Přestože novou školu Šteffl prezentuje jako další z projektů společnosti Scio, kterou založil a jež se proslavila specifickými testy, které využívají školy jako přijímací zkoušky, „Scioškola“ své žáky pro tyto testy připravovat nebude.
„Chci žáky připravit na život za třicet let. Tedy hlavně na změny,“ říká Šteffl. Kromě chybějících lavic či známek se v ní budou děti vzdělávat ve skupinkách zhruba po šestnácti, v jedné skupince budou dohromady děti věkově od první až do třetí třídy a od třetí do šesté. Učitel bude ve třídě působit pouze jako průvodce.
„Věřím, že se děti nejvíce naučí samy od sebe. Ve společnosti také nejsme segregovaní podle věku,“ říká k tomu Šteffl. On sám ředitelem školy nebude, teprve hledá vhodného člověka, který se toho ujme, stejně jako nadšence, kteří mu pomohou vytvořit koncept školy a zastanou roli učitelů-průvodců.
Alternativa není pro všechny
Šteffl odmítá, že jde o divoký experiment. Tvrdí, že je v cizině vyzkoušený, ale říká rovnou, že není pro všechny děti.
Zastánce tradičního způsobu vzdělání Václav Klaus mladší soudí, že Štefflova škola je pouze marketingový tah, který má přilákat pozornost k jeho společnosti Scio.
Méně skeptický je Jiří Kühn, předseda Asociace ředitelů gymnázií. „I když rozhodně nepatřím do fanklubu pana Šteffla, vím, že je zvyklý dotahovat věci do konce a že možná ukáže směr, kterým by se vzdělávání mohlo ubírat,“ míní.
Šteffl tvrdí, že hodně cestuje, a často dává příklady ze škol v zemích, kde děti pracují samy. „Když jsem zakládal PORG, šli jsme vlastně jen cestou odstranit to, co na ostatních školách dělají špatně. A fungovalo to skvěle a funguje dodnes. Neumím si představit, že by tohle nevyšlo,“ říká rozhodně.