Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Školy selhávají při výuce o aktuálním dění, žáci ho dohánějí v médiích

  1:12aktualizováno  1:12
Dnešní středoškoláci označují za největší problémy současnosti nezaměstnanost, politickou reprezentaci a soužití s romskou menšinou. Informace o těchto tématech jim však prakticky vůbec nedodává škola. Ukázal to rozsáhlý výzkum, který na 60 školách na jaře provedla pro Člověka v tísni agentura Median.
Školy selhávají při výuce o aktuálním dění, žáci ho dohání v médiích. Ilustrační snímek

Školy selhávají při výuce o aktuálním dění, žáci ho dohání v médiích. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jako hlavní zdroj znalostí o celospolečenských problémech školu zmínila pouhá dvě procenta mladých lidí ve věku od patnácti do dvaceti let. Více než polovina studentů čerpá informace především z médií.

„Učitelé tato témata podle všeho s mladými lidmi nedokážou náležitě rozebrat a interpretovat. Výuka většinou studentům nedává zákulisní informace, které by jim pomohly orientovat se v problémech, a přepouští tak hlavní roli médiím. Pak se stává, že studenti pracují s ­informacemi vytrženými z kontextu,“ popisuje sociolog Daniel Prokop z Medianu.

Čtěte v úterní MF DNES: V čem naopak studenti na školy spoléhají a jaké další důvody vedou k tomu, že se mladí nezajímají o politiku.

Učitelé občanské výchovy deficit při probírání aktualit a témat ovlivňujících praktický život připouštějí a ­jmenují hned několik důvodů. Občanská výchova podle nich musí pojmout tolik věcí, že většinu z nich stihnou sotva nakousnout.

„Současná generace mladých žije na internetu, informace se na ně valí přes web nebo sociální sítě a­ s takovou konkurencí lze těžko soupeřit,“ říká učitel společenských věd z pražského Gymnázia Sázavská a předseda Asociace učitelů občanské výchovy Michael Řezáč.

Učitelé asociaci založili loni na jaře, jejich cílem je zvýšit kredit občanské nauky. Ta podle nich není brána jako plnohodnotný předmět a­ nemá metodickou podporu. To chtějí nyní změnit a ­zajistit předmětu stejnou důležitost jako třeba matematice nebo jazykům (více o snaze učitelů čtěte zde).

Tereza Vodičková ze střední školy Bean namítá, že ne všichni učitelé občanské výchovy s dětmi na hodinách diskutují. „Nedá se to učit tak, že učitel něco říká a žáci si to zapisují,“ upozorňuje Vodičková.

Alena Štruncová ze základní školy v Myslibořicích zase vidí prostor pro zlepšení v tom, že učitelé budou zvát do hodin odborníky. „Když budeme řešit soužití s Romy, měl by přijít zástupce romské organizace,“ navrhuje.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Opencard (ilustrační foto)
Validátory v Praze končí. Od příštího roku půjde platit za MHD online

Cestující v pražské MHD budou moci za jízdné platit online nebo mobilní aplikací od příštího roku. Zavedení takzvaného multikanálového odbavovacího systému...  celý článek

Česká inspekce životního prostředí, den otevřených dveří, CITES, kontrola,...
OBRAZEM: Inspektoři ukázali zabavené suvenýry. Kožich z rysa neměl povolení

Česká inspekce životního prostředí otevřela před začátkem prázdnin dveře veřejnosti a pochlubila se s exempláři chráněných živočichů, které inspektoři zabavili...  celý článek

Jezero na haldě v ostravské části Hrabůvka láká ke koupání. Je však velmi...
Nebezpečné jezero, které hasí hořící haldu, svádí ke koupání

Je nebezpečné, a proto zapovězené. Navzdory zákazu vstupu ale umělé jezero na hořící haldě v Ostravě-Hrabůvce láká lidi k vycházkám po okolí a děti dokonce ke...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.