Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za váš dar večeře v naší jídelně. Školy zkoušejí „davové“ financování

  4:10aktualizováno  4:10
Trvalý nedostatek peněz zkoušejí české školy řešit novým způsobem. První z nich se snaží přes internet shromáždit od dárců peníze na konkrétní projekt. Charita ani sponzorství to ale není. Dárci totiž na oplátku dostanou večeři ve školní jídelně nebo třeba posmrtnou masku. Lidé jsou však zatím štědří méně, než školy čekaly.

Crowdfunding, jak se v posledních letech stále více oblíbený způsob financování nazývá, je nejrozšířenější v hudební branži. V Česku se například lidé složili na album písničkáře Xaviera Baumaxy (více čtěte zde). Žádná zdejší škola tímto způsobem dosud peníze nesháněla.   

Až nyní. Například otrokovická ZŠ Mánesova žádá peníze na grafické tablety a další vybavení animační dílny. "Děcka v rámci volitelného předmětu dělají vlastní filmy, máme i svůj festival. Lepší vybavení by velmi přišlo vhod," říká zástupkyně ředitele Marcela Javoříková. Za dar 1 500 korun se škola odmění romantickou večeří ve své jídelně, kdo přihodí ještě pětistovku, může využít doučování v libovolném předmětu. 

Co je crowdfunding

Crowdfunding (do češtiny se termín překládá jako financování davem, davové financování či hromadné financování) se rozvinul v posledních letech zejména v USA a západní Evropě.

Systém je postavený na jednoduchém principu, kdy lidé přes internet posílají malé částky na konkrétní projekty a od jejich tvůrců za to dostávají nějakou protislužbu.

K nejznámějším zahraničním portálům patří Kickstarter či Indiegogo. První český server Fondomat vznikl v létě 2011.

Více o crowdfundingu čtěte zde

Školy logicky nabízejí především to, co je jim blízké. Cukráři ze střední školy v Českém Těšíně dort či celoroční pronájem svého sportovního areálu, plzeňská střední uměleckoprůmyslová škola Zámeček  povídání s akademickým malířem nebo posmrtnou masku. Kdo přispěje jen stovkou, tomu škola například jen poděkuje na svém webu. 

Do pilotního projektu se v dubnu zapojily celkem tři střední a jedna základní škola, které vytipovala společnost Scio. O něco později se sama připojila mateřská školka z Kolína. Každá z nich vymyslela projekt, na který chce získat prostředky, natočila propagační spot a zvolila cílovou sumu. Minimum je 50 tisíc korun.

Peníze shánějí prostřednictvím českého crowdfundingového portálu Hithit, na kterém je neustále vidět, kolik procent částky každý z projektů průběžně získal. Možnost vybírat peníze je v crowdfundingu vždy časově omezená, v tomto případě je limit 45 dní. Pokud se školám do té doby částku nepodaří získat, všechny příspěvky se vrací dárcům zpět.  

"Deadline" se blíží, peněz zatím nedorazilo dost

Peníze zatím přibývají velmi pomalu. Pětačtyřicetidenní lhůta sice vyprší už zhruba za týden, ale zatím jen otrokovická škola se přehoupla přes polovinu požadované částky. "Je těžké to získat. Psala jsem stovce místních firem, přispěly možná dvě tři. Oslovili jsme veřejnost přes web města, každý rodič dostal domů lísteček o projektu, ale nemělo to tak velkou odezvu," popisuje Marcela Javoříková z otrokovické základní školy.

Jablonecké Gymnázium Dr. Randy, které usiluje o stavbu venkovní učebny, marně spoléhalo na pomoc svých absolventů, kolínská školka Montessori čekala větší zapojení rodičů dětí. "Vůbec je to neoslovilo. Naopak mě v dobrém překvapilo, že přispívají i cizí lidé," říká Magda Málková, učitelka školky, která vznikla loni v listopadu a shání peníze na pískoviště, lavičky a kolotoče.

Podívejte se na propagační spot jabloneckého gymnázia

Pedagogové tak davové financování zatím hodnotí spíše rezervovaně. "Nenaplnilo to naše očekávání. Čtyřicet pět dní je šibeniční termín. Asi se nám peníze nepodaří získat," míní ředitel jabloneckého gymnázia Tomáš Hofrichter. Pesimisticky vidí své šance i ostatní.

Příspěvky školám nejčastěji chodí z nejbližšího okolí, od rodičů či lokálních firem, a to především v řádu stovek. Takřka nulový zájem vzbudil projekt zmíněné českotěšínské Střední školy hotelové, obchodní a polygrafické. Na publikaci o její historii za 36 dní z požadovaných sto tisíc přišlo pouhých čtyři sta korun.

Zástupci škol přesto této zkušenosti nelitují. "Kolegům ředitelům bych to klidně doporučil. Akorát by bylo dobře na začátek zvolit nižší částku, než my (199 tisíc korun - pozn red.). Má to pro nás pozitivní efekt, že jsme si na tom cosi vyzkoušeli a teď už to budeme umět vybrat třeba i bez crowdfundingu. Na podzim to zkusíme znova prostřednictvím našeho nadačního fondu," říká Hofrichter. "Tento způsob financování jsem znala už před tím a moc se mi líbí. Lidé za příspěvek dostávají něco originálního," doplňuje Málková.

Studenty navíc projekt často podnítil k větší aktivitě. "Velmi je to zaujalo. Založili si kvůli tomu facebookovou stránku. Měli různé nápady, například říkali: Pojďme udělat jedno dopoledne učebnu v centru města, vezmeme si lavice a budeme se tam učit, tím připoutáme pozornost veřejnosti," líčí ředitel jabloneckého gymnázia. 

Podle Pavla Eichlera ze serveru Hithit se zatím ukazuje, že získat v Česku prostřednictvím crowdfundingu peníze na školské projekty je náročnější než například na vydání knih nebo nahrání cédéček. "Pořád se trochu očekává, že školství by měl financovat jen stát. Jsme napnutí. Věříme, že některá ze škol peníze získá, aby to nakopla a otevřela tento segment ostatním," uvádí Eichler.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.