Cestu u 94. budovy v baťovském areálu ve Zlíně blokuje zamčená závora a

Cestu u 94. budovy v baťovském areálu ve Zlíně blokuje zamčená závora a betonové zátarasy | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Silnici v baťovském areálu ve Zlíně zablokovala závora a zátarasy

  • 15
Vjezd do části baťovského areálu zablokovala nová závora a betonové zátarasy. Silnici u 94. budovy uzavřely spory mezi místními podnikateli, který vypukly krátce poté, co zmizela placená brána u vjezdu ze západní strany komplexu. Nová uzavírka nyní řadu zdejších firem nepříjemně omezuje.

Je to nezvyklý pohled, který nevěstí nic dobrého. Když projíždíte baťovským areálem ve Zlíně ze západní k východní části, narazíte u 94. budovy na uzamčenou závoru a zátarasy z panelů. Pokud jste autem, dál se nedostanete. A vzhledem k tomu, že v areálu sídlí spousta firem, hodně lidem to komplikuje život.

Toto velmi neobvyklé opatření ilustruje dosud neveřejné spory mezi některými zdejšími podnikateli. Vyhrocenou situaci hasí i město. "Omezuje nás to všechny," prohlásil Čestmír Vančura, šéf Sdružení podnikatelů baťovského areálu Zlín, které se zde stará o silnice vypůjčené od města.

Paradoxně ale právě sdružení cesty zaslepilo. Proč? U vjezdů do areálu, v němž pracuje několik tisíc lidí, provozuje placené brány, což mnoha firmám vadí. Na bráně v západní části museli řidiči platit 30 korun za osobní a 60 korun za nákladní auto.

To se nelíbilo ani společnosti Cream, jež tady vlastní řadu nemovitostí. A protože brána stála zčásti na jejím pozemku, vzala situaci do vlastních rukou a postarala se o to, aby zmizela. "Situace už byla neúnosná," postěžoval si Martin Jarolím ze společnosti Cream. "Sdružení vybírá poplatky za město, což je na hraně zákona. A hlavně omezuje zdejší podnikatele," dodal.

Poplatky vybíráme na údržbu a ostrahu, hájí se sdružení

Když se vjezd ze západní strany změnil na bezplatný, nabral vývoj rychlý spád. Sdružení totiž vzápětí umístilo zmíněné zátarasy u 94. budovy. "Pokud bychom měli půl milionu korun, tak tam postavíme vrátnici. Peníze ale nemáme," řekl Vančura.

"To, co vybereme u vjezdů, používáme hlavně na údržbu silnic a zajištění ostrahy," dodal. Podle něho je v centrální výrobní části areálu nepřehledný provoz a není možné jej úplně otevřít.

Uzavření areálu ze západní strany ale kritizují některé zdejší firmy. "Je to problém. Do firmy se dostaneme jen přes cizí pozemek," zlobil se spolumajitel firmy Triodon Zdeněk Odehnal.

Se svými námitkami už se firmy obrátily na vedení města. "Je to trochu absurdní stav. Věřím, že nebude trvat dlouho," řekl náměstek zlínského primátora Aleš Dufek. Podle Dufka může být krajním řešením vyhrocené situace vypovězení výpůjčky komunikací sdružení podnikatelů. Pak by město mohlo dění v areálu přímo ovlivňovat.

Některé společnosti sídlící v západní části areálu, který je od pondělí úplně otevřený, jsou ale spokojené. Třeba prodejce elektroniky HP Tronic, jenž tady má sklady. "Ztráceli jsme zákazníky z internetových obchodů, kteří za každý vjezd museli platit," řekl vedoucí marketingového oddělení HP Tronic Bohuslav Komín. "Toto je posun správným směrem," dodal.

Betonové zátarasy blokovaly také novou křižovatku Antonínova.

Současná blokáda není úplně výjimečná, což ukazuje třenice mezi tamními firmami. Přitom další rozvoj této části města je klíčový.

Před pár měsíci nastala podobná situace u nové křižovatky Antonínova, z níž vede silnice do baťovského areálu. Sdružení podnikatelů odbočku nějaký čas blokovalo, než se s městem dohodlo (o zablokované křižovatce čtěte zde).

Před dvěma lety zase firma, kterou řídí Jarolím, postavila závoru vjezdu do dosud otevřené zóny Rybníky. Ta je součástí baťovského areálu, ale leží na druhém břehu řeky Dřevnice. Tamní podnikatelé to brali jako šikanu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue