Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Silničáři chtějí velké díry, ne levnější opravy, tvrdí výrobce lepidla

  18:26aktualizováno  18:26
Správci silnic v Pardubickém kraji spočítali, že na opravy silnic po zimě by potřebovali o 60 milionů korun víc, než dostanou. Některé potřebují výměnu povrchu. Pardubický výrobce rychlolepidla na výtluky však tvrdí, že nemuselo být tak zle. Jen začít s opravami dřív a nečekat na velké díry.

Vlastimil Bartel u záplaty vytvořené hmotou jeho firmy BG SYS Ht. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Společnost BG Sys HT nedávno širší veřejnosti představila hmotu, která umožňuje bez složitých strojů opravit menší díry v silnici za desítky minut. Dělníci přitom připomínají víc zedníky, než silničáře.

Názor silničáře

Ředitel krajské správy silnic Miroslav Němec míní, že hmoty podobné pardubickému výrobku neřeší podstatu problému silničářů: "Jestliže silniční hospodářství krajů je významně finančně poddimenzováno a nachází se na čtvrtině až polovině reprodukčního stavu, tak všechny kouzelné metody selhávají. Skutečným řešením jsou totiž rekonstrukce a výměny krytů vozovek."

Jednatel firmy Vlastimil Bartel říká, že kolem některých výtluků jezdí už řadu let a ony stále nemizí. Jen se za tu dobu zvětšily z velikosti dlaně na velkost lavoru.

Jaký je o "lepidlo" zájem?
Od nás ho hlavně kupují starostové malých obcí, kteří musí umět počítat, kdežto velká města počítají v milionech a nějaké úspory v řádu tisíců jsou pod jejich rozlišovací schopnosti.

Jaké výhody má hmota?
Správcům silnic se nevyplatí vyjet kvůli malým dírám, potřebují, aby silnice byla pořádně rozjetá a když už vyjedou s drahým náklaďákem, zametačem, frézou, válcem, a tak dále, musí jim to stát za to. My děláme levné opravy z drahého materiálu. Ano, kilo asfaltu stojí dvě koruny, BG Quick 32 korun. Jenomže tam, kde asfaltu musíte připravit tunu, nám stačí jen kila. Když v prosinci nebo v listopadu spravíte díru jako dlaň, tak to stojí padesátikorunu a když ji necháte být, pak je z díry jako dlaň na jaře díra jako lavor. A v létě se použijí metráky asfaltu.

Můžete přiblížit váš výrobek?
Je to prášek a kapalina, která se míchá jako suchá malta. Tím, že je bez vody, působí až do mrazů kolem 50 stupňů pod nulou. Proto ji využívají hlavně kanadští zákazníci. Ale výhody má při použití nejen při mrazu. Za deset minut se dá po ni chodit, za hodinu jezdit.

Musí se výmol předem upravit?
Jenom se vymyje. Mráz a sůl hmotě jen prospívá. Má vynikající přilnavost na všechny materiály.

Jaká je životnost hmoty?
Opravené výtluky mají o mnoho vyšší životnost oproti běžným směsím nebo betonu, které drží jen vlastní vahou a někdy nevydrží ani několik týdnů. Naše nejstarší reference jsou dnes sedmileté, uvádíme životnost dvacet let.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Bouře na Českokrumlovsku lámala stromy
Po noční bouřce zůstanou stovky domácností bez proudu až do neděle

Během noci postupovaly od jihu na severovýchod Česka silné bouřky. Několik stovek domácností v jižních Čechách zůstává bez elektřiny. Dodávku energie se do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.