Silničáři dělají inventuru

Brněnský kraj - Budovy, pozemky u silnic včetně vozovek samých, ale také dopravní značky, patníky, svodidla, posypové materiály na zimu, jako je písek, štěrk a sůl, začínají v těchto dnech sčítat silničáři ve všech okresech Brněnského kraje. Podrobná inventura bude sloužit pro převod majetku správ silnic na kraje k prvnímu říjnu 2001. "Zatím to děláme jen papírově, počítáme pozemky a sháníme, co je naše. Do terénu se vydáme od poloviny května, vyženeme na to všechny lidi z technického úseku," uvedl ředitel blanenské správy a údržby silnic Vladimír Svoboda. Podle něho se naposledy podobná inventura dělala před dvaceti lety, kdy se státní silnice převáděly na okresy.

Značky, svodidla i stromy
Do terénu budou například silničáři na Blanensku vyjíždět podle jednotlivých cestmistrovských okrsků. "Bude to připomínat pravidelnou kontrolu silnic. Do auta sednou čtyři pracovníci a každý z nich udělá své. Jeden kilometráž, jeden značky, další svodidla a poslední stromy. Pak pojedou znovu a zapíšou třeba mosty," přiblížil detaily Svoboda. Na inventuru nasadí asi třicet lidí. "Mohli by sice dělat v té době něco jiného, ale na opravy stejně nejsou peníze," podotkl.

Silničáři na Vyškovsku berou inventuru jako normální práci, kterou je potřeba udělat. "Nepovažuji to za nic mimořádného, i když je to práce navíc. Prubířským kamenem bude teprve náš přechod pod kraje," míní ředitel vyškovské správy a údržby silnic Jan Zouhar.

Díky inventurám vznikne podrobný soupis všech silnic, včetně jejich délky, plochy a ceny. Seznamy budou mapovat i příslušenství silnic - mosty, silniční propusti, značky, svodidla i stromoví rozdělené na ovocné a okrasné. Jediné, k čemu tyto údaje budou, je to, že úředníci krajského úřadu budou vědět, jaký majetek dostanou.

"Inventuru nařídilo ministerstvo dopravy a spojů. Potřebujeme znát rozsah i stav majetku, abychom jej  mohli vzít do správy," řekl vedoucí odboru dopravy brněnského krajského úřadu Jan Pavlíček. "Každý, kdo obhospodařuje majetek, musí plánovat peníze na údržbu. A plánovat se dá právě jen na základě znalosti rozsahu a stavu majetku," řekl k problému Jan Pavlíček.

Do inventur se pustili i silničáři na Hodonínsku. "Věcné inventury děláme prakticky každé dva roky. Víme tedy, kolik máme vozovek, mostů, svodidel, zábradlí i ovocných stromů. Horší je to s vyjádřením finanční hodnoty," uvedl ředitel Správy a údržby silnic v Hodoníně Bohumil Purmenský. "Celých čtyřicet let jsme odepisovali jen stroje a budovy. Tím pádem se stane, že opravený úsek vozovky, která byla zbudována před čtyřiceti lety, má vyšší hodnotu než celá vozovka," vysvětlil Purmenský.

Ne všechny pozemky na Hodonínsku, po nichž vedou silnice, patří státu. "Některé patří obecním úřadům, některé soukromníkům. Pozemky ohodnocujeme podle obvyklé ceny. Nemáme to přesně vyčísleno, ale kdybychom je měli vykoupit, stálo by nás to desítky milionů," uvedl ředitel Purmenský.
Sčítání majetku je podle ředitele Správy a údržby silnic v Břeclavi Ladislava Hádlíka nutné. "Jestliže máme přecházet od státu pod kraj, musí být udělaná inventarizace. Dlouho jsme nesčítali značky. Budeme je proto v terénu počítat. Cestmistři vědí přibližně, kolik toho mají," uvedl Hádlík.

Cesty jdou i cizími pozemky
I když inventura majetku stávajících správ silnic vypadá na první pohled neškodně, mohou při ní vzniknout i nečekané komplikace. Některé silnice totiž vedou přes soukromé pozemky a s jejich majiteli o budoucnosti těchto pozemků zatím nikdo nejednal. "Při inventuře budeme podrobně evidovat, komu patří pozemky pod silnicí. Na řadě míst se totiž silnice rozšířila ze čtyř metrů na šest a leží na cizím pozemku. Bude se to muset zaměřit a jednat o majetku dál," přiblížil ředitel blanenské správy a údržby silnic Vladimír Svoboda. Zatím však nedokázal vůbec odhadnout, kolik takových pozemků na Blanensku je, a domnívá se, že majetkové vztahy nebudou vyřešeny dřív než za deset let.

Vedoucí oboru dopravy brněnského krajského úřadu Jan Pavlíček nepředpokládá, že by se nevypořádané majetkové vztahy vyřídily dříve, než silnice přejdou pod správu krajů. "Teprve z inventur zjistíme, kolik takových pozemků je. Zřejmě se s tím budeme muset vypořádat my jako nový vlastník. Kraje však budou mít peníze na vypořádání s vlastníky nejdříve příští rok nebo i později," předpověděl Pavlíček.
Podle tiskové mluvčí ministerstva dopravy Ludmily Roubcové se však kraje nemusejí obávat, že tyto problémy padnou na jejich hlavu. "Nevyjasněné majetkové poměry pozemků pod částí silnic se řeší, nejsou však peníze. Nepředpokládá se však, že finančním řešením budou zatíženy kraje," uvedla. Další postup pro řešení těchto majetkových otázek bude podle mluvčí stanoven při předávání silnic druhé a třetí třídy.

Auto projíždí alejí, kterou budou muset silničáři také započítat do svých statistik


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video