Silnice z Rakouska Znojmo mine

  • 1
Znojmo - Údiv. Taková byla reakce většiny starostů Znojemska, když se seznámili s konceptem územního plánu okresu Znojmo. Projektanti z brněnského Urbanistického střediska, kteří plán zpracovávají pro jihomoravský krajský úřad a ministerstvo pro místní rozvoj, totiž navrhli zcela nové řešení dopravní situace v okolí města. Vedle rekonstruované silnice první třídy číslo třicet osm, spojující hraniční přechod v Hatích se Znojmem a pokračující na Moravské Budějovice a Jihlavu, vymysleli projektanti zcela novou trasu. Ta by se měla vyhnout Znojmu velkým obloukem.

Nová komunikace by měla vést v těsné blízkosti obcí Dyjákovičky, Vrbovec, Načeratice, Dyje, Suchohrdly, Únanov, Plaveč, Rudlice, Vevčice, Černín a buď přes Slatinu nebo Rozkoš dále směrem na Třebíč.

Podle hlavního projektanta Vladimíra Klajmona jde o pravděpodobně jedinou možnou trasu, kudy lze přes znojemský okres bez větších nesnází vést čtyřproudovou rychlostní komunikaci, která by svými parametry mohla navazovat na podobnou silnici plánovanou z Rakouska na přechod v Hatích.

"Uvažované rozšíření stávající hlavní silnice na Jihlavu na čtyřproudovou rychlostní komunikaci není podle mne bez obrovských komplikací a peněz vůbec možné. Jen na části spojující Hatě se Znojmem a jeho obchvatem by muselo být sedm mimoúrovňových křižovatek. Na tak velkou investici stát nemá. Je proto lepší uvažovat o řešení jiném, které by bylo i z hlediska financování průchodné," řekl Klajmon.

Další stavby:
- obchvat Lechovic

- obchvat Hrušovan nad Jevišovkou a odtud dále vybudování významnější silnice v blízkosti hranic směrem na Znojmo, spojující hraniční přechody - obchvat Moravského Krumlova

- hraniční přechody v Jaroslavicích a Šafově

Detailní seznam všech navrhovaných staveb najdete ZDE.

Právě obchvat Znojma je podle projektantů hlavním kamenem úrazu pro zamýšlenou čtyřproudovou rychlostní silnici.

"Plánovaný obchvat svými parametry neodpovídá rychlostní komunikaci. Pokud Znojmo bude chtít obchvat typu čtyřproudové rychlostní komunikace, bude ji muset vést dál od Znojma až kolem Načeratic a Derflic. Za městem pak lze tuto komunikaci napojit na stávající hlavní silnici na Jihlavu," dodal projektant dopravního řešení Jiří Růžička.

S konceptem návrhu dopravního řešení okresu nebyl spokojen znojemský starosta Pavel Balík. "Komunikace by měly lidi spojovat, a ne aby vedly přes nějaká hluchá místa. Znojmo navíc pracuje na zahájení výstavby obchvatu, vykupujeme pozemky. Mám trochu strach z toho, aby se nezastavily započaté práce, a to kvůli variantě, která se bude realizovat za dvacet let. A to jen možná," řekl Balík.

Koncept územního plánu Znojemska kritizoval i starosta Miroslavi Augustin Forman. "V konceptu mi chybí pokračování čtyřproudové komunikace, která dnes vede z Brna do Pohořelic, dále na Znojmo. Přitom stávající silnici využívá mnoho lidí dojíždějících do Brna za prací i tranzitní doprava z Rakouska na Brno a dále na sever a právě kvůli velkému provozu je na ní spousta nehod. Navrhovaný obchvat Lechovic je určitě záslužná věc, sám o sobě ale nestačí," doplnil Forman.

Projednávaný koncept územního plánu však má podle jeho tvůrců právě širší diskusi vyvolat.

"Své připomínky k němu může na krajský úřad zaslat prakticky kdokoliv. Připomínky se pak budeme snažit zapracovat do návrhu územního plánu velkého územního celku a teprve ze schváleného návrhu pak zpracujeme vlastní čistopis. To by mohlo být hotovo do konce příštího roku," vysvětlil projektant Klajmon.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video