Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Škodil jsem Íránu, „přiznal“ reportér amerického Newsweeku

  10:40aktualizováno  10:40
Podával jsem špatné informace, které sloužily Západu. Jednal jsem na příkaz západních vlád a rozdmýchával revoluci. Tak by se dala shrnout slova reportéra amerického týdeníku Newsweek. Maziar Bahari, kterého Íránci zatkli 21. června, se podle tamní agentury prostě přiznal, že škodil islámské republice. Redakce to striktně odmítá.

Týdeník Newsweek uveřejnil na svém webu prohlášení k údajnému přiznání reportéra Bahariho (2. července 2009)

Bahari, novinář íránsko-kanadského původu, se prý k pochybení přiznal na úterní tiskové konferenci v Teheránu. Napsala to tamní polooficiální agentura Fars. Nikdo to ale nemůže ověřit, protože íránské úřady během povolebních protestů vsadily zahraniční novináře do vězení.

Maziar Bahari je také ve vězení, ale nikoli domácím. Zatkli ho 21. června. "Za celou dobu ho nenechali promluvit s právníkem či příbuznými," řekl americké televizi CNN Chris Dickey z francouzské redakce týdeníku.

"Západní média jsou součástí kapitalistické mašinerie a liberálně-demokratických vlád Západu," řekl údajně reportér na tiskové konferenci. I on prý jednal v tomto duchu. Tedy v podstatě "na příkaz" západních vlád.

Sporné volby

Prezidentské volby, které se v Íránu konaly 12. června, vyhrál podle oficiálních výsledků současný prezident Ahmadínežád. Dostal přes 60 procent hlasů, dvakrát tolik co jeho největší rival Mír Hosejn Músáví, oznámila volební komise.

A opozice se vzbouřila. Músávího stoupenci vyrazili do ulic a zemi postihly nejprudší nepokoje od islámské revoluce v roce 1979. Zemřelo při nich nejméně dvacet lidí. Stovky byly zraněny nebo zatčeny.

Nicméně kvůli tvrdým represím postupně zeslábly. Mocná Rada dohlížitelů sice "prozkoumala" opoziční stížnosti a nechala přepočítat desetinu hlasovacích lístků, ale chyby nenašla a prohlásila Ahmadínežáda definitivním vítězem.

Bahari také podle Fars poskytl důkaz, že zahraniční novináři pomohli rozdmýchat revoluci v Íránu.

A to nikoliv po volbách, ale už dva měsíce před nimi. Zatčený reportér podle agentury popsal jednotlivé kroky.

Zaprvé: zpochybňování náboženských autorit. Zadruhé: šíření přesvědčení, že teokratický režim nemá podporu veřejnosti. Zatřetí: prohlašování, že volby budou zfalšované.

A to pořád není všechno. Protože západní novináři nemohou kvůli zákazu vycházet do íránských ulic, redakce se prý snaží zlákat ke spolupráci íránské žurnalisty, jimž nabízejí vysoké finanční částky. To vše údajně popsal Bahari.

Donutili ho

Že jsou to ale jeho vlastní - dobrovolně pronesená - slova, si na druhé straně "barikády" nikdo nemyslí. Redakce Newsweeku údajné přiznání rezolutně odmítla s tím, že Bahari je jeden z nejlepších reportérů v oboru a ničeho takového by se nedopustil.

To samé tvrdí i organizace na ochranu lidských práv Amnesty International či Reportéři bez hranic.

"Od lidí, s nimiž jsme mluvili, víme, že byli donuceni k takovým prohlášením v televizi," řekla Hassiba Hadž-Sahrauí z Amnesty.

Podle Reportérů bez hranic je lidí, kteří byli donuceni k "přiznáním", bezpočet. Jsou to novináři, ale i samotní demonstranti, kteří před kamerami musejí prohlašovat, že jednali pod vlivem BBC, Hlasu Ameriky či jiných západních médií.

"Naprostá většina západních médií je proti Íránu," napsala také agentura Fars. Ale vzápětí čtenáře "uklidnila": ministerstvo informací reportéry pečlivě sleduje, aby minimalizovalo škody, které mohou napáchat.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
S výsledky voleb Češi spíš spokojeni nejsou, ukázal bleskový průzkum

Češi nejsou spokojeni s výsledky voleb. Ukázal to průzkum společnosti Median. Podle něj většina lidí sice nemá obavy o budoucnost demokracie v zemi, dotázaným...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se 12. září v Praze zúčastnil jednání tripartity. Na...
Babiš dostane šanci sestavit vládu. Zeman by byl proti jeho vydání policii

Prezident Miloš Zeman počítá s tím, že šéfa hnutí ANO Andreje Babiše jmenuje premiérem. „Není to populista, je to pragmatik,“ uvedl Zeman v rozhovoru pro Blesk...  celý článek

Kupčení s hlasy ve volbách
Za zakroužkovaný lístek 200 korun. Policie v Ústí prověřuje kupčení s hlasy

Policie v Ústí nad Labem prověřuje kupčení s hlasy při volbách v místní čtvrti Mojžíř. Podle Nadačního fondu proti korupci zde více než tři desítky lidí...  celý článek

Česká spořitelna, a.s.
Náborová podpora pro region Severozápadní Čechy

Česká spořitelna, a.s.
Středočeský kraj
nabízený plat: 20 000 - 24 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.