Silničáři ošetřují rány vozům po boji

  • 2
Šumperk - Polní lazaret po bitvě připomíná opravářská dílna šumperské Správy a údržby silnic. Z totálního nasazení v několikadenním boji se sněhem si přivezly vozy řadu šrámů, které je třeba opravit. Ve vyhřáté dílně se vedle sebe ocitly stařičká třicetiletá tatra, moderní solicí vůz i traktor s utrženou radlicí.

„Urazil jsem blinkr, jinak poslouchá jako hodinky,“ hlásí řidič solicího vozu Pavel Nevařil, který poslední týden najezdil tři sta kilometrů denně. Nafasuje nové světlo a sám si ho vymění.

Tatrovka má problémy s posilovačem spojky. Při zkoušce funguje „na heslo“. Občas sepne, občas ne. „Řidič by měl problémy s řazením,“ říká opravář Alois Januška. S kolegou si láme hlavu, jak autu pomoci.

„Je to problém, protože takové posilovače se už nevyrábějí a napasovat tam jiný není možné,“ říká Alois Januška. Přesto stroj znovu zprovozní. Potom se několik hodin moří s utrženou radlicí. Traktor brnknul na zasněžené silnici o vystouplý kanál a bylo hotovo.

„Tohle se musí vyrovnat a vyvařit. Práce jako na kostele,“ popisuje léčebnou kúru. Na nohách je Januška se svými parťáky už déle než týden, včetně svátků, soboty a neděle. V mrazech a při extrémní námaze praskají hydraulické hadice, odchází těsnění, klínové řemeny a k tomu ještě odcházejí radlice, startéry, spojky.

Kmitají, ale nedokážou zabránit venku se tvořící frontě dalších vozů. „To patří do šrotu,“ kopne do kola svého dvacetiletého vozu s pluhem Petr Vašut. Naštve se opravdově, ale protože nechce čekat, až se uvolní místo v dílně, pustí se do porouchaného startéru venku.

„Tam to vypadá na dlouho,“ mávne rukou k dílně. V desetistupňovém mrazu mu vypadává klíč z ruky. Když si vezme rukavice, nemá cit, když si je nevezme, lepí se ruce na kov. Nakonec ale opravu zvládne.

Ve frontě čekala i letitá fréza Ural. Při frézování dvoumetrových závějí u Pustých Žibřidovic se utrhly speciální pojistky pro udržování stabilní pomalé rychlosti. Čekat na teplo dílny? Ani náhodou! Opravář přijde se součástkou, na několik minut lehne na promrzlou zledovatělou zem, aby mezi koly pojistky vyměnil.

„Už by to mělo fungovat,“ volá na řidiče Františka Valentu. Ten na archaickém stroji oceňuje jeho spolehlivost. „Až na drobnosti je to pořád charošaja ruskaja mašina,“ směje se.

Řidiči i opraváři dělají všechno možné i nemožné, aby udrželi techniku v provozu. Nechtějí přidělávat další vrásky dispečerovi, který přemítá, kam auta poslat dřív.

Ještě ve čtvrtek dopoledne bylo v okrese šestnáct úseků silnic neprůjezdných. „Potřeboval bych, aby už vyjeli všichni, ale musím počkat. Chlapi jedou na doraz, už se nedá udělat víc,“ řekne uznale dispečer Vladimír Malý.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video