Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Školy učí nové předměty. S drzouny na etiku, s nadanými na pohybovou výchovu

  • 16
Výuka ve škole nemusí obnášet jen výklad kvadratických rovnic nebo diktáty. Děti mohou natáčet filmy a tancovat. Alespoň v případě, že chodí do škol, jejichž ředitelé zařadili od září do svých osnov nově nabízené předměty.

Čeština, matematika, dějepis... To vše v osnovách zůstává, ale objevují se nové předměty. Letos hned čtyři – je na školách, zda je nabídnou. Jde o audiovizuální výchovu, taneční výchovu nebo třeba o etiku. Ta už se na některých školách učila v rámci experimentu.

"Stále častěji vidíme, že jsou děti drzé, ale zdravé sebevědomí nemají," řekla nedávno místopředsedkyně Etického fóra České republiky Marie Jakešová, sama učitelka. Fórum se podílelo na tvorbě nového předmětu.

Etická výchova by se zatím měla učit zejména na školách, které mají speciálně proškolené pedagogy. "Chtěli bychom se vyvarovat slovenského příkladu, kde se sice etická výchova zavedla jako povinný předmět, ale tím, že nebyli proškoleni pedagogové, to bylo kontraproduktivní," podotkl Dušan Drabina, který byl v ministerské komisi zabývající se novým předmětem.

NOVINKY VE VÝUCE

Etická výchova se někde už vyučuje, většinou jako součást dosavadních předmětů. Teď mají školy k dispozici oficiální osnovy, v jejichž rámci se děti mají učit mimo jiné o vzájemné toleranci.

Finanční gramotnost zatím nemá podobu samostatného předmětu, ale učitelé mohou hospodaření s penězi zařadit jak do matematiky, tak třeba do občanské nauky.

Už nějaký čas mohou školy nabízet dramatickou výchovu, teď k nim nově přibyla audiovizuální a filmová výchova, která se kromě základních škol může učit i na gymnáziích, a taneční a pohybová výchova.

Bez osnov se žáci učí nekvalitně

Kde se vůbec berou nové předměty? Podněty mohou vzejít ze škol a některé z nich už se filmy třeba v rámci volitelných předmětů či kroužků mimo výuku zabývaly, protože děti jim mnohdy dávají přednost před knihami. "Situaci lze shrnout s trochou nadsázky třeba takto: nepřečtu – uvidím. To je pořád dobrý zisk," míní Markéta Pastorová z Výzkumného ústavu pedagogického. Právě tady se oficiální osnovy dostávají na papír.

"Na rozdíl od dřívější doby mají učitelé k dispozici systém tohoto oboru," hájí jejich důležitost spoluautorka Pastorová. A tvrdí, že bez pořádných osnov to nejde: "Žáci vytvářejí nekvalitní produkci nebo nekriticky konzumují audiovizuální záznamy, bez schopnosti zařadit je do uměleckého kontextu, společenských a historických souvislostí," vysvětluje Pastorová. Autoři samozřejmě počítají i s tím, že nové předměty se budou známkovat.

V rámci "filmového" předmětu si mohou děti v 7. a 8. ročníku zvolit audiovizuální tvorbu, kdy budou samy zkoušet něco točit. V 9. ročníku může předmět pokračovat filmovou výchovou, která žáky učí základům umělecké kritiky.

Učí se skutečně jinak?

"Rád bych si takový předmět vybral, ale bohužel u nás ve škole se učit nebude – učitelka říkala, že by byl problém se sháněním filmů, a navíc že není, kdo by ho učil," říká 13letý Tomáš Král z Prahy. Je však možné, že stoupající zájem žáků přiměje ředitele, aby změnili názor. Po dramatické, filmové a taneční výchově totiž autoři slibují další osnovy zaměřené především na rozvoj kreativity a komunikaci.

Osnovy by se navíc měly proměňovat i jinak. Už čtvrtým rokem se na prvních i druhých stupních základních škol učí podle nových rámcových vzdělávacích plánů, které by měly podávat znalosti více v souvislostech s tím, že jednotlivé klasické předměty se mohou částečně prolínat.

"Ale mně připadá, že se nezměnilo nic. Moje děti se pořád učí stejně, jako jsme se učili my – spoustu věcí nazpaměť a hodně teoreticky," míní Lenka Pospíšilová, matka čtvrťáka a sedmačky.

Sama si původně myslela, že nové osnovy budou pro její děti znamenat třeba alespoň částečné sloučení některých předmětů, jako je třeba biologie a chemie, a jejich živější výuku. "Chemie, fyzika nebo biologie jsou nadále samostatné, už proto, že je učí různí lidé. Ale kromě toho máme třeba environmentální výchovu, která se může prolínat všemi těmito předměty – v tom jsou osnovy jiné," vysvětluje učitelka Zuzana Malá.

Mluví o průřezových tématech, kam dál patří třeba osobnostní a sociální výchova, výchova demokratického občana či výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech či multikulturní výchova. Je však pravda, že tyto okruhy jsou v oficiálních osnovách pojaty hodně obecně a je jen na školách, nakolik se jim budou věnovat. "Někde na to jdou metodou projektových dnů, my se snažíme jimi prošpikovat běžné předměty," říká kantorka Malá z pražské základní školy.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video