Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Silné projímadlo pro české politiky

  1:11aktualizováno  1:11
Zdá se, že jsme v sobotní MF DNES odpálili výbušninu se zničujícím účinkem pro část české politiky. Příprava scénáře, vyjasnění podmínek a realizace našeho testu, jímž jsme chtěli odhalit, jsou-li politické strany ochotny za milion korun od sponzora měnit v jeho prospěch zákon, zabraly měsíce.

Místopředseda KSČM Jiří Dolejš v testu neobstál. Nebyl jediný. Teď strany rozhodují o dalším osudu hříšníků. | foto: iDNES.cz

Sobotní zveřejnění reportáže pak strhlo lavinu reakcí takřka okamžitě. Dokonce vůbec poprvé po dvaceti letech se k odchodu z funkcí začali vyzývat i soudruzi z komunistické strany!

Rychleji reagoval jen lídr TOP 09 Kalousek. Ten si hned o páteční půlnoci přišel vyzvednout z tiskárny právě dovezený výtisk sobotních novin. Tak jej navnadila (vyděsila) zpravodajská SMS z našeho serveru iDNES.cz oznamující, že politici KSČM a TOP 09 za peníze mění zákony.

Z novin pak Kalousek zjistil, že hříšníkem TOP 09 je poslanec Ladislav Šustr, a rozhodl se pro okamžitou popravu. V půl třetí ráno médiím rozeslal mail oznamující, že Šustr jednal na vlastní pěst a že v TOP 09 skončil.

Následná dopolední reakce šéfa KSČM Vojtěcha Filipa byla větším překvapením. Jeho dva místopředsedové, Jiří Dolejš a Čeněk Milota, kteří v testu našemu figurantovi slibovali, že snadno dokážou obejít zákon, ukrýt identitu sponzora, a navíc hledat skulinu v zákoně, dostali od svého šéfa nůž na krk – buď odejdou oni, nebo končí on. Soudruzi z ÚV si dnes budou vybírat...

Třetí stranou, která z testu nevyšla s nejčistším štítem, je KDU-ČSL. Její generální sekretář, bývalý senátor Jiří Stodůlka, před novinářem vydávajícím se za sponzora zesměšňoval svého šéfa Cyrila Svobodu a dával najevo, že on – na rozdíl od Svobody – by peníze klidně za změnu zákona vyměnil. Stodůlka nabídl vedení KDU-ČSL svou funkci k dispozici.

Na jeden novinový článek nečekaná smršť rezignací, odvolání a výzev k odchodu, která zasáhla půlku parlamentní scény. Při přípravě reportáže jsme s něčím podobným vůbec nemohli počítat.

Proč? Především politici mohli v konfrontaci s domnělým sponzorem prostě obstát – rovnou jej s jeho nestoudnými požadavky vyhodit (to udělala rychle a jasně jen jedna z šesti testovaných stran, zelení). Tím by test skončil a my bychom museli uznat, že čeští politici se vidinou snadno získaných peněz nenechají zviklat. Nestalo se.

Když test skončil malérem TOP 09 a KSČM, opět nebylo předem jasné, jak zareagují. Nebudou své načapané politiky hájit, tak jako to bývá zvykem? Nebudou říkat, že se stali obětí novinářské provokace? Z konfrontací s poslanci Šustrem a Dolejšem natočenými den před vydáním reportáže to vypadalo, že se oba cítí div ne jako vítězové testu.

Šustr dokonce pravil: "Mám za to, že jsem obstál, že jsem se choval docela čestně." Jejich šéfové si to však nemysleli.

Musím nakonec uznat, že ač výsledky testu dopadly pro část české politiky katastrofálně, následné reakce potrefených stran jsou příslibem, že špína se tady už obhajovat nebude. Kdyby pro nic jiného, tak snad pro tenhle výsledek měla naše akce, pracovně nazývaná Kasino, velký smysl.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na otevření krajského úřadu v Jihlavě čekalo 20. října s žádostí o dotaci na...
Internetu nevěřili, na kotlíkové dotace stálo v Jihlavě frontu 300 lidí

Ačkoli mohli poslat žádost třeba e-mailem, čekalo ráno na otevření krajského úřadu v Jihlavě asi 300 lidí. Přišli se ucházet o „kotlíkové dotace“, někteří před...  celý článek

Jihlava
100 POHLEDŮ: Baráčky v Jihlavě jak lepidlem k sobě přilepené

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Natáčí se na 4K kamery RED, nastavení ostření a expozice má na starosti obsluha...
České volby v zahraničních televizích: Japonci sledují Okamuru, Němci ČSSD

Výsledky sněmovních voleb budou ve štábech českých politických stran sledovat zástupci médií z celého světa. Vyplývá to z informací mluvčích jednotlivých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.