Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Širší chodníky a víc stromů, takový bude zřejmě Václavák v roce 2011

  6:16aktualizováno  9:28
Do několika týdnů by město a Praha 1 měly schválit projekt, který z gruntu přestaví spodní část Václavského náměstí. Stavební stroje by se měly na Můstku objevit příští rok a po nové promenádě by se lidé mohli projít možná už v roce 2011.

Možná nová podoba pražského Václavského náměstí. | foto: Cigler Marani

Místo, které dnes známe jako Václavské náměstí, bylo v minulosti koňským trhem a stejně se i jmenovalo. V 19. století se jeho funkce změnila. Stal se z něj velkoměstský bulvár.

Možná nová podoba pražského Václavského náměstíS touto myšlenkou pracoval ateliér Cigler Marani, jehož návrh na úpravu náměstí zvítězil v soutěži. Teď představili dokončenou architektonickou studii, která se zabývá řešením spodní části Václavského náměstí a již má redakce MF DNES k dispozici.

"Chodníky budou dvojnásobně široké oproti dnešním a budou lemovány čtyřmi řadami stromů, namísto dnešních dvou řad. V ose náměstí povede silnice, na kterou budou napojeny rampy do podzemních garáží," popisuje architekt Jakub Cigler.

Auta na náměstí parkovat nebudou

Okraje náměstí lemované zaparkovanými auty by se měly, po dokončení spodní části, stát minulostí. Všechna auta by měla zmizet v podzemních garážích. Na povrchu se počítá jen s několika parkovacími místy určenými k zásobování.

Jaké jsou možnosti

Jaké jsou možnosti

- Studie architektů počítá s umístěním podzemních garáží do vnitrobloku mezi ulicemi Panská, Jindřišská a Václavské náměstí. Vjezd by měl být přes podzemní garáž Darexu.
- Ve středu dolní části náměstí vznikne prostor, který má sloužit k pořádání trhů, kulturních akcí či k posezení.
- Podle studie by případně mohly tramvaje vést i spodní částí Václavského náměstí. Město ani městská část Praha 1 však na tom netrvají.

"Nechceme mít z Václaváku obrovské venkovní parkoviště. Proto jsme zastánci podzemních parkování v horní i dolní části. Náměstí by mělo být bulvárem, kde lidé korzují, pijí kávu, nakupují," říká Jan Adámek ze Sdružení Nového Města pražského, do kterého se sdružili někteří podnikatelé, již působí v blízkosti Václavského náměstí.

Parkovat by se ve spodní části mělo ve vnitrobloku mezi ulicemi Panská, Jindřišská a Václavské náměstí. Tady by mělo být zhruba 170 míst k stání. Prostor však patří soukromníkovi, který by podzemní garáže měl spolufinancovat. "S majitelem vnitrobloku jednáme," říká radní Prahy 1 Filip Dvořák (ODS).

Památkáři i Klub Za starou Prahu jsou s návrhem spokojení.

"Proměnu Václavského náměstí budeme pozorně sledovat až v dalších fázích. Současný návrh se nám líbí. Bude však záležet na tom, jaká se vybere dlažba, kde přesně se budou sázet nové stromy, ale také jak budou vypadat stánky," říká Jan Kněžínek z odboru památkové péče magistrátu.

Vedení města počítá s omezením počtu stánků s tiskovinami, květinami a občerstvením. Navíc by se měl sjednotit jejich vzhled.

Tramvaje přes spodní část asi nepovedou

Architektonická studie zpracovala i variantu, že by se na Václavské náměstí vrátily tramvaje. Názory na položení kolejí se však různí. Podle zástupců města nejsou na tomto místě potřeba.

Možná nová podoba pražského Václavského náměstí

"Nevidím možnost zvýšení městské hromadné dopravy v centru metropole," řekl loni radní pro územní rozvoj Martin Langmajer s tím, že město ani městská část Praha 1 na tramvajích na Václavském náměstí netrvá.

Ve svém názoru není jednotný ani Klub Za starou Prahu. "Co se týče tramvají, liší se naše názory podle toho, kdo má jakou část naší historie raději. Ti, kterým se líbí první polovina 19. století, tramvaje nechtějí. Milovníci pozdější doby zase chtějí, aby se tramvaje vrátily do původních kolejí," říká předsedkyně klubu Kateřina Bečková.

A mezi Pražany, které MF DNES včera na náměstí oslovila, je to podobné. "Tramvaje na Václavské náměstí rozhodně patří, nechápu, proč nemůžou po pěší zóně jezdit v Praze, když můžou v Brně," říká Jan Vojta.

"Tramvaj na Příkopech by mi vadila, dávám přednost procházce klidnějšími ulicemi bez dopravy," kontruje Alena Navrátilová.

Líbí se vám návrh firmy Cigler Marani na přeměnu Václavského náměstí?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 7. května 2009. Anketa je uzavřena.

ANO 1159
NE 161






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ostrý provoz na dálnici D11 u Hradce Králové (21.8.2017).
Na novém úseku dálnice u Hradce začal ostrý provoz, D11 teď měří 90 km

Silničáři otevřeli před patnáctou hodinou nový tříkilometrový úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Stalo se tak 39 let poté, co celé dílo začalo růst od Prahy....  celý článek

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Prodej vepřína může zhatit malý akcionář, viní firmu z účelových machinací

Vláda v pondělí schválila odkup vepřína v Letech, kde stál za války tábor pro Romy. Do měsíce chtějí politici podepsat s majiteli smlouvu. Jeden z akcionářů...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka přichází na středeční schůzi vlády ve Strakově...
Minimální mzda vzroste na 12 200 korun, rozhodla Sobotkova vláda

Minimální mzda se od ledna 2018 zvýší z 11 tisíc na 12 200 korun. Rozhodla o tom vláda, informoval na Twitteru premiér Bohuslav Sobotka. Od nástupu do funkce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.