Slováci jsou zajedno: Chceme do EU

  • 20
Bratislava, Praha - Kampaň před slovenským referendem do Evropské unie právě vrcholí. Osm set billboardů, pohlednice, letáky a příručky zaplnily ulice a domácnosti Slováků. Referendum se blíží mílovými kroky, bude se konat už za pár dní, 16. a 17. května.

Mezi další prostředky, jak přitáhnout občany k urnám, patří bezplatná telefonní linka, diskuse, rozhlasové a televizní šoty, diskotéky, ale také politici v ulicích.

Průzkumy veřejného mínění zůstávají optimistické. Plebiscitu by se zúčastnilo 66,8 procenta slovenských voličů. Přibližně 77 procent z nich pak hodlá podpořit vstup Slovenska do unie. Opačný názor zastává devět procent dotázaných.

Kampaň, kterou nyní zastínilo mistrovství světa v hokeji, však už od začátku provázejí rozpaky.

Odstartovala skandálem, ukázalo se, že slovenská eurohymna s budovatelským textem o "zářící hvězdičce" je kradená. K "profláknutému" maďarskému hitu si tvůrce textu neobstaral autorská práva. Namísto do hitparád proto píseň putovala do vládního šuplíku.

Ještě předtím však média, ale i zástupci Evropské unie kritizovali vlažný přístup vlády k referendu. Dlouho bylo "ticho po pěšině" a první náznaky, že se chystá plebiscit, se objevily až o Velikonocích. Vicepremiér Pál Csáky, který má agitaci na starosti, to vysvětloval obavami, aby se úvod kampaně "nepřepálil".

V autě, nebo na dešti?
Média si také vzala na mušku rozpočet příprav, který byl původně třicet milionů korun (Česká republika plánuje sumu až šestkrát vyšší). Slovenská vláda ho proto navýšila o 21 milionů. Slováci si navíc stěžují, že jim o unii chybějí základní informace a nevědí, co vlastně vstup obnáší.

"Lepší je být uvnitř než venku," hlásají bezplatné pohlednice, které se objevily ve čtrnácti městech. Na jedné je zachycen pár muž stojí venku v dešti, žena sedí v autě. Na další je pak ryba ležící mimo akvárium.

"Budoucnost máme ve svých rukou" se stalo hlavním heslem billboardu, jenž znázorňuje ruce, v jedné z nich je dvanáct hvězdiček v kruhu. "Nenechte za sebe rozhodovat jiné!" "Povězte to zřetelně!" zní další z billboardových hesel.

Do kampaně se zapojily i slovenské soukromé firmy. Jednou z nejviditelnějších je akce slovenského deníku Sme. Bratislavou a dalšími městy křižuje osm aut značky Smart s nápisem "Sme za EU" a "Buď SMART (v angličtině chytrý, bystrý, šikovný) a hlasuj za EU".

Zcela ojedinělá je pak aktivita kremnické skupiny euronadšenců Bašta Musica. Ti se rozhodli podniknout vlastní kampaň, a to v sedle kola. Trasu, na které se chytají navštívit osmdesát obcí, začali koncem dubna v polské Zwardoni a skončili ve vesnici Parassapuszta na hranicích s Maďarskem.

"Lidi na venkově nejvíce zajímá, zda budou mít po vstupu do unie více peněz," líčil agentuře ČTK průběh nevšední kampaně Alfred Haško, jeden z aktivistů.

Velkou neznámou zůstává účast. Referendum bude totiž platné, jen pokud se zúčastní více než polovina Slováků. Politologové však zůstávají optimističtí. "Věřím, že účast bude větší než padesát procent," říká Grigorij Mesežnikov.

Slovenské kampani chybí navíc hlavní náboj: diskuse a spor. Všechny parlamentní strany totiž prosazují vstup do unie, není zde žádná významná skupina, která by byla proti. Výjimkou je komunistický poslanec Ivan Hopta, který však zůstává ve své straně jediný.

"Důvodů je několik. Existuje tady vnitřní přesvědčení, že Slovensko patří do Evropy, unie je také vnímaná jako garant demokracie. A navíc je to společenství ekonomicky prosperujících zemí," dodává Mesežnikov.


Video