Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Skončila irácká válka i šéf al-Džazíry

  15:49aktualizováno  15:49
Katarská satelitní televize al-Džazíra je bez generálního ředitele. Zakladatel arabského zpravodajského kanálu Muhammad Džasím al-Alí skončil poté, co se na něj a jeho podřízené snesla obvinění, že kolaborovali se Saddámovým režimem. Majitelé televize tvrdí, že odvolání nemá s válkou žádné vazby.

Muhammad Džasím al-Alí pracoval jako generální ředitel televize působící v katarské metropoli Dauhá od počátku jejího vysílání v roce 1996. Po odvolání nevydal žádné prohlášení.

"Byl dočasně odvelen z katarské televize, aby založil a rozběhl al-Džazíru. Teď se rozhodlo, že odvelení bude zrušeno a vrátí se ke své normální práci," uvedl mlučí televize Džihád Ballút.

Al-Džazíra, vysílající zprávy v arabštině 24 hodin denně, si vysloužila ostruhy vynikajícím pokrytím války proti teroru v Afghánistánu. Tehdy se zařadila po bok světových médií.

Ničím neomezované zpravodajství, věc v arabském světě neobvyklá, však katarské vládě přineslo několik střetů s okolními státy. Další problémy přišly s válkou v Iráku.

Ještě před vypuknutím bojů se Muhammad Džasím al-Alí vydal do Bagdádu, kde natočil hodinové exkluzivní interview s iráckým prezidentem Saddámem Husajnem.

Během samotné války se reportéři al-Džazíry těšili zvláštnímu postavení, když zřejmě jako jediní mohli pracovat samostatně, bez dohledu iráckého ministerstva informací, které jinak zahraniční reportéry přísně kontrolovalo.

Na adresu arabského kanálu se proto snesla vlna kritiky ze strany západních médií, které al-Džazíru a jejího šéfa obvinily z kolaborace se svrženým iráckým režimem.

Televize neunikla ani výtkám spojenců z Washingtonu a Londýna, kterým se nelíbilo vysílání záběrů mrtvých koaličních vojáků, válečných zajatců a hrůzostrašně zraněných iráckých civilistů.

Polínko do ohně kritiky si přisadil i přední, Američany podporovaný irácký činitel Ahmad Šalabí, který obvinil několik novinářů z al-Džazíry ze špionáže.

"Pracovali pro irácké tajné služby," uvedl Šalabí, vůdce Iráckého národního kongresu, na základě spisů nalezených ve státních archivech v Bagdádu.

"Změny se dějí z různých důvodů. Muhammad Džasim al-Alí zůstává na palubě, což znamená, že veškeré zvěsti a obvinění o al-Džazíře nemají vůbec žádnou hodnotu," uvedl mluvčí televize

USA mají výhrady k al-Džazíře i kvůli nahrávkám předních představitelů teroristické sítě Al-Kajda. Naposledy televize odvysílala projev Ajmána Zavahrího, který vyzval k nové vlně teroru. - více zde

Tlaku kvůli al-Džazíře čelí i katarská vláda, která však od televize dává ruce a odmítá ovlivňovat obsah vysílání.

"Jde o nezávislý zpravodajský kanál. Kabinet s ním nemá co do činění," uvedl šajch Džabor bin Júsif bin Džasim al-Tání z ministerstva zahraničí. V roce 1996 však vláda půjčila majitelům televize 150 milionů dolarů na rozjezd vysílání.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Donald Trump a jeho nejbližší spolupracovníci na snímku z 28. ledna 2017....
Chaos v Bílém domě. Z Trumpova původního týmu zbyl jediný muž

Konec Steva Bannona ve funkci hlavního poradce Donalda Trumpa opět ukázal, že udržet si místo v Bílém domě není jen tak. Americký prezident se během necelých...  celý článek

V Jižní Korei začalo pravidelné korejsko-americké vojenské cvičení. Na snímku...
Armády Jižní Koreje a USA zahájily společné cvičení. Provokace, zní z KLDR

V Jižní Koreji začalo plánované jedenáctidenní vojenské cvičení, kterého se kromě padesáti tisíc jihokorejských zúčastní také 17,5 tisíce amerických vojáků....  celý článek

Finští policisté útočníka, který v Turku pobodal deset lidí, postřelili do nohy...
Policie vyslechla Maročana, kterého podezírá z útoku ve finském Turku

Finští policisté v neděli v nemocnici vyslechli postřeleného osmnáctiletého Maročana, který je podezřelý ze spáchání pátečního útoku ve městě Turku....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.