Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Skvěle uchopené písničky Suzanne Vegy

  11:11aktualizováno  11:11
Žánrově široce rozkročený basista Jaromír Honzák, norská zpěvačka Sissel Vera Pettersen a další tři muzikanti se chopili písniček známé Američanky Suzanne Vegy a nahráli album Blood Sings.

Jaromír Honzák a Sissel Vera Pettersen při natáčení alba Blood Sings | foto: Animal Music

Hranice mezi žánry se stírají. Část dnešní hudby snad už ani nelze označit nějakým jednoznačným, orientujícím přídomkem: je to prostě hudba bez upřesnění žánru, bez určitelné tradice, bez kulturně-kontinentáního původu. Basista Jaromír Honzák je považován za představitele moderního jazzu. Pracuje s našimi i zahraničními partnery - převážně třicátnické generace - a hraje jejich i své vlastní, většinou instrumentální skladby. Tentokrát však přichází s albem téměř klasických písniček zpěvačky Suzanne Vega. Ta se narodila v Kalifornii - roku 1959, tedy ve stejném roce, v němž se Honzák (v Litoměřicích). Její matka, odbornice na computerovou analýzu, měla své rodové kořeny v Německu a ve Švédsku, její biologický otec v Anglii, ve Skotsku a v Irsku. Od dětství ji ovšem vychovával otčím, který pocházel z Puerto Rica. Díky tomu prožila své mládí v newyorkské čtvrti Spanish Harlem, a od osmdesátých let patřila k písničkářským hvězdám, korunovaným i platinovou deskou. Podle tehdejší kritiky oscilovala mezi motownem, bossa novou, jazzem a folkem. Podstatný však byl vždycky její přínos autorský.

Suzanne Vega v Malostranské besedě v Praze (6. 11. 2012)

Suzanne Vega v Malostranské besedě v Praze (6. 11. 2012)

Pro interpretaci deseti písniček Suzanne Vegy si Honzák vybral norskou zpěvačku Sissel Veru Pettersen, ročník 1977. S jejími nahrávkami ho podle jeho slov poprvé seznámil David Dorůžka, o tři roky mladší, než Vera. Honzák se údajně okamžitě rozhodl, že s jejím hlasem a projevem by rád časem něco zkusil. A tohle je výsledek, na němž Norku doprovázejí tři „naši“ jazzmani, kteří se většinou zabývají hudbou poněkud odlišné podoby. Do celkové tvůrčí koncepce alba však dokonale zapadají a decentně přitom používají elektroniku. Na keyboardy hraje na Vít Křišťan, na kytary Josef Štěpánek, na bicí Polák Lukasz Žyto.

Łukasz Żyta při natáčení alba Blood Sings

Łukasz Żyta při natáčení alba Blood Sings

Vít Křišťan a Sissel Vera Pettersen při natáčení alba Blood Sings

Vít Křišťan a Sissel Vera Pettersen při natáčení alba Blood Sings

Vedle rozhodující tvůrčí role Jaromíra Honzáka jako aranžéra a tvůrce koncepce dostává nejvíc prostoru Křišťanovo piano. Může se nejsnadněji rozvíjet do samostatných melodických úryvků a frází, které vytvářejí soudržný celek se zpěvačkou. Schopnost dokonalého souznění ovšem platí i pro další nástroje. Jemný doprovod instrumentálního kvarteta se občas může rozeběhnout do melodických variací, občas vyrůstá z výrazných opakovaných riffů, občas (ale spíš jen výjimečně) se uvolní do jazzovější nálady. Zpěvačka k ní občas přispěje i střízlivým uplatněním scatu, melodicky improvizovanými linkami bez textu, volným prozpěvováním nebo i výlety k neobvyklým témbrům a zvukům.

Jednotlivá čísla nabízejí širokou škálu nálad a typů: Úvodní Language by mohlo působit i jako romantická píseň v klasickém duchu, Honeymoon Suite zní téměř jako dnešní soudobý jazz, ve Fifty-Fifty Chance nejvýrazněji vystoupí elektronické barvy. Převládá však stroficky členěná píseň: něco, co dnes neslýcháme příliš často.

Sissel Vera Pettersen při natáčení alba Blood Sings

Sissel Vera Pettersen při natáčení alba Blood Sings

Historické spekulace zůstávají neověřitelnými spekulacemi: ale kdyby mistři romantických písňových cyklů žili v době prodchnuté všemi prvky a vlivy, které nás obklopují dnes, mohla by jejich díla svým zvukem, náladou a koncepcí působit nějak podobně. Nepatřím sice k absolutistickým stoupencům okřídleného výroku, že hudbu lze rozlišovat jen na dobrou a špatnou, ale tento společný plod práce příslušníků různých generací, poznamenaných vlivy různých etnik i hudebních jazyků, patří nesporně k té dobré.

Jaromír Honzák při natáčení alba Blood Sings

Jaromír Honzák při natáčení alba Blood Sings

O albu

Blood Sings. Jaromír Honzák feat. Sissel Vera Pettersen. Music of Suzanne Vega.

CD, stopáž 46:19 minut. Vydala firma Animal Music.

Skladby
1. Language (Suzanne Vega, Michael Visceglia)
2. Blood Sings (Suzanne Vega)
3. Penitent (Suzanne Vega)
4. Ironbound / Fancy Poultry (Suzanne Vega, Anton Sanko)
5. Honeymoon Suite (Suzanne Vega)
6. Fifty-Fifty Chance (Suzanne Vega)
7. If You Were In My Music (Jaromír Honzák, Sissel Vera Pettersen, Vít Křišťan, Łukasz Żyta)
8. Wooden Horse (Caspar Houser´s Song) (Suzanne Vega, Michael Visceglia, Anton Sanko, Marc Shulman, Stephen Ferrera)
9. Solitaire (Suzanne Vega)
10. Those Whole Girls (Run in Grace) (Suzanne Vega)


Obsazení:

Sissel Vera Pettersen – zpěv a alektronika, aranžmá zpěvu
Jaromír Honzák – kontrabas, baskytara, aranžmá
Vít Křišťan – klavír, fender Rhodes, klávesy
Josef Štěpánek – elektrická kytara, elektrická baryton kytara, trzová akustická kytara, pedal steel kytara
Łukasz Żyta – bicí a perkuse

Obal alba Blood Sings

Obal alba Blood Sings

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.