Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Školení řidičů tramvají: desítky hodin učení a pravidelné zkoušky

  17:23aktualizováno  17:23
Hodiny učení se teorii i praxi a zkoušky před několikačlennou komisí - i to obnáší práce řidiče pražské tramvaje. Podle řidiče Pavla, který v kabině tramvaje jezdí už skoro dvě desítky let, to sice není tak náročné jako maturita, ale člověk musí být pořád ve střehu.

"Člověku ta práce ani po těch letech neupadne úplně do rutiny, protože kvůli různým výlukám a objížďkám musí být pořád ve střehu, abych někde neodbočil. To se mi naštěstí ještě nestalo," svěřil se iDNES.cz Pavel, který si nepřál zveřejnit své příjmení. S tramvají jezdí už osmnáct let a právě teď se zaučuje i na nových typech, ve kterých zatím nejezdil.

Vyzkoušel si i řízení tramvaje, které Pražané neřeknou jinak než Porsche. "Kabina samozřejmě mnohem modernější než ve starých tramvajích, ale zase se toho člověk musí víc naučit, protože tam je spousta knoflíků a kontrolek," srovnal nové a staré tramvaje řidič Pavel.

Tramvajákem kvůli pravidelnému příjmu

Žádná věda jako maturita to prý ale není, dodává muž s úsměvem. Řidiči tramvají se musí několikrát za rok nabiflovat, protože absolvují několikahodinová školení a přezkoušení.

"Do kurzů se k nám hlásí hlavně lidé, kteří hledají stálý příjem. Ale nechybí samozřejmě ani ti, kteří si třeba chtěli řízení tramvaje vyzkoušet už jako malí kluci," doplňuje Vladimír Pušman, který výcvik řidičů tramvají vede.

Po pražských tramvajových kolejích se prohánějí přibližně tři čtvrtiny těch, kteří se do kurzu přihlásí. "Často to není ani tak kvůli tomu, že by neprošli zkouškami, ale spíš proto, že najednou zjistí, že se jejich představy dost liší od reality," míní Pušman.

Řidiči musí mít podle Pušmana najeto minimálně padesát hodin s instruktorem, než vůbec mohou vyjet do ostrého provozu. A i tam je dalších padesát hodin hlídá buď instruktor, nebo zkušený řidič s letitou praxí, který jim kouká přes rameno. Teprve potom jsou noví tramvajáci svými pány.

Řidiči pražských tramvají

K 21. červenci 2010 zaměstnával Dopravní podnik hlavního města Prahy celkem 1338 řidičů tramvají. Mužů je v kabinách tramvají 1137, žen 201. Ve vozovém parku dopravního podniku je v tuto chvíli 969 tramvajových souprav, 60 z nich jsou nové moderní tramvaje 14T známé jako Porsche. Dopravní podnik také testuje novou nízkopodlažní tramvaj, její prototyp už krouží pražskými ulicemi ve zkušebním provozu.

Zdroj: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda Pirátů Ivan Bartoš během proslovu v pražském volebním štábu strany....
Volby v kostce: Piráti na vrcholu, snící ODS a pád Zelených či Realistů

Česko má za sebou další volební klání. Do Sněmovny se nakonec dostalo rekordních devět stran. Značný dopad budou mít výsledky ale i na politická uskupení,...  celý článek

Šéf ANO Andrej Babiš (vlevo) se v Průhonicích sešel s ekonomem Janem Švejnarem...
ANO, ale s kým? Babiš začíná oťukávat partnery, přijal komunisty a Švejnara

Hnutí ANO vybralo pět lidí, kteří budou jednat o povolebním uspořádání Sněmovny a možné vládě. Andrej Babiš a spol. už mají za sebou první schůzky. V...  celý článek

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se raduje z vítězství ve volbách do Poslanecké...
Máme blízko k ODS, hnutí STAN i Pirátům, rozkrývá své plány Babiš

Šéf ANO Andrej Babiš už nechce vládu, jako je ta stávající, ve které sedí tři strany. To by považoval za ztrátu času. „My máme blízko k ODS, ke hnutí STAN i k...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.