Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šimonovský: Ve vládě jsem občas jen do počtu

  18:27aktualizováno  10. května 14:14
Michaela Jílková zpovídá ministra dopravy za KDU-ČSL Milana Šimonovského. Kdyby si půjčil od Macha a Šebestové kouzelné sluchátko, asi by žasl, kolik nářků, modliteb a spílání by za jediný den uslyšel od řidičů a cestujících. On si myslí, že je a byl dobrým ministrem.

Rozhovory Michaely Jílkové

Pane ministře, před dvěma lety jste prohlásil, že lidovečtí ministři jsou plní očekávání a jsou nenahraditelní. Pořád si ještě myslíte, že jste nenahraditelný?
Já jsem to prohlásil o svých dvou partnerech z KDU-ČSL ve vládě. O sobě jsem to neprohlašoval.

Ne ne. Bylo to, když se uvažovalo, zda předseda Kalousek půjde do vlády. Takže jste to prohlásil i o sobě.
Dobře. Tak v tom případě přestanu být skromný. Myslím si, že jsem pro dopravu skutečně hodně udělal a že jsem svým způsobem nenahraditelný.

Ministr nemůže zastavit chátrání silnic

Abychom mluvili konkrétně. V roce 2004 zde bylo nevyhovujících 2462 mostů. Loni jich bylo v katastrofálním stavu již o dvě procenta více, tedy 2517. Takže ta situace se zhoršila za vás, pane ministře.
Ta situace se zhoršuje každý rok. Já apeluji, že je potřeba zhruba 30 procent prostředků dávat také do oprav. Zhoršily se i povrchy komunikací. Zhruba 50 procent silnic první třídy má povrch v havarijním stavu. Ale ta finanční náročnost oprav je 600 miliard korun. To je takřka polovina státního rozpočtu.

Promiňte, není to i vaše odpovědnost, že nejste schopen někde bouchnout do stolu a získat víc peněz?
Určitě bouchám do stolu. Hodně často. Možná, že se ten stav o něco zlepšil právě tím boucháním do stolu.

Ale teď jsme si řekli, že se to zhoršilo.
Vláda rozhodla o zvýšení prostředků do dopravy, ale na výstavbu nových komunikací. Je pravda, že v tomto ministr dopravy dosáhl dílčího zlepšení, ale nemůže zastavit chátrání stavu silničního majetku.

Dále zde máme postrach řidičů – dálnici D1. Jaksi nebezpečno je na ní i proto, že až dvojnásobně narostla nákladní doprava. Jak jste se tomu snažil zabránit?
Tak... Nákladní doprava roste, protože ekonomika roste. A i připojení do EU mělo za následek, že výměna zboží stoupla. Takže to je věc, která byla logická a na kterou se měla republika připravovat před vstupem do Evropské unie.

No a proč se na to nepřipravovala?
Tak já nevím. To si zavolejte nějaké předchozí ministry. My jsme se samozřejmě na to připravovali. Když jsem přišel na ministerstvo, tak jsme zahájili projekt elektronického zpoplatnění.

Já bych vám připomněla, že o elektronickém mýtném se začalo jednat až v roce 2004. Jako čerstvý ministr dopravy jste v červenci 2002 řekl: "O zavedení mýtného jsem nepřemýšlel. Je to jedna z možností, nicméně omezuje to přístup na území."
V roce 2002 jsme skutečně tento problém neměli ujasněný. Já jsem vycházel z názorů, které jsem zdědil, a nikdo elektronické mýtné nepřipravoval.

Tak mi prozraďte, proč vám v červenci 2002 vadilo právě to, že omezuje přístup na území, a teď ho i kvůli tomu omezení chcete zavést?
Takže: 15. července jsem nastupoval do úřadu, ve funkci jsem byl deset dní. Předtím jsem skutečně o žádném mýtném nepřemýšlel, teprve jsem se seznámil s tím stavem, co nás čeká.

Jestli nezačal vlastně problém tím, že se o vás uvažovalo jako o ministru pro místní rozvoj...
Hm.

Pak jste byl nečekaně dán na ministerstvo dopravy. Takže jestli jste na tuto funkci byl připravený?
Já dělám dopravu celý život, 25 let. S elektronickým mýtem měly zkušenosti dvě země EU, a ty se připravovaly už od devadesátých let. Nic se nedá vymyslet za jeden rok. A já jsem skutečně ty systémy příliš neznal, když jsem přišel na ministerstvo dopravy.

Dívají se na nás jako na loupeživé rytíře

A když jste se stal ministrem, tak jste omezování přístupu kamionů na naše území necítil jako problém?
Ne, naopak. Myslím, že velký problém byla nemožnost volného pohybu naší dopravy, protože ekonomika nutně potřebovala dopravu. A kamiony stály na hranicích z obou stran. Čekalo se na celní odbavení, které bylo velmi zdlouhavé.

Jak jste, prosím vás, myslel na to, že vstoupíme do EU a že bude zavedeno mýtné v Rakousku? Uvědomoval jste si, že některé kamiony budou přes nás přejíždět jen proto, že je to levnější?
V té době vůbec tyto prognózy neexistovaly, protože neexistovaly ani dražší dálnice v Rakousku a Německu.

Ano, ale přece jste museli vědět, že v Rakousku zavedou od 1. ledna 2004 mýtné. To přece nebylo tajné.
Tak tajné to nebylo, ale nikdo nevěděl, kolik bude stát to mýtné. Žádali jsme v Evropské radě ministrů několikrát od toho roku 2002 – já jsem sám vystupoval nejméně třikrát – o zvýšení časového zpoplatnění za průjezd na jeden den.

Ale s tím jste začal vystupovat až v lednu 2005, tedy půl roku poté, kdy jsme už byli v EU a kdy tady všichni koukali jak diví na to množství kamionů, které ucpávají dálnice.
Takže krok za krokem. V roce 2005 byl vlastně spuštěn systém na rakouských dálnicích, který je tím konkurentem...

Ne, ten byl spuštěn v roce 2004.
Dobře. Takže hned následně jsme zintenzivnili přípravu našeho mýta, protože se ukázalo, že je to problém velmi aktuální. Já jsem prosím řešení žádné nezdědil, ani prognózy jsem nezdědil. Chtěli jsme zvýšit časové zpoplatnění za používání průjezdu přes území a nemohli jsme to navrhovat dříve, protože jsme nebyli členy EU.

Říkáte nezdědil, ale vy jste byl ministrem dva roky před vstupem do EU.
Máte pravdu v tom, že přístupová jednání byla vedena velmi neodpovědně. Byla velmi rychlá, my jsme byli jednou z nejlepších zemí, která si odškrtala všechny splněné kapitoly. Ale v kapitole doprava nebyla vyjednána žádná přechodná opatření, která by nám umožnila vyšší zpoplatnění.

A upozorňoval jste na to?
Já jsem u přístupových jednání nebyl. Myslím si, že moji předchůdci toto zanedbali, ať to vyjednávali nebo nevyjednávali, to se zeptejte jich...

A vy jste to nezanedbal...
Já jsem to určitě nezanedbal.

Je to tedy tak, že jste si vážnost té situace uvědomili, až když nastala?
Až když bylo spuštěno mýto v Rakousku a Německu. Já se vám to snažím vysvětlit už asi popáté, jak říká pan premiér Paroubek – může to být tím, že to vysvětluji špatně nebo nějak jinak.

Nebo já jsem hloupá... Ano. Takže jste to nepředpokládali?
My jsme nepředpokládali, že to bude mít takový účinek.

Podcenili jste tu situaci?
Nepodcenili.

V lednu 2005 jste prohlásil, že vyjedete do Bruselu vyjednat přechodné období, abychom mohli zdražit jednodenní dálniční známku a zamezit přílivu kamionů. Ale v Bruselu jste opakovaně neuspěl. Cítíte za to odpovědnost, nebo ne?
Je to moje velké rozčarování, ten nekolegiální přístup ostatních zemí. Poprvé jsem si uvědomil, že Evropa hodnot, na kterou jsem se strašně těšil, se ukázala jako také Evropa přísně střežící své obchodní zájmy. Každý z těch takzvaných okrajových států se na ty tranzitní země dívá jako na nějaké loupeživé rytíře, kteří jim chtějí zpoplatněním svých dálnic zdražit jejich zboží. To mě velmi zklamalo. Několikrát jsem v těch rozhovorech uváděl jako argument, že dopravní politika Evropy je pouze na papíře! Ale v praxi se státy snaží o to, aby udržely stávající státní politiku.

Cítíte za to odpovědnost, že jste to tam nevyjednal?
Co to je odpovědnost za to, když nedokážete, ale uděláte všechno, co můžete, a ten výsledek není takový, jak jste očekávala? Já myslím, že jsem udělal všechno.

Jestli to bylo správně, to všechno? Jestli jste dobrým ministrem?
Jsem dobrým ministrem.

Kamiony o víkendu – to není mimořádný problém

Dosud o letních prázdninách nesměly kamiony jezdit přes den o víkendu. Na konci vašeho ministrování byl tento zákaz zrušen a kamiony budou jezdit v sobotu i v neděli, i když po půl dnech. Jste za to odpovědný?
Já si myslím, že to nebude mít dlouhé trvání. Já jsem s tímto návrhem nesouhlasil. Prosadila si ho sociální demokracie.

Ale jde o to, že vy jako ministr jste tomu nedokázal zabránit. Proč jste před tím nevaroval, že toto hrozí? Vždyť vás nebylo vůbec slyšet.
Takových věcí, se kterými jsem nesouhlasil, je v zákoně hodně. Pojmenovávat po bitvě, s čím nesouhlasím, mně připadá jako docela hloupost.

Ale mohl jste před tím hlasováním tomu zabránit...
Nemohl. Ne ne. Já jsem na to upozorňoval v hospodářském výboru. A mně šlo o ten zákon. Já skutečně chci a chtěl jsem, aby naše silnice byly více bezpečné.

Jak budou více bezpečné, když o prázdninách se nejvíc jezdí o víkendu? Vezměte si, že rekreanti se střídají na různých turnusech většinou v sobotu po poledni, a vy jste dopustil, aby v tu dobu jezdily kamiony.
Sociální demokracie, která vládla toto období, si to tak prosadila.

Ale vy vládnete taky. Jste přece v této vládě...
Ale to je můj neúspěch. Já jsem prostě nedokázal prosadit svůj názor, že puštění kamionů o víkendech, ale ne na dálnice – tam by mě to tak nevadilo – ale nejhorší je, že ty kamiony jezdí po silnicích první třídy, které vedou průtahy obcí. Zrovna tuto argumentaci jsem v hospodářském výboru uplatňoval. Říkám – neblázněte, vždyť ti lidé si neodpočinou ani o neděli, to je nebezpečné.

A proč jste nevytvořil třeba nějaký tlak, aby se o tom více diskutovalo, psalo. Víte, že tak se dá něčemu zabránit. Vystoupil jste v Poslanecké sněmovně, že toto je opravdu problém? Bouchl jste do toho stolu?
Sledoval jsem hlavní smysl toho zákona, aby vůbec byl vymahatelný zákon v silničním provozu. Policie nad současným zákonem zlomila hůl a řekla, že není vymahatelný, a tudíž nemá cenu ho v praxi vymáhat. Tento zákon konečně zavádí správní pokuty, zavádí instituty, které donutí toho, který spáchá přestupek, přijít si ho projednat, jinak ten přestupek bude pro něj velmi drahý. A to je hlavní smysl tohoto zákona.

Jak jste tedy razantně vystupoval? Teď si vezměte, co bude v létě o prázdninách, v tom teple...
Paní Jílková, s tím nesouhlasím. Proti hlavnímu účelu zákona, který se podařil a bude zaveden 1. července, tohle není problém, který by byl mimořádný. Musím říct, že tento problém by mě nevedl k tomu, abych tento zákon hodil do koše.

Vlastně jste to obětoval, dalo by se říct.
Dá se říci, že jsem to obětoval.

A cítíte se odpovědný za to, že o prázdninách o víkendech budou ještě více jezdit kamiony?
Ne, to se rozhodně necítím odpovědný, a určitě se za to cítí odpovědná sociální demokracie. A proto si také dala do svého volebního programu, že svůj návrh, který prosadila, v dalším funkčním období zruší. Takže já jí v tom držím palce.

Není známkou kvality ministra i to, jak umí prosadit své názory, jak umí vyjednávat?
To určitě ano.

A myslíte, že máte dobré vyjednávací schopnosti?
Jsem přesvědčen, že výborné. Mám fakt dobré vyjednávací schopnosti.

No a že se vám tedy některé věci nepodařilo vyjednat?
Některé věci se podaří, některé nepodaří.

Nikdo na můj názor nebere zřetel

Jak byste popsal současnou atmosféru na vládě?
Atmosféra je korektní, pragmatická: nikdo mně nevyčítá, že mám jiný názor, ale nikdo na něj nebere zřetel.

To je dost smutné...
Je to smutné. To určitě ano. Ten konec funkčního období, tedy jaro, si určitě nezapíšu mezi krásná období svého života.

A co se na vládě třeba děje?
Na vládě se věci příliš neřeší, protože sociální demokracie přijde domluvená na tom, kam to řešení má jít. Ty naše návrhy jsou vyslechnuty velmi korektně, to jsem řekl, ani k nim není příliš velká debata, a pak jsme při hlasování se svým názorem osamoceni.

Jak na vás působí premiér Paroubek?
(chvíli mlčí) Mrzí mě, že nehledá v koaliční vládě společný názor. Předkládá si svůj názor a buď nás chce pro něj získat, nebo je mu náš názor zcela jedno.

Takže tam vlastně sedíte do počtu.
U některých věcí ano. Určitě.

Je nějaký povahový rys, který by ministr měl mít a který vám chybí?
To ať řeknou jiní. Já se pokládám za úspěšného a dobrého ministra.

Prostě jste spokojený? Máte přesně ten charakter na ministra...
Jsem spokojený. A dokonce, pokud by takoví ministři byli všichni ve vládě, tak budu spokojený i jako daňový poplatník.

To si hodně věříte...
Víra je součást politické práce. Víra aspoň v sebe.

Videoukázky z rozhovoru najdete na iDNES.tv.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ministerstvo změnilo podmínky pro mladé lékaře, mohou se hlásit do programu

Ministerstvo zdravotnictví v úterý změnilo podmínky pro letošní absolventy lékařských fakult, kteří nemohli pokračovat v dalším specializačním vzdělávání. Nově...  celý článek

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

(ilustrační snímek)
Povinná výbava je přežitek, míní poslanci. Ministerstvo však změny nechce

Hever, pojistky, rezervní žárovky či kolo. Na silnici jsou často k ničemu, ale když je v autě nemáte, dostanete pokutu. Česko je jednou z posledních zemí...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.