Lukáš tvrdí, že ho učitel chytil za krk a třikrát ho uhodil hlavou o zeď. Ilustrační foto

Lukáš tvrdí, že ho učitel chytil za krk a třikrát ho uhodil hlavou o zeď. Ilustrační foto | foto: Rostislav Hányš, MF DNES

Školák tvrdí, že mu učitel tloukl hlavou o zeď

Učitel mě zbil, stěžuje si osmák ze základní školy Sluneční v Šumperku. Vyučující zeměpisu a občanské výchovy ho měl vzít do kabinetu a hlavou mu třikrát udeřit o zeď. Incident ale nikdo neviděl. Podle školy došlo k fyzickému kontaktu, ale nikoliv k bití školáka.

Otec čtrnáctiletého školáka Základní školy Sluneční v Šumperku nechtěl věřit svým uším. Syn se mu oklikou přes staršího bratra svěřil, že jej zbil učitel.

"Vím, že můj syn je pěkné kvítko, dokonce měl i dvojku z chování. S jeho třídním jsme ale pořád v kontaktu a každý jeho průšvih se snažíme řešit," řekl otec.

Právě proto se podle něj chlapec neobrátil na tátu přímo. "Ví, že když si zaslouží potrestání, tak to není na vytrubování do světa. Tohle je ale něco jiného. Tohle je násilí na dítěti a nemůže zůstat bez trestu," řekl otec.

Lukášovi je  vzpomínka na minulý čtvrtek nepříjemná. "Nechtěl bych to znovu zažít," uvedl. Na chodbě jej postrčil spolužák, který to také později potvrdil a školák vrazil do spolužačky.

"Odnesl jsem to ale já. Přišel učitel a všechny poslal do třídy. Já jsme musel zůstat na chodbě. Musel jsem jít s ním do kabinetu. Potom mě chytil zezadu za krk a třikrát mi bouchnul hlavou o zeď. Měl jsem hrozný strach," popisuje chlapec.

Škola nechala otce a sociální pracovnici čekat
V pátek přišel Lukášův otec do školy spolu s úřednicí sociálního odboru radnice a s Vladimírem Horváthem, šéfem občanského sdružení Savore. Chtěli zjistit, jak se vše událo. Přístup vedení školy byl podle nich nehorázný. 

"Přišli jsme v osm hodin ráno, ale nechali nás tam čekat další dvě vyučovací hodiny. Prý bychom narušovali výuku. Teprve potom s námi šel zástupce ředitelky do třídy," sdělila Slavěna Karkošková z městského úřadu.

Konflikt na chodbě viděla jen zčásti zaměstnankyně, která se pohybovala po chodbě. Ta pouze viděla, jak učitel vedl chlapce za krk.

Po návratu do třídy ale spolužáci Lukáše nepoznávali. "Brečel a měl rudý krk," řekli nezávisle na sobě dva spolužáci. Uvedli rovněž, že spor mezi učitelem a žákem trvá už delší dobu. "Házel po něm klíče, dokonce jej jednou bil pravítkem po hlavě," tvrdili.

Lukášův třídní František Drozd se k incidentu svého kolegy s chlapcem nechce vyjadřovat. Potvrdil však, že časté kázeňské problémy s rodiči probíral.

"Jak otec, tak matka nic neházeli za hlavu. Vždycky měli snahu a zájem problém řešit," řekl. Proč jej  obviněný učitel  nevolal nebo neinformoval o dalším prohřešku, neví. "Asi to chtěl řešit sám," míní Drozd.

Psycholog: Učitel si vybral nešťastné řešení
Psycholog Lubomír Smékal považuje řešení, které zvolil učitel, za nešťastné.

"Od pedagoga je velmi riskantní a nestandardní řešit kázeňský prohřešek žáka beze svědků a to pro obě strany. Lehce to může svést jak učitele, tak žáka k neadekvátnímu jednání," uvedl Smékal, který se případy násilí ve školách zabývá..

"V každém případě je potřeba takovou věc řádně vyšetřit," dodal.

Zástupce ředitele: Všechno bylo jinak
Choulostivou záležitost vyšetřoval zástupce ředitele Luděk Sopper. Obviněný učitel je totiž manželem ředitelky Jarmily Hynkové. Podle něj se vše odehrálo jinak.

"Lukáš vrazil do dívky, která se nekoordinovaně řítila na invalidní žákyni. Naštěstí k nárazu nedošlo. Učitel vytkl žákovi jeho prohřešek. Do kabinetu jej vedl proto, že tam měl žák pomůcky," sdělil Sopper.

Uvedl, že potom odvedl učitel žáka do třídy. Přitom jej ale držel za krk. "Samozřejmě učitel bude potrestán, protože k fyzickému kontaktu došlo. Žádné bití žáka však prokázáno nebylo," řekl Sopper.

Otce ani pracovnici sociálního odboru takový závěr neuspokojil. "Pan učitel přiznal, co přiznat musel. Pokud se nic nestalo, přijde mi zvláštní, že takový kluk po rozhovoru s učitelem a návratu do třídy brečí," řekla Karkošková.

"Rozhodně to nenechám být. Způsob, jakým se k tomu škola postavila, se mi vůbec nelíbí," přidal otec.


Video