Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Školy mají problém sehnat učitele jazyků, děti se je nenaučí ani po letech

  2:01aktualizováno  2:01
Rozdíly v úrovni výuky jazyků na českých školách začínají být propastné. Zatímco studenti víceletých gymnázií mluví většinou plynně, děti na druhém stupni základních škol často ani po několika letech výuky angličtiny nezvládnou ani základní konverzaci. Školám chybí kvalifikovaní učitelé, které odrazují nízké platy.
Sehnat dobrého učitele jazyků je pro školy často problém. Odrazují je nízké platy ve školství.

Sehnat dobrého učitele jazyků je pro školy často problém. Odrazují je nízké platy ve školství. | foto: Profimedia.cz

Vyučovacích hodin cizích jazyků přibývá, čímž se ministerstvo školství rádo chlubí – cizí jazyk je povinný už od třetí třídy a může se učit už od první. Ale kvalitních učitelů, kteří dokážou jazyky skutečně naučit, je málo.

"O prázdninách dcera musela hodně dohánět, a to se přitom předchozí učitelka dušovala, že s dětmi dělá angličtinu více do hloubky, než předepisují osnovy," popisuje Kateřina Valentová, jejíž dcera z běžné základky přestoupila do druhého stupně jazykové školy.

Její dcera navíc vůbec není zvyklá anglicky mluvit. Právě neschopnost cizí jazyk skutečně používat je jedním z největších nedostatků, které jeho výuka na českých školách má. Valentová to přičítá tomu, že dívka měla na jazyk svou třídní učitelku. Ta na něj sice měla dodatečnou aprobaci, ale žádnou specialistkou na jazyky nebyla.

Jenže učitele je problém získat, což potvrzuje i zpráva České školní inspekce, která hodnotila úroveň výuky jazyků ve školách v letech 2005 až 2008. Zatímco na středních školách se situace lepší a čím dál víc se prosazují i moderní metody výuky včetně spolupráce se zahraničními školami, na školách základních je to o dost horší.

Učitelé bez kvalifikace

"Hlavně na prvním stupni, kde angličtina nebyla, a učitelky na ni tudíž nemají kvalifikaci," říká Tomáš Komrska, ředitel pražské Základní školy v Korunovační ulici.

Školy si pomáhají různě – někde jazyky na prvním stupni učí kantoři z druhého, kteří však nemusí umět pracovat s malými dětmi. Jinde zase ředitel školy nabídne rodičům, aby se dohodli a zaplatili lektora zvenčí, který bude učit konverzaci v rámci kroužků – ve skutečnosti však jde o další hodinu jazyka. Problémy jsou i na druhém stupni, nízké platy učitelů nelákají a přibývající počet hodin paradoxně způsobuje, že úroveň výuky klesá.

"My máme dostatek kvalifikovaných učitelů, ale stejně bych si dovedl představit, že najmu mladé učitele, kteří přinášejí nové metody. Ale to, že smlouvy se uzavírají na dobu neurčitou, mi to neumožňuje," říká Jan Štěrba, ředitel královéhradeckého Gymnázia Boženy Němcové.

Česká výuka jazyků tak stále pokulhává za Evropou. Ministerstvo školství se ji snaží dohnat i pomocí pilotního projektu dvoujazyčné výuky na 18 šestiletých gymnáziích, který spouští od letošního školního roku. Dvoujazyčné třídy na nich fungují už nějaký čas.

"Mezi absolventy 7. tříd, kteří mají nadprůměrné studijní výsledky, jsou velmi vyhledávaným oborem vzdělání," podotkl Ondřej Gabriel z ministerstva školství. Jenže to je další problém – jazyk se tak dobře naučí jen část žáků, zatímco by ho měli umět všichni, k čemuž směřuje jejich výuka v ostatních zemích.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Zájemci o Hrad prozradili, jaké by chtěli pravomoci. Ohodnoťte odpovědi

Má hlava státu v Česku adekvátní množství pravomocí? Měly by jí přibýt? A o čem by prezident rozhodovat neměl? V šestém kole projektu Otázka pro prezidenta se...  celý článek

Lékaři na demonstraci ve Žlebech na Kutnohorsku symbolicky pohřbili místní...
Zástupci lékařů a lékáren v Rozstřelu vysvětlí, proč se pustili do stávky

Praktičtí lékaři se chystají ve středu protestovat proti byrokracii a podfinancování praxí. K nim se připojí i lékárníci, aby upozornili na ohroženou...  celý článek

Iniciativa Pestrá strava bez chemie učí školáky, jak si připravit zdravou...
Přibývá obézních dětí. Kopírují stravovací návyky rodičů, varují odborníci

Každé čtvrté dítě má nadváhu, každé sedmé je obézní a každé čtvrté dítě ze sta je dokonce extrémně obézní. Za tuto nepříznivou statistiku může špatný životní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.