Internet je před volbami plný negativní reklamy. Miroslava Šloufa ze Zemanovy Strany práv občanů si jako terč vybrali autoři hry nápadně připomínající ruskou digitální hru Jen počkej!

Internet je před volbami plný negativní reklamy. Miroslava Šloufa ze Zemanovy Strany práv občanů si jako terč vybrali autoři hry nápadně připomínající ruskou digitální hru Jen počkej! | foto: www.sloufoil.cz

Šloufoil, Provize 2020, olympijský Bém. Negativní kampaň útočí na voliče

  • 379
Své programy pro volby zatím většinou strany voličům dluží, zato negativní kampaň, v níž haní své soupeře, už jede na plné obrátky. Na internetu se třeba Miroslav Šlouf, spolupracovník expremiéra Miloše Zemana, stal terčem hry nazvané Šloufoil, napodobující ruskou digitální hru Jen počkej! Negativní kampaň je přítomná na plakátech v ulicích i v inzerci v novinách.

"Nemám čas, abych tyhle sr..ky sledoval, ale doneslo se ke mně, že taková věc na internetu je," reagoval Šlouf pro iDNES.cz na dotaz, co říká tomu, jak si z něj někdo utahuje na internetu. Ve hře nazvané Šloufoil pobíhá a snaží se zachytit kapičky ropy, podobně jako zajíc se snažil chytal vajíčka v již legendární hře Jen počkej!

Hra naráží na to, že Zemanově nové straně finančně přispěl i zástupce ruské ropné společnosti Lukoil. Lobbista Šlouf navíc pomohl v minulosti Lukoilu získat zakázku na dodávku leteckého benzinu na letiště v Ruzyni.

Negativní kampaň ale útočí na většinu významných stran, a tak si soupeři nemohou nic moc vyčítat. Když občanští demokraté před pár dny uspořádali ideovou konferenci Vize 2020 v Brně, bleskově se na internetu objevily stránky nazvané Provize 2020, které to parodovaly. A podobně na TOP 09 útočí stránky nazvané HOP 09.

http://www.hop09.cz

K některé negativní reklamě se autoři otevřeně hlásí, jindy se snaží zůstat skryti. "Je celkem jedno, jestli se k tomu někdo přihlásí, nebo ne. Lidé, kteří si toho všimnou, si to stejně nejspíš spojí s hlavním politickým soupeřem toho, na koho kampaň útočí," míní politolog Petr Just.

Občanští demokraté se nijak netají tím, že na internetu spustili stránku cssdprotivam.cz, na níž si utahují z oranžové sociální demokracie a hlavně z jejího předsedy Jiřího Paroubka.

http://www.cssdprotivam.cz

V novinách se také objevily inzeráty ODS srovnávající situaci roku 1948 a 2010, kdy na jedné fotografii jsou Klement Gottwald, Gustáv Husák a Antonín Zápotocký a na druhé komunista Vojtěch Filip se sociálními demokraty Jiřím Paroubkem a Bohuslavem Sobotkou.

Častý terč v Praze: primátor Pavel Bém

V Praze je také častým terčem negativní předvolební reklamy pražský primátor Pavel Bém, který kandiduje ve volbách do Sněmovny na druhém místě kandidátky ODS. Po billboardech lidovců a ČSSD kritizujících projekt Opencard se nově v hlavním městě objevily plakáty, které si utahují z drahého městského tunelu Blanka či z předražené cyklostezky za 150 milionů korun. (o billboardech proti Bémovi čtěte zde)

V Praze se objevily předvolební plakáty, keré útočí na pražského primátora a dvojku kandidátky ODS Pavla Béma

"Většina lidí tvrdí, že na ně negativní kampaně nepůsobí, ale je možné, že někteří to nechtějí přiznat. Těžko se to změří. V každém případě jsou podle mě tyto věci spíše výrazem bezradnosti a vyprázdněnosti politiky," řekl iDNES.cz šéf agentury STEM Jan Hartl.

Politolog Petr Just má o účinnosti negativní volební reklamy pochybnosti. "Vzhledem k tomu, jak často se tyto věci objevují, jejich vliv na voliče podle mě spíš klesá," domnívá se politolog.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video