Skandál napomohl rozmachu odborů

Vysočina - Nové odborové organizace se začaly na jaře formovat v několika podnicích na Vysočině, kde zaměstnanci dosud své zástupce neměli. Odboroví předáci to dávají do souvislosti s nedávným neúspěšným zakládáním odborů v místním továrním gigantu Bosch diesel.

"Máme informace, že po skandálu jihlavském podniku Bosch diesel se na Vysočině připravují další nové odborové organizace," řekl před časem Jan Uhlíř, předseda odborového svazu Kovo (OS Kovo). Jeho slova tento týden potvrdil i jihlavský zástupce výše uvedeného svazu. "Ve dvou firmách se vznik odborů zatím pouze chystá, a proto je nechci jmenovat. Jejich manažeři o tom zatím neví. Ve společnosti První žďárská plynařská a vodařská už organizace funguje," uvedl Bohuslav Svoboda, vedoucí metodického pracoviště OS Kovo v Jihlavě.

Noví odboráři si tak podle něj chtějí pomocí kolektivní smlouvy zajistit do budoucna mzdové a sociální záruky. "Aby nebyli loutkami v rukách svého zaměstnavatele," dodal vedoucí. Spojitost s událostmi v Bosch diesel přisuzuje ze tří uvedených podniků pouze jednomu z těch, které nechtěl jmenovat.

Vedení První žďárské plynařské a vodařské se sídlem ve Žďáře nad Sázavou jakoukoli spojitost s jihlavským případem odmítlo. Její manažeři naopak potvrdili, že na vzniku odborů v jejich společnosti měli hlavní podíl. "My jsme odbory sami chtěli. Přišlo nám to jednodušší než další varianta, kterou je zaměstnanecká rada," uvedl Jaroslav Teplý, obchodně výrobní ředitel žďárské firmy. Výhodnost své volby vidí především v tom, že zaměstnaneckou radu by muselo organizovat vedení podniku, zatímco odbory budou mít na svých bedrech sami zaměstnanci. Nastávající kolektivní vyjednávání bude podle Teplého bez potíží. "Už dnes dáváme lidem dva platy ročně navíc a nevyhýbáme se ani dalším finančním výpomocím," doplnil ředitel společnosti, čítající šedesát zaměstnanců. Do odborů v ní ale zatím vstoupilo pouze pět lidí, což je pod původním očekáváním všech zúčastněných stran.

O přednostech odborů před zaměstnaneckou radou je přesvědčen také Bohuslav Svoboda. V radách, podle něj, zaměstnavatel pouze protistranu informuje, zatímco odbory ho již zavazují k plnění dohod. Ke dvěma zatím nejmenovaným firmám, kde brzy začnou zástupci zaměstnanců působit, odborářský metodik uvedl, že v jednom případě se jedná o větší společnost s mezinárodní účastí. Ve druhém to má být menší podnik s asi padesáti zaměstnanci. "Právě u něj byl ale hlavním impulsem k založení skandál v Bosch diesel. Zakladatelé si uvědomili spoustu podobností," potvrdil Svoboda.  Oba provozy jsou podle něj strojírenské a působí na Vysočině. Přesné datum vzniku ale odmítl uvést s tím, že záleží nejen na vývoji přípravných jednání, ale i dávce osobní odvahy zakladatelů.

OS Kovo má v kraji největší členskou základnu ve Žďasu a v Motorpalu. Nově přihlášených odborářů za poslední dva roky nejvýrazněji přibylo v Moravských kovárnách. Naopak ztenčující se počty hlásí jihlavská Tesla. "Například pávovský Automotive Lighting nemá odbory vůbec. Lidé odtud ale za námi chodí pro rady," dodal Bohumil Svoboda. Díky jeho propojení s Boschem odborář zatím neočekává změnu. Ta podle něj přijde v úvahu až po jednání generálního ředitele Bosch diesel s šéfem odborového svazu Kovo. Ke schůzce by mělo dojít už tento měsíc.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video