Učitelé by tak neměli mít ve třídě až pětatřicet žáků, jako tomu bývalo ještě v osmdesátých letech.
"Průměrná velikost třídy na základní škole je v zemích OECD zhruba 21 žáků. V České republice navštěvuje jednu třídu v průměru 20,6 žáka," řekla Michaela Kleňhová z Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV), který zprávu o českém školství připravil.
Toto číslo neplatí ve všech školách. Své o tom vědí například v Základní škole Kvítková ve Zlíně. "Na prvním stupni máme ve třídě 27 žáků. Pokud jich je víc než třicet, už to jde poznat. Za vyučovací hodinu by měl učitel alespoň jednou promluvit s každým z nich. V třiceti lidech je to prakticky nemožné," popsala zástupkyně ředitelky Věra Křečková.
V čem však Česko podle srovnávací zprávy výrazně zaostává za ostatními zeměmi, jsou výdaje na žáka. To ostatně pociťují i školy.
"Máme nedostatek peněz na školní lavice. Chybějí nám v polovině školy. Ty, co máme, jsou zničené a používali je ještě jejich rodiče. Mnohdy přijdou na třídní schůzku a řeknou, tady jsem seděl, je tam vyryté moje jméno," řekla Kateřina Jelínková, zástupkyně ředitele na Základní škole Blažkova v Brně.
"České školství je ve velkém problému"
I když to ve školách není moc vidět, podle Kleňhové za poslední roky výdaje na školství přesto mírně vzrostly. "Pořád ale patříme k zemím, kde jde na školství méně peněz," upozornila Kleňhová. Víc peněz než dříve dostávají základní a střední školy.
Za "velký problém" označil zprávu o stavu českého školství náměstek ministryně pro vysoké školy Petr Matějů. To proto, že hlavně střední a vysoké školy pořád neumožňují volně přestupovat mezi jednotlivými obory, a ne každé dítě se dostane na školu, kterou chce studovat.
"Uzavřenost škol je velký problém. V jeho řešení jsme se nepohnuli ani o kousek," řekl náměstek. Posun zaznamenal jen u vysokých škol. "Konečně se projevuje, že se do nich dává víc peněz. Studuje na nich stále víc lidí, i tak jich je ale stále málo," upřesnil.
Podle něho jsou v základním a středoškolském vzdělávání slepé uličky. "Je důležité pořádně připravovat studenty na vysoké školy. To je věc hluboké reformy ve školství a do toho se zatím nikdo příliš nepustil," dodal Petr Matějů.