Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V kauze Gorila je první obviněný, exministrovi hrozí 12 let za mřížemi

  14:24aktualizováno  17:26
Slovenská policie obvinila z podvodu exministra hospodářství Pavola Ruska. V letech 2005 až 2006 prý způsobil škodu 42 milionů eur, hrozí mu až 12 let. Stíhání souvisí s kauzou Gorila, kvůli níž demonstrovaly na Slovensku opakovaně tisíce Slováků.

Bývalý slovenský ministr hospodářství Pavol Rusko | foto: ČTK

Stíhání potvrdila deníku SME generální prokuratura. Podle vyjádření byl Rusko obviněn z podvodu. "Předmětná trestná věc konkrétně souvisí s podílem obviněného na nevýhodné privatizaci Paroplynového cyklu z období, kdy jmenovaný zastával funkci ministra hospodářství a místopředsedy Slovenské republiky," píše se ve stanovisku prokuratury.

Pavol Rusko

Osmačtyřicetiletý Pavol Rusko ve své osobě spojuje svět médií a politiky a někdy byl přirovnáván k bývalému italskému premiérovi Silviu Berlusconimu. Od roku 1985 pracoval ve Slovenské televizi, kde se vypracoval ze sportovního redaktora až na náměstka ředitele. V roce 1994 založil soukromou televizní stanici Markíza, o sedm let později se stal předsedou liberální strany Aliance nového občana. Dostal se do parlamentu, stal se ministrem hospodářství a místopředsedou vlády ve vládě Mikuláše Dzurindy. Z vlády byl odvolán kvůli aféře se směnkami, jejichž prostřednictvím si půjčil 100 milionů korun.

zdroj: ČTK

Prodej majoritního podílu státu v Paroplynovém cyklu (PPC) finanční skupině Penta vyvolal pochybnosti už před osmi lety. Rusko tehdy upozorňoval na nevýhodný kontrakt, který měly v té době státní Slovenské elektrárne s PPC na odběr elektřiny. Elektrárny držely v paroplynu desetiprocentní podíl a PPC měly díky exkluzivní smlouvě s elektrárnami zaručený jistý zisk.

"Prosím? Mě obvinili?" reagoval na dotaz serveru SME.sk Rusko. "Co je tohle za nesmysl?" ptal se bývalý ministr hospodářství. Obvinění později označil za iniciativu lidí, kteří si s ním chtějí vyřizovat účty.

Penta: Privatizace PPC byla transparentní

Společnost Penta trvá na tom, že privatizace společnosti Paroplynový cyklus (PPC) byla v pořádku.  "Pokud mají obvinění vůči komukoliv vycházet z takových lživých a vyfabulovaných obvinění, tak nevím, co k tomu dodat," řekl mluvčí Penty Martin Danko.

Ministr vnitra Daniel Lipšic týden před volbami oznámil, že navrhl zrušení privatizace PPC. Při vyšetřování kauzy Gorila prý narazil na důkaz, který ho upozornil na nevýhodnost privatizace. Odvolával se i na Ruskovu zprávu, která prodej označovala za netransparentní. Rusko ale svoji zprávu před osmi lety z jednání vlády stáhl a i proto se vláda o ní podle Lipšice nedozvěděla.

Penta tvrdí, že při koupi podílu v elektrárně předložila nejvýhodnější nabídku. Investiční skupina na Slovensku čelí podezření z účasti na obří korupci politiků a úředníků.

Korupční aféra dostala název Gorila podle údajného spisu tajné služby, která jednání mezi Pentou a politiky sledovala. Penta prý v letech 2005 a 2006 druhé vlády premiéra Mikuláše Dzurindy uplácela politiky a získala vliv na privatizaci a na chod některých podniků.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

„Náš pochod vpřed nic nezastaví!“ Severokorejská propaganda se vysmívá...
Celou Ameriku máme v dosahu. Kim nechal natisknout nové úderné plakáty

Zářivé barvy, dramatické výjevy a bombastická hesla. To jsou hlavní atributy severokorejské propagandy. Režim Kim Čong-una v atmosféře zjitřených vztahů se...  celý článek

Finští policisté útočníka, který v Turku pobodal deset lidí, postřelili do nohy...
Policie vyslechla Maročana, kterého podezírá z útoku ve finském Turku

Finští policisté v neděli v nemocnici vyslechli postřeleného osmnáctiletého Maročana, který je podezřelý ze spáchání pátečního útoku ve městě Turku....  celý článek

Soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení....
Brazilský magnát si ochočil celý kontinent, uplácel prezidenty i guerillu

Před více než rokem soud poslal brazilského magnáta Marcelo Odebrechta na 19 let do vězení. Vyšetřování největšího korupčního skandálu Jižní Ameriky však stále...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.