S ministrem dopravy Milanem Šimonovským i o dálnicích, pendolinu, Paroubkovi a budoucí vládě si povídal Viliam Buchert.

S ministrem dopravy Milanem Šimonovským i o dálnicích, pendolinu, Paroubkovi a budoucí vládě si povídal Viliam Buchert. | foto: Michal Sváček, MF DNES

Šimonovský: ČSSD má už teď koalici s komunisty

  • 891
Křesťanský demokrat a ministr dopravy Milan Šimonovský tvrdí, že až když nastoupil do úřadu on, začaly se řešit některé vážné problémy v dopravě. Proč je o tom přesvědčen, ale i o politické situaci před volbami hovoří v rozhovoru pro MF DNES.

Místopředseda současné české vlády i KDU-ČSL, od roku 2002 je ministrem dopravy. Je také senátorem za Brno. Vystudoval dopravní inženýrství. Do strany křesťanských demokratů vstoupil v roce 1990. Od té doby se pohybuje v politice. Jako své koníčky udává hory a přírodu, kdysi se věnoval i horolezectví. Je ženatý.

Pane ministře, kdy jste jel po pověstné dálnici D1 naposledy? Myslím bez majáčku.
Jezdím po ní pravidelně a bez majáčku.

Vy nevyužíváte majáčkové výsady?
Použil jsem ho ve své funkci ministra asi třikrát. A po dálnici D1 jezdím minimálně dvakrát týdně.

A jaké jsou vaše pocity a zážitky?
Stejné jako všech ostatních. Také jsem nedávno stál tři hodiny na dálnici ve frontě. Při tom jsem si uvědomil, že řidič bez informací je v takovém případě skutečně člověk v pasti. Proto zkoušíme informační systém, který bude podávat ověřené a aktuální informace pro řidiče.

Pomůže to řešit někdy až katastrofální situaci na našich silnicích?
Budou se tam shromažďovat informace až z 800 míst celé republiky, o počasí, o nehodách, a to aktuálně třikrát za hodinu. Pak je dostanou řidiči nejdříve právě na dálnici D1, tam je to teď nejvíce potřeba, ale pak i na jiných silnicích. To by mělo zlepšit dopravu na dálnici a pomoci řidičům, aby se některým problémům vyhnuli. Do tří let má vzniknout i systém navigace, který lidem za volantem řekne, kudy je nejlépe jet, aby se dostali na místo určení co nejrychleji.

Jací jsou podle vás Češi řidiči?
Většina je slušná, ale je i hodně bezohledných, kteří svým příkladem strhávají ostatní. Přitom v cizině většinou Češi předpisy dodržují. Asi budou potřeba větší represe.

K tomu by měl sloužit bodový systém, jenž má trestat řidiče. Kdy se projeví jeho účinek na silnicích?
Okamžitě. Bylo to tak ve všech zemích, kde to zavedli. Poslední příklad je z Irska, ale předtím i ve Francii či v Rakousku.

Porušil jste někdy vy jako řidič předpisy?
Když jsem ještě nebyl ministrem, tak jsem dvakrát platil pokutu. To se párkrát za život stane. Ale jinak dodržuji předpisy.

Podle expertů by Česko mělo mít kolem 2100 kilometrů dálnic. Dnes jich nemá ani tisíc. Proč všechny vlády opomíjejí tak důležitou věc?
Například konstrukce dálnice D1 je už za dobou její životnosti, je potřeba ji vlastně celou vyměnit. Léta do ní předtím nikdo neinvestoval. Jenže náš program její kompletní rekonstrukce zase naráží na názor nás řidičů včetně mě, že se pořád opravuje. Ale je to daň z minulosti. Enormně navíc narostla kamionová doprava, což souvisí se zvýšením výkonnosti naší ekonomiky a větším exportem.

Ke kamionům se vrátím, ale zopakuji otázku: Proč je těch dálnic tak málo?
Po otevření dalších úseků budeme mít letos dohromady 960 kilometrů dálnic. A jejich nejmohutnější výstavba je od roku 1989 právě teď...

No abyste se nepochlubil, když jste právě teď ministrem a je před volbami.
Ale to jsou objektivní čísla. Po úsporných balíčcích v roce 1997 se utlumila výstavba i příprava dálnic. Dnes jsme připraveni stavět o stovky kilometrů více každý rok, záleží na vládě, zda na to najde peníze. A stavět by se měl celý dálniční systém přibližně do roku 2016 až 2018.

Hospodářské noviny ve čtvrtek zveřejnily zprávu, že antimonopolní úřad v pondělí zřejmě zruší tendr na výběr mýtného od kamionů na dálnicích, které vyhrála rakouská firma Kapsch. Je to tak? Budou nás tedy kamiony dál dusit a omezovat na silnicích v takovém množství jako dnes?
Já závidím těm, kteří vědí, jak to dopadne.

Vy to jako ministr nevíte?
Nevím. A myslím, že to neví ani ten, kdo to napsal. Nemyslím si, že náš úřad udělal nějakou chybu, a věřím, že to dopadne tak, že náš postup bude potvrzen a mýtné začneme vybírat.

Kdyby tak antimonopolní úřad rozhodl, co by to znamenalo?
Pokud se ten systém nebude realizovat v tomto roce, na což máme ještě měsíc, tak by se to odložilo podle mého názoru asi o dva roky.

Proč se zavádí výběr mýtného tak pozdě? Mohli jsme si možná strasti s kamiony o něco ušetřit.
Vždyť jsme pouze třetí zemí v Evropské unii, která by tento systém zavedla a dokázala ho připravit. V Německu a Rakousku to připravovali osm let, my za dva roky. Vůbec jsme nezaspali.

Nechám vyšetřit smlouvy

Vy necítíte žádnou osobní odpovědnost za problémy kolem kauzy mýtné?
Ne. Já jsem naopak hrdý na to, že se nám to podařilo zvládnout a že se to dotáhlo až tak daleko. Ale chápu, že podle mnohých je ministr dopravy odpovědný za všechno, co se hýbe, i když s tím nemá nic společného.

Premiér Jiří Paroubek řekl, že pokud ten tendr nedopadne dobře, že z toho vyvodí důsledky. Tím myslel vás?
Nekomentuji práci pana premiéra a členů vlády.

Týkají se ta jeho slova konkrétně vás?
Ten projekt připravovala vláda jeho předchůdce. Já vnímám ten určitý odstup premiéra v této věci jako posilování pozice sociální demokracie před volbami. Opakuji: je to připraveno dobře.

Další ostudou týkající se dopravy jsou problémy s rychlovlakem Pendolino. O těch nesnázích víme, ale jak to s tím vlakem podle vás dopadne?
Podobných rychlovlaků jezdí po Evropě několik stovek. Proto věřím, že i pendolina u nás budou jezdit ke spokojenosti zákazníků. Ty dětské nemoci jsou bohužel značné a už ohrožují zdraví toho dítěte. Výrobce slíbil, že je do 14 dnů vyřeší a že už se nebudou opakovat.

Vy tomu věříte?
Věřím, ale všechny ty věci měly být vychytány ve zkušebním provozu, kde se neprojevily. I smlouva s tím výrobcem snese kritiku a já vyzvu řídící výbor Českých drah, ať se tou smlouvou zabývá a vyvodí i nějakou odpovědnost za její přípravu.

Vy jako ministr dopravy jste mohl tento problém řešit, či ten projekt zastavit? Nebo už bylo pozdě?
Když jsem přišel, tak se ty vlaky už vyráběly. Já ale chci, abychom měli rychlovlaky a aby se železniční doprava daleko více zlepšila. Konečné problémy jsou však především na straně výrobce. Celý ten problém je v těch smlouvách. Mám podezření, že byly sestaveny nevýhodně pro český stát.

Necháte to tedy vyšetřit?
Právě tak konám a chci, aby byla stanovena odpovědnost, kdo za to může, a především, abychom už takto nikdy nepostupovali.

Loni v dubnu, jen několik dní před nástupem Jiřího Paroubka do funkce, jste říkal, že se vám zamlouvají razantní politici. Ještě to platí?
Politik má mít razantní názory, musí přicházet s vizemi a nesmí se bát riskovat při řešení problémů. Voliči mu pak vystaví účet. Ale to není komentář pana premiéra. Ve vládě je však u některých ministrů té razance někdy až příliš na úkor vlastního řešení.

Koho tím myslíte?
Bez komentáře.

Davida Ratha?
Bez komentáře.

Problémy s vládou

No, myslím, že čtenáři to pochopí i bez toho komentáře. Vy jste v rychlém sledu pracoval pod třemi premiéry - Špidlou, Grossem a Paroubkem. Ovlivnilo to negativně činnost kabinetu?
Nemám z toho žádnou radost a určitě se to projevilo i na výsledcích. Kdyby nebylo těch přemetů, tak by se možná vládě podařilo některé věci daleko lépe dopracovat a dokončit. Přesto se všechna tři programová prohlášení podařilo naplnit. Teď se už ale ve vládě projevuje předvolební nálada.

Předseda vlády dost často a dost tvrdě útočí na vašeho stranického předsedu Miroslava Kalouska. To vám nevadí?
Premiér je vysokým představitelem sociální demokracie a jejich lídr pro volby. Tím je přímo předurčen k tomu, aby kritizoval své soupeře pro volby. Jako premiér dokáže se mnou i s naším předsedou Kalouskem nalézat řešení problémů.

Není to pro vás schizofrenní situace? Ještě v době, kdy budete ve vládě, půjdete v kampani proti kandidátům ČSSD?
Normální to není, protože už několikrát se nám stalo při koaličních jednáních, že jsme chtěli s premiérem o něčem jednat a on nás rovnou vyzval, ať s ním hlasujeme. To je nepříjemná situace. Vztahy mezi ČSSD a KDU-ČSL se hodně zkalily aférou se Stanislavem Grossem. My jsme na to doplatili propadem volebních preferencí, přitom jsme odvedli podle mě občanům službu, kterou ani nedocenili.

Když nedocenili, tak v jaký volební výsledek doufáte?
Věřím, že dosáhneme dvouciferného výsledku. Většina lidí si nepřeje žádné extrémy, ani socialismus, ani žádné reformy, které je postaví před prahové situace. Náš program je pro normální středové voliče.

Hovoří se hlavně o budoucí vládě. Čemu dáváte přednost, opět koalici, či nějaké menšinové vládě?
Koaliční vlády odrážejí názorové spektrum České republiky. Se svým programem máme dobrý koaliční potenciál.

Jenom bez komunistů

Řekněte mi otevřeně, dáváte přednost ODS, či ČSSD?
Deset let jsem na radnici pracoval s ODS a myslím, že velice dobře. Tato strana by nám byla bližší. Ale část programu umíme plnit i s vládou levicovou. Tím myslím socialisty. Komunisty vylučuji.

Podpořili byste menšinovou vládu sociální demokracie?
ČSSD se rozhodla koketovat s komunistickou stranou a už to není pouhá koketerie, ale skrytá koalice. To je pro mě zkušenost, kterou bych nechtěl podporovat. Pokud se sociální demokracie neoprostí od komunistického vábení, tak jsem proti podpoře takové menšinové vlády.

Když hovoříme o komunistech. Vy prý sedíte v kanceláři, kde úřadoval generální tajemník Komunistické strany Československa Gustáv Husák.
Je to tak.

Nestraší vás tam jeho duch?
Vůbec ne. Ale je tam například stejný stůl, za nímž seděl i on. A ani ho nehodlám vyměnit, jsou důležitější věci. Komunistický duch už z této budovy naštěstí zmizel.

Uvidíme po příštích či přespříštích volbách, zda se nevrátí.
No. Přál bych všem lidem u nás, aby se to nikdy nestalo. Já se docela bojím toho, aby komunisté rozhodovali o mém životě. Můj život byl poznamenán komunismem, a já proto rozhodně nechci, aby se to ještě někdy opakovalo.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue