Úsek Vltavy, kde dosud vládli lidé na lodičkách či šlapadlech, bude nejspíš patřit parníkům. (Ilustrační foto)

Úsek Vltavy, kde dosud vládli lidé na lodičkách či šlapadlech, bude nejspíš patřit parníkům. (Ilustrační foto) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Šlapadla na Vltavě budou zřejmě muset ustoupit parníkům

  • 3
Parníků pluje po Vltavě v Praze takové množství, že plavební komory nestačí zvládat jejich nápor. Často se před zdymadly tvoří fronty a plavba se protahuje.

Nejhorší situace je v oblasti kolem Šítkovského a Staroměstského jezu mezi Jiráskovým a Karlovým mostem.

Ředitelství vodních cest proto uvažuje, že někde v blízkosti Střeleckého ostrova postaví další plavební komoru.

"Nyní posuzujeme varianty, kde by mohla přesně být. K výběru optimální varianty by mělo dojít do konce tohoto roku," uvedl mluvčí ředitelství Václav Straka.

Veškerý nápor lodní dopravy dnes musí zvládnout zdymadlo Smíchov. Pomohla by mu další komora, jež by mohla být hned vedle, u cípu Dětského ostrova - to je první varianta. Ostatní varianty jsou podobné a odlišují se jen umístěním komory na Staroměstském jezu.

Stavět se má okolo roku 2012 a pro Pražany to znamená i jednu citelnou nepříjemnost. K novému zdymadlu se totiž budou plavidla dostávat od nyní nevyužívaného zdymadla u Mánesa.

Úsek Vltavy mezi oběma jezy, v němž dosud vládli lidé na lodičkách či šlapadlech, tak bude patřit spíše parníkům.

Prostor pro romantické projížďky po hladině u Národního divadla tak buď zcela zmizí, nebo bude radikálně zmenšen a výletníky budou od proplouvajících parníků dělit jen bójky.

Plánovaná výstavba zdymadla navíc zastavila plány Prahy 1 na vybudování plovoucí klubovny pro skauty. Úřad chtěl totiž u Střeleckého ostrova postavit za milion korun kotviště a zde pak zakotvit sedmdesát metrů dlouhou loď, na níž by bylo několik kluboven.

Mapa plavebních komor v Praze na Vltavě.

Jenže ta by se mohla plést parníkům. "Na jednu stranu nám oživení záměru na novou plavební komoru zkomplikovalo naše plány, na druhou stranu nová komora odlehčí smíchovské komoře a usnadní dopravu na přetížené Vltavě," řekl radní Prahy 1 Filip Dvořák, který je za klubovou loď odpovědný.

Úřad proto nyní zrušil už vypsaný tendr na stavitele kotviště a ve spolupráci s Ředitelstvím vodních cest a Povodím Vltavy bude hledat jiné místo.

Nejvíce lodí ve střední Evropě

Smíchovská plavební komora je nejzatíženějším zdymadlem ve střední Evropě kvůli intenzivní osobní vyhlídkové lodní dopravě. Loni jí proplulo 28 600 lodí, což je oproti roku 2002 o jedenáct tisíc více.

Kromě komory Smíchov a zmiňované komory Mánes jsou v Praze ještě komory u jezů v Modřanech, na Štvanici a v Troji.

"Cílem projektu je vytvoření paralelní, nezávislé vodní cesty. Nová komora překoná spád Staroměstského jezu. Spád Šítkovského jezu lodě překonají stávající plavební komorou Mánes," uvedl Filip Dušek z Ředitelství vodních cest ČR.

Tato státní organizace se také snaží splavnit řeku Vltavu od Mělníka až po České Budějovice. Nyní je řeka pro větší lodě splavná pouze ke Slapské přehradě, která je příliš vysoká, než aby zde bylo zdymadlo.

Plánuje se zde proto lodní výtah. Potíže projektanti očekávají i na další přehradě, na Orlíku.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video