Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Slavonice jsou o krok blíže Fratres

  10:18aktualizováno  10:18
Telč - Na trati ze Slavonic do dolnorakouského Fratres možná bude obnoven provoz dříve, než země vstoupí do Evropské unie. Připustil to telčský starosta a senátor Václav Jehlička. "Připravujeme všechno tak, aby to bylo hotovo k přijetí republiky do unie. Věřím, že by k obnovení provozu mohlo dojít i dřív. Pomalu ale jistě se prokousáváme všemi problémy," řekl Jehlička.

Provoz na trati byl přerušen v padesátých letech kvůli působení komunistického režimu a v přibližně desetikilometrovém úseku trati mezi Slavonicemi a Fratres byly dokonce vytrhány koleje.

Pokud by však měl být provoz zahájen před vstupem do EU, znamenalo by to podle Jehličky značné finanční náklady, nutné na zbudování odbaviště, nutného pro přechod hranice mezi členskou a nečlenskou zemí unie. "Je pravda, že by to byly v podstatě vyhozené peníze," řekl senátor.

Minulou středu se v Telči opět setkali zástupci českorakouského pracovního týmu, který se obnovením provozu zrušeném železničním hraničním přechodu zabývá. "Po desetiletích tlaku se nám - starostům z měst na této trati - konečně podařilo dostat k jednacímu stolu vedení českých i rakouských drah," řekl Jehlička.

Náklady na obnovení provozu by představovaly přibližně sedmnáct milionů korun na české straně, sedmdesát milionů korun na rakouské straně a také osmdesát milionů korun na rekonstrukci železnice ze Slavonic do Kostelce tak, aby po ní mohly vlaky projíždět rychleji.

Pracovní skupina byla ustavena letos v květnu v rakouském Waidhofenu. Jsou v ní zastoupeni zástupci ministerstev dopravy obou zemí, vedení drah a zástupci sdružení obcí Železnice Kostelec - Slavonice a zástupci dolnorakouského spolku Neue Thaytalbahn.

Oba spolky mají za cíl obnovení provozu na trati. "Aktivní roli v jednáních hraje nadnárodní dopravní společnost Connex se sídlem v německém Frankfurtu, která provozuje dopravu v řadě evropských zemí," řekl Jehlička. Connex má zájem dopravu na trati provozovat.

Na jednání se zastánci obnovení železničního spojení zabývali možnostmi, jak na obnovení trati spolupracovat a jak jej financovat z fondů Evropské unie se spoluúčastí soukromých firem. Peníze se budou snažit získat ze zdrojů z obou zemí a také z fondů Evropské unie Phare CBC, či ISPA. Na samotný provoz by měla přispět i společnost Connex, která chce na trati provozovat například dopravu dřevěných štěpků vlastními nákladními soupravami, ale i osobní přepravu.

Zastupitelstvo města Slavonice bude muset nejprve svým usnesením požádat vládu o obnovení přechodu. K podobné proceduře musí dojít i na rakouské straně. Pokud s obnovením provozu vlády obou zemí budou souhlasit, bude se žádostí zabývat českorakouská komise, která se věnuje zřizování mezinárodních železničních přechodů.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Co dělat, aby váš hlas nepropadl? V triku s rudou hvězdou k volbám nechoďte

Už za několik hodin začnou sněmovní volby. Jak volit, abyste nepřišli o hlas? Musíte mít platný průkaz totožnosti, politicky neutrální oblečení a vhodit...  celý článek

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

U brněnské hvězdárny spadl podivný objekt.
Chci je oškubat, přiznává youtuber. Na dotaz o UFO radnice musí odepsat

Provokující český youtuber s přezdívkou MikeJePan zasypal radnice měst nejen v Libereckém kraji dotazy na výskyt UFO. Smyslem jeho aktivity ale není dozvědět...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.