Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní podnik má překvapivý posudek, že Rittig škodu nezpůsobil

  8:27aktualizováno  8:27
MF DNES získala čerstvý znalecký posudek pro pražský Dopravní podnik. Podle něj nelze říci, zda v kauze nákupu předražených jízdenek vůbec firmě vznikla škoda, a když, tak jak vysoká. Vyšetřovatelům to může zhatit dokazování u soudu.
Podle nového znaleckého posudku nelze říci, zda v kauze nákupu předražených jízdenek vznikla Dopravnímu podniku vůbec nějaká škoda (ilustrační snímek)

Podle nového znaleckého posudku nelze říci, zda v kauze nákupu předražených jízdenek vznikla Dopravnímu podniku vůbec nějaká škoda (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Špičkoví detektivové z protimafiánského útvaru dlouhé měsíce dávali dohromady důkazy z odposlechů a bankovních účtů. Konečně obvinili Ivo Rittiga z praní špinavých peněz kvůli zakázce na dodávky jízdenek pro pražský Dopravní podnik.

Jenomže situaci vyšetřovatelům paradoxně komplikuje údajný okradený. Dopravní podnik totiž hlásí, že nelze stanovit, jestli vůbec okraden byl. "Nelze jednoznačně stanovit, zda vznikla újma a jaká je její případná výše," píše se v závěru posudku firmy Equita Consulting, který si DP nechal zpracovat a který má MF DNES k dispozici.

Přitom podle žalobce Adama Borguly, jenž má kauzu jízdenek Dopravního podniku na starosti, dopravce poškozen byl, a to značně. "Jedná se tu o škodu velkého rozsahu," říká.

Obvinění za jízdenky - vedlejší produkt kauzy Nagyová

Obvinění lobbisty Ivo Rittiga kvůli předraženým papírovým jízdenkám pro pražský Dopravní podnik vyplynulo vlastně jako vedlejší produkt z vyšetřování kauzy Nagyová. Kvůli ní totiž policie odposlouchávala Rittiga při jeho jednáních v hotelu Ventana. A na schůzkách v březnu 2012 údajně Rittig s dalšími obviněnými řešil fungování papírny Neograph. Právě tato firma předražené jízdenky Dopravnímu podniku dodávala. Z rozhovorů je patrné, že skupina chtěla firmu ovládnout a docílit prodloužení smlouvy s Dopravním podnikem. Tak aby lobbistovi dál přistávalo na účtě sedmnáct haléřů za každou jízdenku. Dalšími obviněnými v kauze Dopravního podniku jsou jeho bývalý šéf Martin Dvořák a také Jan Janků a Peter Kmeť. Janků vede představenstvo firmy Neograph. Kmeť v Česku zastupuje firmu Cokeville Assets registrovanou na Britských Panenských ostrovech. A právě jí Neograph posílal oněch 17 haléřů z každé jízdenky. Podle dřívějších slov Janků šlo o provizi za zprostředkování zakázky. Nadační fond proti korupci upozornil, že Cokeville měla smlouvu o poradenství s Rittigem, skrze niž se k penězům dostával on.

Podle zdroje MF DNES blízkého vyšetřování činí újma, s níž pracují policisté, několik desítek milionů korun. Vedení městské firmy však jako by náhrada moc nezajímala, jelikož nárok na ni dosud nevzneslo. "Ano, pokud vím, tak jsme se k náhradě škody ještě nepřihlásili, čekáme totiž na její vyčíslení," říká šéf DP Jaroslav Ďuriš.

Posudek od firmy Equita mu v tom nepomůže. Ten spíše vyznívá ve prospěch obviněných. Píše se v něm, že jízdenky, které dodávala společnost Neograph, jsou naprosto jedinečné. Nejsou proto srovnatelné s jinými. Zároveň je neporovnatelný objem dodávek: zatímco v Praze šlo ročně o desítky milionů lístků, jiní tuzemští dopravci spotřebují jízdenek řádově méně.

Ďuriš však slibuje, že budou ceny jízdenek zkoumat dál. "Zkusíme to vyčíslit jinými cestami, abychom pak mohli nárokovat škody," tvrdí nynější šéf podniku.

Podle právníka Jaroslava Ortmana má ještě firma čas přihlásit se o náhradu škody. "Přihlásit se mohou nejpozději při zahájení hlavního soudního líčení," říká. Pokud to neudělá a soud dá za pravdu policistům, bude se muset náhrady domáhat samostatnou žalobou.

Jenže zatímco dopravce zadává už několikátou analýzu, miliony za ně vyplacené by mohl zjevně využít lépe. "Nepotřebují posudky, musí doložit výpisy z účtů a nějaké smlouvy a tím je to hotové. To policie musí svá tvrzení prokazovat posudky," vysvětluje Ortman.

O škodu se přihlásili, pak couvli

Navíc dopravce už se u jiné kauzy, v níž už rovněž padla obvinění, (prodeje kuponů v metru) o náhradu škody přihlásil. Z jakéhosi důvodu si to však později rozmyslel a žádost stáhl. "Bylo to stažené ještě před mým nástupem. Já osobně bych to neudělal, ale jsou to velmi citlivé věci, kde nerozhoduje osobní názor, nýbrž to, co je, či není právně uplatnitelné," tvrdí Ďuriš.

Trestní oznámení na podivné zakázky podal podnik ještě pod vedením ředitele Vladimíra Liche. Nedlouho poté byl Lich z funkce odvolán. Mezitím si však ještě policisté přijeli do centrály vyzvednout důležité dokumenty a vyšetřování se rozběhlo.

Teď se však zdá, že dopravce se chová ke svým penězům poněkud macešsky. Namísto toho, aby spolupracoval s policií, zadává si vlastní posudky, které mu zatím nic neosvětlily. A co víc, představenstvo zvažuje, že podá žalobu na advokáta Václava Lásku, který zmapoval asi deset podezřelých kontraktů a tvrdil, že DP kvůli nim přišel o půl miliardy.

Podívejte se, co Ivo Rittig říkal, když po obvinění odcházel z policejní budovy:







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.