Nedávno ho většina řidičů považovala za špatný. Jako jeden z nich si rozporuplné názory dokážu vysvětlit: je správné, že na silnicích panuje větší přísnost, ale je i nutné zákon po "zkušební jízdě" v řadě ohledů opravit.
Jestli ještě před měsícem existoval v Česku zákon, který bez sebemenšího pocitu viny překračovaly desetitisíce lidí, pak právě ten silniční. Běžným zvykem bylo paragrafy porušovat, nikoli dodržovat.
Žili jsme ve zvláštní schizofrenii: člověk věděl, že pravidla musí být, že na silnicích ročně vymíral jeden Špindlerův Mlýn, a přesto si z něj nedělali velkou hlavu nejen běžní řidiči, ale ani mnohý politik či policista – tedy ti, kdo zákony tvoří a kdo mají strážit jejich dodržování.
Právě proto je ten nový na porušování pravidel pes. Ale sotva vstoupil do vozovky, už ho výrazně zpochybnil premiér, chce ho změkčit ministr vnitra, a prezident policistů ho dokonce porušil! Že bychom se vraceli k starému zvyku "silniční zákon je tu od toho, aby se nedodržoval"?
Jen ministr dopravy se za zákon bije jako lev. Možná si vzpomíná na ministra vnitra Rumla. Pouze díky Rumlově paličatosti, se kterou kdysi čelil většině vládních kolegů, byla snížena rychlost v obcích na padesátku. Zrušil i rychlostní pardon pro zkušební jízdy aut na běžných vozovkách (kdo si ještě pamatuje magické "F" na poznávací značce aut, které dovolovalo vyvoleným výjimku z pravidel?).
I tehdy se na Rumla snášela sprcha "důkazů", proč jsou "efka" fajn, proč je padesátka hloupost a vůbec, vždyť řidiči nedodržují ani šedesátku...
Dnes je padesátka samozřejmostí a "efkové" privilegium vypadá neuvěřitelně. Co si asi teď myslí o svých někdejších výhradách Rumlovi vládní oponenti?
Podaří-li se zákon vyladit, je pravděpodobné, že budeme časem považovat za samozřejmost i body a přísné tresty. A bude pak zajímavé slyšet názor Jiřího Paroubka či Františka Bublana.