Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Škola v Karviné se snaží zbavit nálepky romská, chce být místem pro všechny

  • 162
Základní škola Slovenská na periferii Karviné se chce zbavit pověsti "romská základka", snaží se tak zastavit odliv žáků. Na pomoc si proto vzala odborníky na inkluzivní vzdělávání. Společně chtějí docílit toho, aby se romské, ale i handicapované či jinak znevýhodněné děti učily pohromadě s těmi ostatními "průměrnými".

"Věděli jsme, že potřebujeme řešit několik věcí. Máme tady například děti, zejména romská, z nepodnětného prostředí, a u nich jsme potřebovali, aby si zlepšily prospěch," uvedla zástupkyně Jana Čechovská jeden z důvodů, proč se rozhodli spolupracovat s Centrem podpory inkluzivního vzdělávání.

Stejně jako na jiných školách se i tady potýkají s nekázní a agresivitou. Na školu také chodí děti s poruchami učení.

Škola, která se nachází v karvinské kolonii Vagonka, v poslední době řeší i odliv žáků. "Jako důvod rodiče často uvádějí, že k nám chodí romské děti," řekla Čechovská s tím, že z 236 dětí k nim chodí třicet romských.

Co je inkluze

Cílem inkluzivního vzdělávání je, aby různě znevýhodněné děti zůstávaly v hlavním vzdělávacím proudu. Tedy aby chodily do základních a nikoli do speciálních (bývalých zvláštních) škol. Nosnou myšlenkou inkluze je snaha poskytnout všem dětem odpovídající a nejlepší možnou úroveň vzdělání bez ohledu na jejich specifické potřeby. V jedné třídě se tak společně učí děti s poruchami učení, ze sociálně vyloučených lokalit či se zdravotním handicapem.

S tím vším má škole pomoci tým šesti lidi z Centra podpory inkluzivního vzdělávání. "Jsme schopni zajistit školení pro učitele, nabízíme různé alternativní formy výuky, naše terénní pracovnice může navštěvovat rodiny problémových dětí, seženeme i různé učební pomůcky pro děti s poruchami učení," vyjmenovává nabídku služeb šéf karvinské pobočky centra Jiří Byčkov.

Centrum už škole pomohlo s doučováním. Učitelům zase nabízí workshopy. Škola si také v rámci spolupráce s centrem vytipovala tři třídy, v nichž zjišťovala, jaká je mezi dětmi atmosféra.

Výsledky nejsou vůbec katastrofické. Pracovnice centra se do tříd několikrát zašly podívat a dětem zároveň rozdaly dotazníky. Z šetření vyplývá, že ve třídách není nikdo, kdo by usiloval o moc, kdo by se snažil být třídním vůdcem. Vztahy mezi žáky jsou dobré, mezi sebou se hodnotí pozitivně.

"V jedné třídě je žák s velkými výkyvy, který je postaven mimo dění ve třídě, pokusíme se mu pomoci, aby se začlenil," uvedl Byčkov jednu z věcí, kterou se budou se školou v dohledné době snažit vyřešit.

Učitel by měl být i sociální pracovník

Karvinská pobočka centra spolupracuje v této chvíli s osmi školami, s dalšími o spolupráci jedná. Na starosti mají oblast zahrnující Karvinou, Český Těšín, Bohumín, Ostravu či Havířov. Další centra se nacházejí v Praze, Mostě či Plzni (více viz box na konci článku).

Ze zkušenosti pracovníků centra vyplývá, že školy řeší především sílící nekázeň a agresivitu žáků. "Někteří ředitelé si posteskli, že když mají ve třídě dvě nebo tři romské děti, tak ti se majoritě podřídí. Jakmile jich je pět a víc, tak to tu třídu rozloží," popsal Byčkov, co zaznamenal při práci v terénu.

To potvrzuje i Čechovská. "Agresivita u dětí je čím dál tím větší, nekázeň také, děti jsou daleko průbojnější než kdysi. I učitelé se potřebují neustále vzdělávat a vítám každou možnost, která je nám nabídnuta a která školu výrazně finančně nezatíží."

Zaměření na pomoc dětem, ale i učitelům je podle školy velké plus. "Pedagogicko-psychologická poradna v Karviné je vytížená a zaměřuje se především na pomoc dětem. Je ale potřeba myslet i na učitele," zdůrazňuje Čechovská.

Trend inkluzivní vzdělávání podle Byčkova požaduje, aby byl každý učitel i sociální pracovník. "Právě pedagogové jsou cílovou skupinou projektu, protože v interakci s problémovými a obtížně vzdělavatelnými žáky často zůstávají osamoceni a bez pomoci," uzavírá Byčkov.

ministerstvo podporuje inkluzi

Projekt ministerstva školství byl spuštěn 1. července 2009. Potrvá tři roky. Ve vybraných lokalitách (Praha, Plzeň, České Budějovice, Hradec Králové, Most, Brno, Olomouc, Opava a Karviná) byla zřízena Centra podpory inkluzivního vzdělávání.

Týmy lidí v centrech jsou složeny z koordinátora, sociální pracovnice, pedagoga-didaktika, speciálního pedagoga, kulturního antropologa, školního psychologa a projektového manažera. Tým se snaží pomáhat škole s konkrétními problémy, které aktuálně řeší.

Centrum nabízí například:
- zajištění pomůcek pro potřeby inkluzivního vzdělávání
- školení pedagogů
- přímá práce s dětmi/se třídou - alternativní formy výuky
- pomoc terénní sociální pracovnice, která navštěvuje rodiny problémových dětí


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video