Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Slovácko se znovu prezentuje vínem

  18:33aktualizováno  18:33
U h e r s k é H r a d i š t ě - Zaměňte v mapě Slovácka názvy měst a vesnic za odrůdy vín, které se pěstují v jejich okolí, a turisté stejně trefí. Centra měst mohou být stokrát vyspravená, kasteláni hradů a zámků nabízet návštěvníkům třeba noční prohlídky, po Baťově kanále ať plují i tři hausbóty a region ať nabídne další kilometry cyklostezek. Ani letošní turistická sezona ale nezmění nic na tom, že Slovácko už léta prezentují před návštěvníky z domova i z ciziny stále stejné hodnoty.
Vinobraní na Slovácku -1

Vinobraní na Slovácku | foto: Dušan Tománek

Vinařská turistika a vinařství na Slovácku

Slovácko a folklór

Špatné služby

Anketa osobností

"Historická tradice, kultura, krajinný ráz, národopis, a především víno," vypočítává Radek Galousek z mikulovské agentury. Opírá se přitom o výsledky agenturou nedávno zveřejněného průzkumu. Lidé si podle něj Slovácko nejčastěji spojují s vinnými sklepy, cimbálovkou a strýcem Pagáčem z Galuškových knížek.

"Slovácko je prostě navždy spjato s folklorem, s kroji, písní, se slivovicí a s vínem. Lidé si krajinu tady představují jako obrázky z knížky Slovácko sa súdí," přizvukuje tajemník Regionu Slovácko Josef Hapák.

Když chtěli před dvěma lety tvůrci regionální expozice na brněnském veletrhu cestovního ruchu náhled lidí na Slovácko změnit, potvrdili jim navenek jejich úsudek. Stromy v pavilonu ověsili klobáskami a v symbolické řece teklo víno. "Když si nás tak představují, nebudeme jim to vyvracet," říkal tehdy Ivo Skrášek z referátu regionálního rozvoje uherskohradišťského okresního úřadu.

Pod stromy s klobáskami už ale potenciálním turistům chytře nabízel cosi jiného. Lákal je na něco, co v souvislosti se Slováckem ještě nikdy neslyšeli. Cyklostezky, přírodní rezervace, plavba po řece.

I teď se region na veletrzích prezentuje podobně. "Ale jen proto, že na výstavách se často musíme přizpůsobit jejich tématu a nemůžeme prezentovat region an bloc," vysvětluje Josef Hapák. Mimo oficiální pavilon se vrací k tradičním hodnotám. "Lidé se nás stejně pořád ptají na dvě věci. Na cyklostezky a na víno," tvrdí místostarosta Uherského Hradiště Květoslav Tichavský.

Do povědomí návštěvníků se teď stále více dostává Baťův kanál. Ředitel jeho nadačního fondu Ivo Ondračka ale často upozorňuje, že jen pouhá plavba po řece turisty do regionu nenaláká. Proto jim už letos nabídne unikátní projekt, který spojí desítky vinných sklepů podél Baťova kanálu. Vedle původních historických sklepů do něj budou zařazeny i některé vinárny.

"Turisté o existenci sklepů vědí. Musí si je ale sami vyhledat. My to chceme změnit. Nabídnout jim jejich databázi a pozvat je do těch kvalitních sklepů," prohlašuje Ondračka. "Když se projekt osvědčí, zkusíme to na podzim se slivovicí a pak se zabijačkou."

Nuria Mignone, italská koordinátorka podobného projektu několika zemí s vinařskou tradicí, tvrdí, že je to ten nejlepší způsob, jak propagovat region.

"Tato oblast není v dnešní době vhodná pro turistiku. Jestli to chceme změnit, musíme oprášit tradici. Postavme prezentaci regionu na tradičních jistotách, ale nezapomeňme k tomu přidat i další nabídku," vyzývá Josef Hapák.

"Kultura a víno, to jsou v tuto chvíli nejsilnější zbraně Slovácka. Jestli někdy region postaví svoji prezentaci na něčem jiném, bude hodně odvážný," domnívá se Radek Galousek z mikulovské agentury.

Klady turistického ruchu na Slovácku
- region má co nabídnout - po prohlídce hradu na přehradu, odpoledne lodí po Baťově kanále a večer do vinného sklepa, to je lákavé
- zainteresovaní už vědí, že prezentovat Slovácko pouze jako vinný kraj nestačí. Zároveň se vína jako vhodného propagačního artiklu nezříkají
- města a obce vytvářejí mikroregiony a investují značné sumy na podporu cestovního ruchu
- blízkost hranic. Především Slováci by na Slovácku mohli stále častěji trávit dovolenou
- národopisně, kulturně i historickou tradicí silný region

Zápory turistického ruchu na Slovácku
- region má co nabídnout, ale neumí to prodat. Turisté proto zatím nemají zájem o delší pobyty
- chybí zpětná vazba - radní pociťují zvýšený zájem o region, obchodníci tvrdí opak, nikdo nezná ani přibližný počet turistů, kteří na Slovácko přijedou
- nulová možnost vybrat si ubytování podle vlastní peněženky, region má drahé luxusní hotely a levné turistické ubytovny, nic mezi
- chybí síť kvalitních cyklostezek. Existující cyklotrasy často vedou po frekventovaných silnicích nebo v jejich blízkosti
- neexistuje specializovaná cestovní kancelář, která by na Slovácko vozila turisty

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek na snímku ze srpna 2017.
Kulhánek má nutné podpisy. Chce, aby Češi mohli být na prezidenta opět hrdí

Bývalý šéf automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek získal 23 podpisů poslanců ze šesti stran a může tedy kandidovat na prezidenta republiky. Kandiduje s...  celý článek

Předseda lidovců Pavel Bělobrádek po jednání celostátního výboru KDU-ČSL (18....
Peníze, které necháme rodinám, nikdo nevytuneluje, říká Bělobrádek

Máme své návrhy na pomoc rodinám s dětmi spočítané na šedesát miliard, říká předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. „Tyto peníze zůstanou v rodinách, nikdo je...  celý článek

Předseda Sdružení praktických lékařů ČR Petr Šonka (vpravo) a prezident České...
Lékař: Ministr zdravotnictví nadržuje nemocnicím, protesty mohou přitvrdit

Praktičtí lékaři ve středu protestují proti byrokracii a připojili se k nim i lékárníci, aby upozornili na ohroženou dostupnost lékárenské péče. Předseda...  celý článek

Ford Transit 2.2/92kw L2H3...
Ford Transit 2.2/92kw L2H3...

r.v. 2013, naj. 340 000 km, diesel
216 590 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.