V horní části výstavy najdou diváci dvacet obrazů souboru, který vytvořila před dvěma lety, každý obraz ukazuje část těla, jež patří různým světcům. Například z Jany z Arku si autorka vybrala uši, ze svatého Jana Nepomuckého jazyk, ze svaté Lucie zbyly na obraze Doroty Sadovské oči.
Autorka, která tento cyklus poprvé vystavuje kompletně, obrazy pokaždé nově instaluje, ve Špálovce je zavěsila volně v prostoru. Dolní část Špálovy galerie zaplňují velké obrazy světců, malířka se tentokrát na svaté dívá svrchu, lidské atributy zjednodušuje, lidské tělo ukazuje, jak říká, v té nejjednodušší formě - tedy nahé.
"Snažím se otáčet úhel pohledu, z ptačí perspektivy se toho hodně změní - je velká hlava a nohy buď nejsou vidět, nebo jsou hodně maličké," vysvětluje Sadovská způsob své práce, která je podle ní hodně podobná tomu, co se dnes používá v reklamě.
Dorota Sadovská, která studovala v Bratislavě, ale také ve francouzském Dijonu, říká, že při své práci vychází z klasické, zaprášené ikonografie, na které mění velmi málo, ale vlastně všechno. Výraznou změnou je třeba barevnost, protože v práci "se svatými" používá jen žlutou. "Je to velmi sytá barva, vázaná archetypálně ke slunci, k Bohu, k nejvyššímu, k císařovi, k faraonovi, takže k něčemu posvátnému ," podotýká.
Slovenská malířka Dorota Sadovská se svým uměleckým dílem Očima svaté Lucie. (2. listopadu 2000) |