Výzkum prováděla Česká školní inspekce (ČŠI) ve druhém pololetí minulého školního roku a zúčastnilo se jej 463 základních škol.
Podle inspekce je příčinou zastaralé techniky to, že dotace z rozpočtu na toto vybavení za poslední tři roky klesly o 80 procent. Podle ředitelky České školní inspekce Olgy Hofmannové na tom byly některé školy s počítačovým vybavením tak špatně, že jim inspekce dala alespoň své vyřazené počítače.
počítače do všech třídBývalý ministr školství Ondřej Liška podepsal loni v prosinci memorandum o digitalizaci výuky. Jeho cílem bylo vyškolit učitele, dostat počítače do tříd a naučit pracovat s počítačem a informacemi všechny generace uživatelů. - čtěte Netbooky se možná prosadí i ve školách v Česku Inspiroval se například Portugalskem, kde chce vláda v příštím školním roce poskytnout žákům půl milionu studentských notebooků. Malé počítače dostali nedávno na zkoušku také žáci v Polsku. |
Hofmannová zároveň uvedla, že velká část těchto starších počítačů pochází ze sedmimiliardového projektu Internet do škol, což prý byla jedna z posledních akcí výrazně zaměřených na podporu komunikačních technologií ve výuce.
Tento projekt však skončil fiaskem, podle Nejvyššího kontrolního úřadu při něm ministerstvo školství nehospodárně využilo 884 milionů korun.
S připojením k internetu a s jeho rychlostí prý ale školy v současnosti nemají problém. "Ale platí za to obrovské částky, které naprosto neodpovídají standardu," upozornil Kamil Melichárek z ČŠI.
Ředitelé škol se prý nemají kde poradit, jak si zařídit levnější připojení. Na odborného počítačového pracovníka ale většinou nemají peníze. - čtěte Přibývají počítače do škol, chybí ale technici
Počítače využívá ve výuce jen 20% učitelů
Ve zprávě také stojí, že ve čtyřech pětinách hodin, které inspektoři navštívili, kantoři nijak nevyužívali počítačovou techniku. Přitom naprostá většina dětí má k počítačům kladný vztah a jejich užití by uvítala. Pedagogové však moc neví, jak moderní technologie zařadit do výuky, chybí jim prý metodická podpora.
Navíc počítače mají školy často jen v počítačových učebnách. "Učitelé by i chtěli, ale nemají na čem a nemají kde," uvedl mluvčí inspekce Libor Vacek.
Více financí na zlepšování informační gramotnosti ve školách by mohl přinést zjednodušený systém čerpání peněz z evropských fondů. Školy tak mohou v následujících dvou letech vyčerpat až pět miliard korun na své vzdělávací projekty zaměřené třeba na počítače nebo rozvoj čtenářství.
Na evropské peníze školy dosud těžko dosáhly kvůli složité administrativě. Ministerstvo školství pro ně proto připravilo jakési zjednodušené šablony, které jim žádání o dotace usnadní.