ilustrační snímek | foto: www.vymoly.cz

Na českých silnicích jsou tisíce děr. Správci je nestíhají opravovat

  • 202
V České republice je 6 328 úseků silnic, na kterých se objevují nebezpečné výtluky. Ty mohou nejen poškodit auto, ale způsobit i nehodu. A letošní obzvláště mrazivá zima stavu českých silnic rozhodně neprospěje. Správci silnic díry nestíhají spravovat.

Navíc se nejedná pouze o více jak 6 tisíc výtluků, ale také o úseky, které mohou být dlouhé až stovky metrů. Údaje o dírách a výmolech, i jejich opravu, sleduje internetová stránka s příznačným názvem vymoly.cz, která je provozována ve spolupráci s pojišťovnou Generali.

Pojišťovně Generali volají ročně řádově stovky motoristů, prozradil mluvčí pojišťovny Jiří Cívka. „Průměrná výše škody se pohybuje kolem 40 tisíc korun,“ řekl Cívka. „Po letošní zimě bude děr určitě více než loni a předloni,“ říká šéf projektu vymoly.cz Petr Čaník.

Číslo přes 6 tisíc zmíněno v úvodu je přitom i včetně opravených. Těch je momentálně 45 procent. „Máme zkušenost, že díry se na stejných místech objevují rychle znovu,“ vysvětluje Čaník.

S odhalováním děr pomáhá přímo v terénu 4 777 řidičů, kteří hlásí jednotlivé výtluky, další svůj úsek dlouhodobě hlídají.

Statistice nahlášených děr vévodí Praha s 1 852 výtluky. Pardubický kraj se zase může pyšnit nejmenším procentem opravených děr - pouze 18. A k nalezení je na stránkách i každoroční výběr těch nejlepších děr.

V loňském roce to „vyhrála“ silnice č. 259 v Doksech. Ta spojuje města Dubá a Mšeno na pomezí Středočeského a Libereckého kraje, silnice patří ovšem Libereckému kraji. Na druhém místě již 6. ročníku ankety se umístila silnice Těšínská v Opavě. A na šestém, sedmém a devátém místě pak hlavní město - konkrétně silnice Musíkova, Ohradní a Ostřicová.

A právě u „vítěze“ je možné vidět hlavní kámen úrazu. Opravy nejsou dostatečně rychlé. Markéta Dědková, mluvčí libereckého krajského úřadu, sdělila, že na opravu této silnice dojde pravděpodobně až za rok. „Příprava nějakou dobu trvá a urychlit to nejde. Předpokládá se, že v letošním roce by měl být hotový projekt a na jaře 2018 získáme všechna povolení ke stavbě,“ řekla MF DNES.

Na podobný problém naráží i šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa - konkretně na byrokracii. „Máme nejsložitější stavební zákon a povolovací řízení,“ řekl Kroupa v pořadu iDNES.cz Rozstřel.

A dostalo se i na srovnání s Německem či Rakouskem, kde je zjevně méně děr než u nás. „Je třeba podívat se na to, kde silnice je. Jestli po ní jezdí velká a těžká vozidla a jaké je v daném místě podnebí. Technologie máme stejné jako kolegové. Všechny firmy, které u nás působí, mají centrály v zahraničí. Rozdíl může být ve vstupních materiálech,“ zamýšlí se Kroupa.

Problémy na silnicích po zimě jsou v celé zemi:

13. února 2017

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video