O tom, zda by na území obce mělo být pro narkomany zdravotní centrum, v němž by si drogu mohli aplikovat, jednají členové zastupitelstva Prahy 1 už více než rok. Radní obce se před několika dny sice většinou hlasů vyslovili pro tento záměr s tím, že o tom ale musí rozhodnout zastupitelstvo
Podle starosty Jana Bürgermeistera bude také záležet na postoji města, protože první obvod není schopen takový projekt uskutečnist vlastními silami.
Jan Votoček, zastupitel Prahy 1: zřízení aplikační místnosti poskytne možnost prevence před šířením AIDS
Filosoficky vychází tento projekt z tvrzení, že drogově závislí jsou nemocní lidé, kterým má společnost pomáhat. Vlivem své chorobné drogové závislosti žijí často v nízkém hygienickém prostředí, za takových to podmínek je injekční aplikace drog, často několika osob jednou stříkačkou, zdrojem vážných chorob, kromě AIDS i infekční žloutenky typu C.
Prvním krokem na cestě pomoci je bezplatná výměna použitých injekčních stříkaček za sterilní, dalším pak poskytnutí prostoru, kde mají možnost si v klidu a kulturním prostředí svůj jed, (který si ovšem musí sami přinést) píchnout do žíly a strávit zde nejbližší minuty než začne působit.
Městská část Praha 1 se tímto sporným projektem, který má vášnivé zastánce i odpůrce prakticky napříč všemi politickými kluby, zabývá už asi rok. První ambiciosní projekt předložil drogový koordinátor Evžen Klouček do Obvodní rady již v červnu 1999, rada jej však tehdy odmítla, protože nebyl projednán v komisích.
Prvotní projekt požadoval poskytnutí nebytových prostor o čtyřech místnostech se samostatným vchodem z ulice, o ploše asi 100m2, přímo v centru města (na Zlatém kříži), aby to feťáci neměli daleko. Prostor vybavený jako zdravotnické zařízení, po personální stránce obsazený jedním lékařem s atestací ARO (plat 16 000,-), 3 zdrav. sestrami (plat 12 000,-) a sociálním pracovníkem (plat 11 000,-) a dalším odborným garantem na půl úvazku, a dále finanční zajištění provozu v částce zhruba v ceně 2 a půl milionu Kč ročně.
Prvotní bouřlivá reakce některých členů zastupitelstva vyústila postupně ve 3 semináře (v červenci 99, září 99 a dubnu 2000), kterých se zúčastnili jak odborníci na drogovou problematiku, tak i zástupci policie, pohříchu však (ač pozváni byli všichni) jen zhruba 1/4 členů zastupitelstva. Během těchto seminářů bylo ze strany vedení radnice úzkostlivě dbáno o to, aby se jich neúčastnili představitelé tisku a veřejnost.
Po mnoha diskusích, aniž by se při nich podařilo změnit či alespoň vzájemně přiblížit rozdílná stanoviska obou skupin (příznivců a odpůrců), dokonce ani vyvrátit zásadní nesouhlas policie, po studijní cestě některých představitelů radnice do Frankfurtu, Hamburku a Curychu byla předložena k diskusi v odborných komisích nová, nyní již podstatně skromnější verse. A právě o ní bude v pondělí jednat zastupitelstvo.
PROTI
- na šlehárnu se naváží dealeři drog
- zřízení šlehárny ještě zvýší již tak dost vysokou koncentraci feťáků v centru Prahy
- protože feťáci musí nějakým způsobem finančně krýt svou potřebu drog, zvýší se drobná kriminalita v centru
- provozní náklady jsou hrubě poddimensovány
- kapacita šlehárny obslouží jen zlomek drogové scény
- šlehárna zvýší procento mladistvých experimentátorů
- zřízením šleháren absolutně rezignujeme na jakoukoliv jinou snahu boje proti drogám
- policie je zásadně proti - bez spolupráce s ní nemá projekt sebemenší naději- šlehárna sama o sobě je v rozporu s platným právním řádem
- v okolí šlehárny bude docházet k větší kriminalizaci feťáků při současném blahosklonném přehlížení dealerů policií, která se chová jako by byla slepá či podplacená
- problematika protidrogových zákonů ve vztahu k zaměstnancům šlehárny - porušovali by hned několik současných paragrafů trestního zákona
- dojde-li k akutnímu úmrtí při předávkování, bude personál šlehárny spoluzodpovědný za toto úmrtí, neboť nezabránil spolupoškozování toxikomana
- dle názoru Mezinárodního úřadu pro kontrolu narkotik se sídlem ve Vídni, je mlčenlivé schválení aplikačních místností krokem ve směru k legalisaci drog
- zřízení šlehárny je v rozporu s některými mezinárodními úmluvami o kontrole drog
- Mezinárodní úřad po kontrolu narkotik zjistil, že takové šlehárny neodpovídají mezinárodním konvencím o kontrole drog
- zřizování šleháren posouvá společnost o desítky let zpět, do doby opiových doupat
- protože držení drog pro vlastní potřebu je v České republice zakázáno zákonem, není na vůli místní samosprávy řešit tuto problematiku
PRO
- zřízení aplikační místnosti poskytne toxikomanům klid, pohodlí a určitý luxus k aplikaci drogy
- zřízení aplikační místnosti zamezí viditelné aplikaci drog a odhazování použitých stříkaček na veřejných (městské parky, průchody) či poloveřejných místech (záchodky, sklepy a půdy, schodiště domů)
- zřízením aplikační místnosti se sníží rizika při injekčním užívání drog
- zřízení aplikační místnosti poskytne možnost poradenství, konsultačních služeb, šíření informací o prevenci před šířením AIDS a jiných infekčních onemocnění
- zřízení aplikační místnosti umožní poskytování nezbytné první pomoci při vzniklých krizových situacích (předávkování) na vysoké odborné úrovni. Tím dojde i ke snížení počtu úmrtí na selhání organismu při předávkování (V r. 1999 v České republice 15 případů úmrtí v důsledku intoxikace drogou)
- zřízení aplikační místnosti ve svém důsledku povede ke snížení nákladů státu na léčbu předávkovaných uživatelů drog a různých typů infekčních onemocnění
- pracovníci střediska budou mít možnost navázání dalších kontaktů s drogovou scénou
- zřízení aplikační místnosti umožní přístup k hygienickým zařízením (sprcha, pračka)
- nabídka užitečných denních aktivit toxikomanů k zahnání nudy (úklid či jiné veřejně prospěšné práce v okolí)
- obyvatelé Prahy 1 jsou již na ledasco v otázce drog zvyklí, lze tedy z jejich strany očekávat rozumnou odezvu na zřízení aplikační místnosti, nikoliv nekompromisní přístup