ČTĚTE TAKÉ:
Body přinesly nejméně mrtvých za 18 let
Ondřeji Lutorskému z Liberce dali plzeňští strážníci pokutu dva tisíce korun za to, že jel na padesátce o sedm kilometrů rychleji, než měl.
V Brně zase městská policie měřila rychlost v úseku, kde se smí jezdit šedesátkou. Radar měli strážnici nastavený tak, aby ukázal každého, kdo jede víc než 62 kilometrů v hodině.
Někteří odborníci i státní policisté proto strážníky kritizují. Podle nich měli být alespoň v prvních dnech shovívavější.
"Mám pocit, že si řada strážníků chtěla jen vyzkoušet, co jim nový zákon umožňuje. Podle mě by ale tak uvažovat neměli," soudí Kamil Pavlíček, který učí na policejní akademii dopravní bezpečnost.
"My jsme našim lidem doporučili, aby některé drobnější přestupky přecházeli. Strážníci nám ale dopředu avizovali, že oni budou tvrdí, prostě se na to těšili," řekl jeden z šéfů okresní dopravní policie, který kvůli možným neshodám s kolegy strážníky nechce být jmenován.
Za mírnější přestupky označují policisté jízdu bez bezpečnostních pásů nebo nezapnutá světla. "Takové věci jsme řešili pouze domluvou," řekl mluvčí opavské státní policie René Černohorský. Městská policie však byla i v těchto případech nekompromisní.
Strážníci se brání, že zákon jim nedává jinou možnost než přestupky trestat tvrdě. "My si nemůžeme dovolit být benevolentnější, jednáme pouze tak, jak nám nařizuje zákon," řekl Jan Fren, ředitel městské policie v Jihlavě.
Narážel tak na fakt, že zákon u některých přestupků nyní přesně stanovuje, jaké pokuty za ně musí policisté nebo strážníci ukládat.
Pro pokuty to neděláme
Na rozdíl od pokut, které uloží republiková policie a které skončí ve státním rozpočtu, jdou vybrané pokuty od strážníků do obecní pokladny. Města však odmítají, že by si tím přivydělávala.
"Děláme to kvůli bezpečnosti, ne kvůli pokutám. Státní policie bohužel všechno nestíhá, proto jsme tu my," odmítá nařčení primátor Plzně Miroslav Kalous. Jen v Plzni však strážníci "vydělali" na pokutách městu 27 tisíc korun.