Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Spotřeba velká, peněz na benzin málo, reptají policisté na nová auta

  0:01aktualizováno  0:01
Když policie před dvěma lety koupila nová auta-stíhačky na rychlé řidiče, měla jediný cíl. Dopadnout ty, kteří se prohánějí velkou rychlostí. Auta účel plní, pouze policisté si stěžují, že jsou velmi žíznivá a mají spotřebu až 14 litrů.

Policie převzala dalších 35 octavií pro dohled nad provozem na silnicích nižších tříd. Vozy nejsou označené. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Aby ne - policie pořídila do každého okresu nejvýkonnější benzinové Škody Octavia, jaké - s vyloučením speciálního sportovního provedení v podobě modelu RS - na trhu jsou. Dopravní policisté z menších horských okresů nebo míst, kde nejsou rychlostní silnice a dálnice, teď popisují, že by úspornější naftová auta pro ně byla dostačující a ušetřila palivo.

V prosinci 2015 pořídila policie prvních padesát octavií v civilním provedení prošpikovaných kamerami, skrytými majáky, radarem i „čtečkou“ poznávacích značek za 66,5 milionu korun. V dubnu pak převzala dalších pětatřicet. Všechna auta jsou stejná: mají turbomotor 1,8 litru, 180 koní pod kapotou, pohon všech čtyř kol a šestistupňovou automatickou převodovku.

Fakta

Milionová auta

  • Policie pořídila v prosinci 2015 a dubnu 2016 celkem 85 vozů Škoda Octavia s nejsilnějším benzinovým motorem. Cena jednoho vozu byla zhruba 1,3 milionu korun.
  • Vozidla jsou vybavena integrovanými majáky, radarem, zařízením skenujícím poznávací značky. Porovnávají je s registrem vozidel a seznamem vozidel v pátrání.

V provozu se od běžných sedanů nedají rozeznat. Nejsou v policejních barvách, protože auta mají sloužit pro skrytý dohled.

„Jde o první plošnou obměnu služebních vozidel s měřicí technikou pro skrytý dohled nad bezpečností silničního provozu od roku 1994, kdy byla obdobná vozidla vůbec poprvé pořízena, a jsou financována z Fondu zábrany škod,“ uvedl tehdy policejní prezident Tomáš Tuhý.

Policisté, kteří s vozidly v provozu každodenně jezdí, popisují, že ač jde o výkonná auta, mají pro ně dvě chyby: když dojíždějí rychle jedoucí řidiče, stoupá spotřeba k 12 až 14 litrům benzinu, a když s nimi chtějí měřit u silnice (při stání například na odpočívadle), musí mít nastartovaný motor. Aby se dobíjely dvě baterie, které radar pohánějí.

„Jinak vydrží tak maximálně půl hodiny,“ popsal jeden z dopravních policistů a MF DNES to potvrdili další dva jiní policisté. „Auta jsou moderní, nová, rychlá. Ale naplno se hodí do okresů, kde mají spoustu rychlostních silnic nebo dálnic,“ komentuje další z dopravních policistů, který s MF DNES hovořil pod podmínkou anonymity.

Jde hlavně o výkon

Policejní prezidium kritika udivuje a říká, že o ní slyší poprvé. Vysvětluje, že auta s pohonem všech čtyř kol, která jsou obecně žížnivější, kupovalo kvůli tomu, aby fungovala za všech klimatických podmínek, a benzinové motory zase dostaly přednost proto, že se rychleji zahřejou než naftové, mají menší poruchovost a levnější servis.

„U vozidel je požadován primárně výkon proto, aby bylo možné naměřené vozidlo bezpečně dojet a zastavit. Od toho se samozřejmě odvíjí i spotřeba. Ta je při dojíždění přestupce vyšší, ale doba od nastartování vozidla po dojetí uvedeného řidiče se v praxi pohybuje v řádech minut a průměrná spotřeba se vždy odvíjí od konkrétních okolností výkonu služby,“ popisuje vrchní komisařka policejního prezidia Eva Kropáčová.

Fotogalerie

Policejní prezidium nehodlá na nákupech ani po kritice policistů nic měnit - naftová auta chce kupovat jen jako výjezdová k nehodám. „V praxi se pro silniční dohled osvědčila vozidla s benzinovým motorem,“ shrnuje Kropáčová.

Dopravní policisté MF DNES uvedli, že nejvýkonnější policejní octavie průměrně jezdí za devět až deset litrů, úsporně „s lehkou nohou“ se s nimi dá jet za osm. To, zda se jim na silnicích tyto škodovky vyplatí, či nikoliv, lze vyčíst ze statistik například jihočeské policie, která se v posledních dvou letech zaměřila právě na měření rychlosti mimo obce. Octavií má osm, v každém okrese jednu a v krajských Budějovicích dvě.

Za loňský rok, kdy automobily policisté dostali, zde zastavili 7 525 řidičů, kteří jeli vyšší než povolenou rychlostí mimo obec. O rok dříve to bylo 4 400 řidičů. „Samozřejmě ve chvíli, kdy autu dáte napít a koně vyženete, tak si vezme, to je logické. Auta používáme podle potřeby, ne sice denně, ale o tom, že s nimi jezdíme hodně, svědčí i jejich výsledky a meziroční nárůst odhalených přestupků,“ zastává se automobilů Lubomír Veselý, šéf jihočeské dopravní policie.

Každé krajské dopravní ředitelství má přitom roční rozpočet včetně sumy na pohonné hmoty a to, jak budou auta vytížena, závisí zejména na policejních ekonomech, kteří musí s rozpočtem vystačit. Zatímco například na výjezdech k nehodám policie se ušetřit nemůže, na provozu aut-stíhaček ano.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Burgasu sjelo po přistání z dráhy letadlo společnosti Travel Service
VIDEA TÝDNE: Letadlo mimo dráhu, William a Kate v Polsku či burkiny v ČR

V bulharském Burgasu sjelo po přistání z dráhy letadlo české letecké společnosti nebo Britský princ William a jeho manželka v Polsku. To jsou dvě...  celý článek

Prezident Miloš Zeman jmenoval na Pražském hradě nového  ministra financí Ivana...
Pilný v Lánech jednal se Zemanem o rozpočtu, schůzky se účastnil i Babiš

Ministr financí Ivan Pilný mluvil v neděli v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i o dlouhodobých aspektech české...  celý článek

Jezdci na longboardech svištěli až devadesátikilometrovou rychlostí.
VIDEO: Longboardy se řítily z Kozákova i stovkou, od závodníků létaly jiskry

O hoře Kozákov se poslední léta mluví především jako o místě, ze kterého vzlétají a často i v korunách stromů nedobrovolně přistávají paraglidisté. Jeden...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.