Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Školy selhávají při výuce o aktuálním dění, žáci ho dohánějí v médiích

  1:12aktualizováno  1:12
Dnešní středoškoláci označují za největší problémy současnosti nezaměstnanost, politickou reprezentaci a soužití s romskou menšinou. Informace o těchto tématech jim však prakticky vůbec nedodává škola. Ukázal to rozsáhlý výzkum, který na 60 školách na jaře provedla pro Člověka v tísni agentura Median.
Školy selhávají při výuce o aktuálním dění, žáci ho dohání v médiích. Ilustrační snímek

Školy selhávají při výuce o aktuálním dění, žáci ho dohání v médiích. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jako hlavní zdroj znalostí o celospolečenských problémech školu zmínila pouhá dvě procenta mladých lidí ve věku od patnácti do dvaceti let. Více než polovina studentů čerpá informace především z médií.

„Učitelé tato témata podle všeho s mladými lidmi nedokážou náležitě rozebrat a interpretovat. Výuka většinou studentům nedává zákulisní informace, které by jim pomohly orientovat se v problémech, a přepouští tak hlavní roli médiím. Pak se stává, že studenti pracují s ­informacemi vytrženými z kontextu,“ popisuje sociolog Daniel Prokop z Medianu.

Čtěte v úterní MF DNES: V čem naopak studenti na školy spoléhají a jaké další důvody vedou k tomu, že se mladí nezajímají o politiku.

Učitelé občanské výchovy deficit při probírání aktualit a témat ovlivňujících praktický život připouštějí a ­jmenují hned několik důvodů. Občanská výchova podle nich musí pojmout tolik věcí, že většinu z nich stihnou sotva nakousnout.

„Současná generace mladých žije na internetu, informace se na ně valí přes web nebo sociální sítě a­ s takovou konkurencí lze těžko soupeřit,“ říká učitel společenských věd z pražského Gymnázia Sázavská a předseda Asociace učitelů občanské výchovy Michael Řezáč.

Učitelé asociaci založili loni na jaře, jejich cílem je zvýšit kredit občanské nauky. Ta podle nich není brána jako plnohodnotný předmět a­ nemá metodickou podporu. To chtějí nyní změnit a ­zajistit předmětu stejnou důležitost jako třeba matematice nebo jazykům (více o snaze učitelů čtěte zde).

Tereza Vodičková ze střední školy Bean namítá, že ne všichni učitelé občanské výchovy s dětmi na hodinách diskutují. „Nedá se to učit tak, že učitel něco říká a žáci si to zapisují,“ upozorňuje Vodičková.

Alena Štruncová ze základní školy v Myslibořicích zase vidí prostor pro zlepšení v tom, že učitelé budou zvát do hodin odborníky. „Když budeme řešit soužití s Romy, měl by přijít zástupce romské organizace,“ navrhuje.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.