Silnice se stala opět důležitou

Vysočina - Větší péče o silnici, víc peněz do oprav, ale také větší zájem podnikatelů a firem investovat - to vše si slibují obce od opětovného zařazení silnice druhé třídy číslo II/150 mezi státní silnice první třídy. Od prvního října je tak komunikace v úseku od Pohledu nedaleko Havlíčkova Brodu do Sebranic na Blanensku opět silnicí první třídy - tentokrát s označením I/19 namísto kdysi platné osmnáctky.

Ministerstvo dopravy a spojů tak splnilo požadavky okresních úřadů z Vysočiny na rozšíření silnic první třídy v kraji. Změna se však dotkne i okresu Blansko, kde silnice vyúsťuje na státní silnici I/43 vedoucí z Brna do Svitav. Silnice se tak po několika letech vrátí znovu mezi silnice první třídy, mezi něž v minulosti patřila.

"Původní silnice I/18 nesplňovala podmínky dopravního významu silnice I. třídy zejména vzhledem k dosahovaným nízkým intenzitám dopravy. Současná změna reaguje na požadavky okresních úřadů," přiblížil nedávnou historii vedoucí odboru vnější komunikace pražského ředitelství silnic a dálnic Pavel Šváb.

Podle zastupujícího přednosty žďárského okresního úřadu Karla Pačísky byla změna přáním celého regionu. "Silnice, která je jednou z nejdůležitějších tepen okresu, nyní zůstane v seznamu státních silnic, což mimo jiné znamená, že stát bude mít zájem ji provozovat," podotkl Pačíska a jedním dechem dodal: "Bude-li málo peněz, stát si bude nejprve hledět komunikací důležitých a pak až méně významných."

Za správné považuje přeřazení silnice do vyšší třídy také starosta Bystřice nad Pernštejnem Josef Novotný. Připomněl, že degradování silnice znamenalo, že stát se chtěl zbavit majetku a zároveň i starostí o něj.

"Osmnáctka bývala nejdelší silnicí první třídy v republice. Tehdy zazněly argumenty, že stav vozovky neodpovídá po celé délce první třídě a region tak naráz ztratil silnici první třídy. My jsme se s tím však nechtěli smířit, protože u nás silnice průjezdnost měla. Obrátili jsme se na ministerstvo, starostové psali petice," popsal úsilí regionu starosta Novotný.

Povýšení silnice potěšilo i starostu Kunštátu v okrese Blansko. "Provoz zde stejně odpovídá silnici první třídy. Vždy tady tato silnice byla a je potřeba zachovat propojení východu a západu. Předpokládám, že se dočkáme také lepší péče o tuto silnici, případně se podaří prosadit i některé obchvaty obcí," uvedl Lumír Krampl.

Čeká se růst průmyslu
Rozhodnutí ministra dopravy má podle bystřického starosty zásadní význam i pro místní průmyslovou zónu. "Když silnici přeřadili mezi dvojky, skončili jsme jako jediná průmyslová zóna v republice, která neměla návaznost. Bystřice prostě visela ve vzduchu. Investoři pochopitelně ochladli, a my jsme jasně pocítili nezájem. Jestliže jsme mívali pět až deset investorů každým rokem, za poslední dva roky nebyl ani jeden. Zón v okolí navíc přibylo, hlavním handikepem byla ale dopravní nedostupnost," dodal Novotný.

S tím však nesouhlasí Pavel Kliment, místostarosta nedalekého Nového Města na Moravě. Podle něj dřívější zařazení silnice mezi komunikace druhé třídy nemělo zásadní vliv na podnikání v regionu. Připustil však, že zpětná změna by mohla vést k lepšímu. "Lze očekávat více peněz na rekonstrukce přímo od státu, což by mohlo samozřejmě přilákat do oblasti i nové investory. I když je Nové Město zaměřeno spíše na cestovní ruch, zlepšená dopravní obslužnost bude jen přínosem," uzavřel Kliment.

S povděkem kvitují rozhodnutí ministerstva dopravy i sami podnikatelé."Jezdím denně do práce mezi Novým Městem a Štěpánovem a musím přiznat, že leckde je silnice opravdu rozbitá. Pokud bude zase státní, možná to ovlivní i průjezd; to ale nelze odhadovat. Lidé chtějí stejně jezdit především po dálnici," soudí vedoucí hotelu Štěpánov Petr Lukášek.

Zvýšení významu silnice se promítne také do cen nemovitostí ležících na trase. Ta se bude podle odborníků na reality zvyšovat. "Příkladem je třeba Kunštát, který se stal ne příliš zajímavým místem. Důsledkem je i nezaměstnanost. A je to poznat na nízké ceně nemovitostí," přiblížil Milan Kolínský z boskovické firmy Reality Kolínský.

Boskovice zůstaly mimo
Zatímco obce ležící na trase silnice povýšené silnice se radují, nespokojeni zůstávají například v Boskovicích nebo v Prostějově. Právě přes tato města totiž v minulosti také silnice první třídy vedla, nyní však zůstávají na silnici druhé třídy.

"Mám připravený dopis na ministerstvo dopravy, v němž s jeho rozhodnutím nesouhlasíme a požadujeme změnu statutu i pro pokračování této silnice přes Boskovice na Prostějov," podotkl starosta Boskovic Josef Dohnálek.

Jakou však mají Boskovičtí šanci, to si zatím netroufá nikdo z odborníků odhadnout. "Poslední zmíněné povýšení bylo provedeno v době, kdy ještě komunikace druhých a třetích tříd patřily státu. Od října byly komunikace druhých a třetích tříd majetkově převedeny do vlastnictví krajů. Převedení na silnici první třídy by tedy znamenalo i majetkový převod této komunikace zpět do vlastnictví státu," uvedl tiskový mluvčí pražského ředitelství silnic a dálnic Pavel Šváb.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video