Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Silničáři ošetřují rány vozům po boji

  10:08aktualizováno  10:08
Šumperk - Polní lazaret po bitvě připomíná opravářská dílna šumperské Správy a údržby silnic. Z totálního nasazení v několikadenním boji se sněhem si přivezly vozy řadu šrámů, které je třeba opravit. Ve vyhřáté dílně se vedle sebe ocitly stařičká třicetiletá tatra, moderní solicí vůz i traktor s utrženou radlicí.

„Urazil jsem blinkr, jinak poslouchá jako hodinky,“ hlásí řidič solicího vozu Pavel Nevařil, který poslední týden najezdil tři sta kilometrů denně. Nafasuje nové světlo a sám si ho vymění.

Tatrovka má problémy s posilovačem spojky. Při zkoušce funguje „na heslo“. Občas sepne, občas ne. „Řidič by měl problémy s řazením,“ říká opravář Alois Januška. S kolegou si láme hlavu, jak autu pomoci.

„Je to problém, protože takové posilovače se už nevyrábějí a napasovat tam jiný není možné,“ říká Alois Januška. Přesto stroj znovu zprovozní. Potom se několik hodin moří s utrženou radlicí. Traktor brnknul na zasněžené silnici o vystouplý kanál a bylo hotovo.

„Tohle se musí vyrovnat a vyvařit. Práce jako na kostele,“ popisuje léčebnou kúru. Na nohách je Januška se svými parťáky už déle než týden, včetně svátků, soboty a neděle. V mrazech a při extrémní námaze praskají hydraulické hadice, odchází těsnění, klínové řemeny a k tomu ještě odcházejí radlice, startéry, spojky.

Kmitají, ale nedokážou zabránit venku se tvořící frontě dalších vozů. „To patří do šrotu,“ kopne do kola svého dvacetiletého vozu s pluhem Petr Vašut. Naštve se opravdově, ale protože nechce čekat, až se uvolní místo v dílně, pustí se do porouchaného startéru venku.

„Tam to vypadá na dlouho,“ mávne rukou k dílně. V desetistupňovém mrazu mu vypadává klíč z ruky. Když si vezme rukavice, nemá cit, když si je nevezme, lepí se ruce na kov. Nakonec ale opravu zvládne.

Ve frontě čekala i letitá fréza Ural. Při frézování dvoumetrových závějí u Pustých Žibřidovic se utrhly speciální pojistky pro udržování stabilní pomalé rychlosti. Čekat na teplo dílny? Ani náhodou! Opravář přijde se součástkou, na několik minut lehne na promrzlou zledovatělou zem, aby mezi koly pojistky vyměnil.

„Už by to mělo fungovat,“ volá na řidiče Františka Valentu. Ten na archaickém stroji oceňuje jeho spolehlivost. „Až na drobnosti je to pořád charošaja ruskaja mašina,“ směje se.

Řidiči i opraváři dělají všechno možné i nemožné, aby udrželi techniku v provozu. Nechtějí přidělávat další vrásky dispečerovi, který přemítá, kam auta poslat dřív.

Ještě ve čtvrtek dopoledne bylo v okrese šestnáct úseků silnic neprůjezdných. „Potřeboval bych, aby už vyjeli všichni, ale musím počkat. Chlapi jedou na doraz, už se nedá udělat víc,“ řekne uznale dispečer Vladimír Malý.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Slavící hejtman Martin Půta.
Nechci sedět na dvou židlích, říká hejtman Půta. Místa ve sněmovně se vzdá

Od voličů v Libereckém kraji dostal téměř čtyři a půl tisíce hlasů. Ze sedmnáctého, posledního místa kandidátky Starostů a nezávislých se tak hejtman Martin...  celý článek

Libor Václavík přejíždí s Tatrou 810 4x4 nejvyšší technickou překážku na světě...
VIDEA TÝDNE: Rekordní Tatra, dojemné loučení a orgie na dovolené

Bezesporu nejsledovanějším videem tohoto týdne na portálu iDNES.cz byl pokus nákladní Tatry o zdolání rekordu v překonání nejvyšší překážky na světě. Čtenáře...  celý článek

Politici přicházejí na povolební vyjednávání do Poslanecké sněmovny (22. října...
Babiš oťukává partnery. Přijal komunisty a Švejnara, Gazdík mu řekl ne

Hnutí ANO vybralo pět lidí, kteří budou jednat o povolebním uspořádání Sněmovny a možné vládě. Andrej Babiš a spol. už mají za sebou první schůzky. V...  celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.