Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Spotřeba velká, peněz na benzin málo, reptají policisté na nová auta

  0:01aktualizováno  0:01
Když policie před dvěma lety koupila nová auta-stíhačky na rychlé řidiče, měla jediný cíl. Dopadnout ty, kteří se prohánějí velkou rychlostí. Auta účel plní, pouze policisté si stěžují, že jsou velmi žíznivá a mají spotřebu až 14 litrů.

Policie převzala dalších 35 octavií pro dohled nad provozem na silnicích nižších tříd. Vozy nejsou označené. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Aby ne - policie pořídila do každého okresu nejvýkonnější benzinové Škody Octavia, jaké - s vyloučením speciálního sportovního provedení v podobě modelu RS - na trhu jsou. Dopravní policisté z menších horských okresů nebo míst, kde nejsou rychlostní silnice a dálnice, teď popisují, že by úspornější naftová auta pro ně byla dostačující a ušetřila palivo.

V prosinci 2015 pořídila policie prvních padesát octavií v civilním provedení prošpikovaných kamerami, skrytými majáky, radarem i „čtečkou“ poznávacích značek za 66,5 milionu korun. V dubnu pak převzala dalších pětatřicet. Všechna auta jsou stejná: mají turbomotor 1,8 litru, 180 koní pod kapotou, pohon všech čtyř kol a šestistupňovou automatickou převodovku.

Fakta

Milionová auta

  • Policie pořídila v prosinci 2015 a dubnu 2016 celkem 85 vozů Škoda Octavia s nejsilnějším benzinovým motorem. Cena jednoho vozu byla zhruba 1,3 milionu korun.
  • Vozidla jsou vybavena integrovanými majáky, radarem, zařízením skenujícím poznávací značky. Porovnávají je s registrem vozidel a seznamem vozidel v pátrání.

V provozu se od běžných sedanů nedají rozeznat. Nejsou v policejních barvách, protože auta mají sloužit pro skrytý dohled.

„Jde o první plošnou obměnu služebních vozidel s měřicí technikou pro skrytý dohled nad bezpečností silničního provozu od roku 1994, kdy byla obdobná vozidla vůbec poprvé pořízena, a jsou financována z Fondu zábrany škod,“ uvedl tehdy policejní prezident Tomáš Tuhý.

Policisté, kteří s vozidly v provozu každodenně jezdí, popisují, že ač jde o výkonná auta, mají pro ně dvě chyby: když dojíždějí rychle jedoucí řidiče, stoupá spotřeba k 12 až 14 litrům benzinu, a když s nimi chtějí měřit u silnice (při stání například na odpočívadle), musí mít nastartovaný motor. Aby se dobíjely dvě baterie, které radar pohánějí.

„Jinak vydrží tak maximálně půl hodiny,“ popsal jeden z dopravních policistů a MF DNES to potvrdili další dva jiní policisté. „Auta jsou moderní, nová, rychlá. Ale naplno se hodí do okresů, kde mají spoustu rychlostních silnic nebo dálnic,“ komentuje další z dopravních policistů, který s MF DNES hovořil pod podmínkou anonymity.

Jde hlavně o výkon

Policejní prezidium kritika udivuje a říká, že o ní slyší poprvé. Vysvětluje, že auta s pohonem všech čtyř kol, která jsou obecně žížnivější, kupovalo kvůli tomu, aby fungovala za všech klimatických podmínek, a benzinové motory zase dostaly přednost proto, že se rychleji zahřejou než naftové, mají menší poruchovost a levnější servis.

„U vozidel je požadován primárně výkon proto, aby bylo možné naměřené vozidlo bezpečně dojet a zastavit. Od toho se samozřejmě odvíjí i spotřeba. Ta je při dojíždění přestupce vyšší, ale doba od nastartování vozidla po dojetí uvedeného řidiče se v praxi pohybuje v řádech minut a průměrná spotřeba se vždy odvíjí od konkrétních okolností výkonu služby,“ popisuje vrchní komisařka policejního prezidia Eva Kropáčová.

Fotogalerie

Policejní prezidium nehodlá na nákupech ani po kritice policistů nic měnit - naftová auta chce kupovat jen jako výjezdová k nehodám. „V praxi se pro silniční dohled osvědčila vozidla s benzinovým motorem,“ shrnuje Kropáčová.

Dopravní policisté MF DNES uvedli, že nejvýkonnější policejní octavie průměrně jezdí za devět až deset litrů, úsporně „s lehkou nohou“ se s nimi dá jet za osm. To, zda se jim na silnicích tyto škodovky vyplatí, či nikoliv, lze vyčíst ze statistik například jihočeské policie, která se v posledních dvou letech zaměřila právě na měření rychlosti mimo obce. Octavií má osm, v každém okrese jednu a v krajských Budějovicích dvě.

Za loňský rok, kdy automobily policisté dostali, zde zastavili 7 525 řidičů, kteří jeli vyšší než povolenou rychlostí mimo obec. O rok dříve to bylo 4 400 řidičů. „Samozřejmě ve chvíli, kdy autu dáte napít a koně vyženete, tak si vezme, to je logické. Auta používáme podle potřeby, ne sice denně, ale o tom, že s nimi jezdíme hodně, svědčí i jejich výsledky a meziroční nárůst odhalených přestupků,“ zastává se automobilů Lubomír Veselý, šéf jihočeské dopravní policie.

Každé krajské dopravní ředitelství má přitom roční rozpočet včetně sumy na pohonné hmoty a to, jak budou auta vytížena, závisí zejména na policejních ekonomech, kteří musí s rozpočtem vystačit. Zatímco například na výjezdech k nehodám policie se ušetřit nemůže, na provozu aut-stíhaček ano.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Osmdesátiletý muž spadl z Karlova mostu. Zachránili jej dva lidé z výletní...
Muž spadl z Karlova mostu, vytáhli ho výletníci. Je ve vážném stavu

Z Vltavy pod Karlovým mostem vytáhli v sobotu odpoledne dva zachránci tonoucího muže. Jak se do vody dostal, není jasné. Zatímco záchranáři hovoří o pádu,...  celý článek

Nepřipoutaný cestující je při nehodě velkým nebezpečím pro zbytek posádky.
Pětina cestujících se vzadu v autě nepoutá, stojí to desítky životů

Kolem užívání bezpečnostních pásů panuje mnoho mýtů a fám. Například rozšířené přesvědčení, že na zadních sedačkách se není potřeba pásat, jelikož jsou...  celý článek

Parašutista dopadl při seskoku v Praze na Letné mezi diváky (23. září 2017)
Stropnický pozastavil seskoky parašutistů při veřejných akcích

Ministr obrany Martin Stropnický vydal dočasný zákaz seskoků při veřejných akcích. Reagoval tím na vyšetřování incidentu, který se stal v sobotu na pražské...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.