Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Škola v Karviné se snaží zbavit nálepky romská, chce být místem pro všechny

  1:16aktualizováno  1:16
Základní škola Slovenská na periferii Karviné se chce zbavit pověsti "romská základka", snaží se tak zastavit odliv žáků. Na pomoc si proto vzala odborníky na inkluzivní vzdělávání. Společně chtějí docílit toho, aby se romské, ale i handicapované či jinak znevýhodněné děti učily pohromadě s těmi ostatními "průměrnými".
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

"Věděli jsme, že potřebujeme řešit několik věcí. Máme tady například děti, zejména romská, z nepodnětného prostředí, a u nich jsme potřebovali, aby si zlepšily prospěch," uvedla zástupkyně Jana Čechovská jeden z důvodů, proč se rozhodli spolupracovat s Centrem podpory inkluzivního vzdělávání.

Stejně jako na jiných školách se i tady potýkají s nekázní a agresivitou. Na školu také chodí děti s poruchami učení.

Škola, která se nachází v karvinské kolonii Vagonka, v poslední době řeší i odliv žáků. "Jako důvod rodiče často uvádějí, že k nám chodí romské děti," řekla Čechovská s tím, že z 236 dětí k nim chodí třicet romských.

Co je inkluze

Cílem inkluzivního vzdělávání je, aby různě znevýhodněné děti zůstávaly v hlavním vzdělávacím proudu. Tedy aby chodily do základních a nikoli do speciálních (bývalých zvláštních) škol. Nosnou myšlenkou inkluze je snaha poskytnout všem dětem odpovídající a nejlepší možnou úroveň vzdělání bez ohledu na jejich specifické potřeby. V jedné třídě se tak společně učí děti s poruchami učení, ze sociálně vyloučených lokalit či se zdravotním handicapem.

S tím vším má škole pomoci tým šesti lidi z Centra podpory inkluzivního vzdělávání. "Jsme schopni zajistit školení pro učitele, nabízíme různé alternativní formy výuky, naše terénní pracovnice může navštěvovat rodiny problémových dětí, seženeme i různé učební pomůcky pro děti s poruchami učení," vyjmenovává nabídku služeb šéf karvinské pobočky centra Jiří Byčkov.

Centrum už škole pomohlo s doučováním. Učitelům zase nabízí workshopy. Škola si také v rámci spolupráce s centrem vytipovala tři třídy, v nichž zjišťovala, jaká je mezi dětmi atmosféra.

Výsledky nejsou vůbec katastrofické. Pracovnice centra se do tříd několikrát zašly podívat a dětem zároveň rozdaly dotazníky. Z šetření vyplývá, že ve třídách není nikdo, kdo by usiloval o moc, kdo by se snažil být třídním vůdcem. Vztahy mezi žáky jsou dobré, mezi sebou se hodnotí pozitivně.

"V jedné třídě je žák s velkými výkyvy, který je postaven mimo dění ve třídě, pokusíme se mu pomoci, aby se začlenil," uvedl Byčkov jednu z věcí, kterou se budou se školou v dohledné době snažit vyřešit.

Učitel by měl být i sociální pracovník

Karvinská pobočka centra spolupracuje v této chvíli s osmi školami, s dalšími o spolupráci jedná. Na starosti mají oblast zahrnující Karvinou, Český Těšín, Bohumín, Ostravu či Havířov. Další centra se nacházejí v Praze, Mostě či Plzni (více viz box na konci článku).

Ze zkušenosti pracovníků centra vyplývá, že školy řeší především sílící nekázeň a agresivitu žáků. "Někteří ředitelé si posteskli, že když mají ve třídě dvě nebo tři romské děti, tak ti se majoritě podřídí. Jakmile jich je pět a víc, tak to tu třídu rozloží," popsal Byčkov, co zaznamenal při práci v terénu.

To potvrzuje i Čechovská. "Agresivita u dětí je čím dál tím větší, nekázeň také, děti jsou daleko průbojnější než kdysi. I učitelé se potřebují neustále vzdělávat a vítám každou možnost, která je nám nabídnuta a která školu výrazně finančně nezatíží."

Zaměření na pomoc dětem, ale i učitelům je podle školy velké plus. "Pedagogicko-psychologická poradna v Karviné je vytížená a zaměřuje se především na pomoc dětem. Je ale potřeba myslet i na učitele," zdůrazňuje Čechovská.

Trend inkluzivní vzdělávání podle Byčkova požaduje, aby byl každý učitel i sociální pracovník. "Právě pedagogové jsou cílovou skupinou projektu, protože v interakci s problémovými a obtížně vzdělavatelnými žáky často zůstávají osamoceni a bez pomoci," uzavírá Byčkov.

ministerstvo podporuje inkluzi

Projekt ministerstva školství byl spuštěn 1. července 2009. Potrvá tři roky. Ve vybraných lokalitách (Praha, Plzeň, České Budějovice, Hradec Králové, Most, Brno, Olomouc, Opava a Karviná) byla zřízena Centra podpory inkluzivního vzdělávání.

Týmy lidí v centrech jsou složeny z koordinátora, sociální pracovnice, pedagoga-didaktika, speciálního pedagoga, kulturního antropologa, školního psychologa a projektového manažera. Tým se snaží pomáhat škole s konkrétními problémy, které aktuálně řeší.

Centrum nabízí například:
- zajištění pomůcek pro potřeby inkluzivního vzdělávání
- školení pedagogů
- přímá práce s dětmi/se třídou - alternativní formy výuky
- pomoc terénní sociální pracovnice, která navštěvuje rodiny problémových dětí







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hroch Karl Wilhelm po příjezdu do dvorské zoo zkoušel nový výběh se staršími...
Dvorská zoo přišla o mladého hrocha. Uhynul zřejmě po kousnutí od samice

V zoo ve Dvoře Králové nad Labem uhynul dvouletý samec hrocha Karl Wilhelm. Utrpěl zranění v tříslech zadní nohy, kvůli němuž dostal otravu krve. Hodně toho...  celý článek

Volební lídr ČSSD, ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, a ministryně práce a...
Kdo nechce lidem platit slušnou mzdu, je darebák, prohlásil Zaorálek

Práce má motivovat, kdo to myslí vážně, měl by nás podpořit, hájil ministr zahraničí a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek plán znovu navýšit minimální mzdu. A...  celý článek

Ivana Zemanová oznámila na tiskové konferenci strany SPO, že má její manžel...
Zeman může kandidovat na Hrad, nasbírali mu 59 263 podpisů občanů

Prezident Miloš Zeman je druhým kandidátem na post příští hlavy státu, jemuž se už podařilo nasbírat potřebný počet podpisů občanů, aby mohl svůj post...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.