Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Shaun Tan tužkou nakreslil Nový svět. Beze slov, ale s neuvěřitelnou fantazií

  8:44aktualizováno  8:44
Když byl malý, všichni ho znali jako toho, co hezky kreslí. Dnes se Shaunu Tanovi doma na poličce leskne Oscar z roku 2011 za nejlepší krátký animovaný film – The Lost Thing. Australský kreslíř také spolupracoval na předlohách pixarovského filmu WALL-E a vydal několik obrázkových knih. V Česku zatím vyšla jediná, zato ta nejznámější – Nový svět.

Ukázka z knihy Nový svět | foto: Labyrint

Český název knihy vznikl překladem z anglického označení „The Arrival“, které je pro toto komiksové veledílo možná trochu přiléhavější. Jak oba názvy napovídají, autor se v Novém světě věnuje problematice přistěhovalectví. Snaží se co nejpřesněji popsat člověka, který se ocitne v neznámé zemi a musí se co nejrychleji adaptovat. V takovou chvíli je vše až neskutečně kouzelné, ale stejnou měrou i děsivé a matoucí. Právě tento kontrast Tan zachycuje pouze jemnými tahy tužky, skrze obraz, bez jediného slova.

Vyjádři samotu obrazem

Příběh, který Nový svět vypráví, je triviální. Hrdina opouští rodinu a odchází do neznámé vzdálené země, jež v jeho očích připomíná jiný vesmír. Když přetrpí až groteskně složitý registrační proces, stane na prahu neviděného – setkává se s fantaskními zvířaty, nepochopitelným obrazovým písmem a steampunkovou architekturou. Postupně si zvyká na nová pravidla a způsob života, a co je hlavní, poznává příběhy dalších lidí s podobným osudem. Naštěstí má po boku nového přítele, který není tak děsivý, jak se zprvu zdálo…

Ukázka z knihy Nový svět

Ukázka z knihy Nový svět

O knize

Shaun Tan: Nový svět

Nakladatelství Labyrint, Praha 2013, 128 stran, doporučená cena 395 korun.

Obálka knihy Nový svět

Obálka knihy Nový svět

Po bližším prozkoumání světa Shauna Tana lze v jeho rukopise najít několik zdrojů inspirace. Jedním z nich je i výtvarník Petr Sís a jeho kniha Tři zlaté klíče, ve které vykreslil své vzpomínky na Prahu. Sám Tan vysvětluje: „Poprvé jsem na jeho práce narazil v Paříži, kde jsem asi před patnácti lety viděl výstavu ke knize o Galileovi. Tohle setkání potvrdilo mé rozhodnutí věnovat se autorským obrázkovým knížkám. Od té doby sbírám všechny Sísovy počiny – a zejména Tři klíče pro mě představují jeden ze vzorů, jak vyprávět příběhy.“ Mechanicko-organický ráz Tanova města odkazuje k fantazii Terryho Gilliama, tajemná zvířata a pokroucené továrny připomínají Tima Burtona. Styl Shauna Tana je však citlivější, jemnější a vizuálně bohatší.

Chapadla zla

Město vykreslené v Novém světě může být v mysli autora Washingtonem, Paříží i Prahou. Funguje totiž spíše jako zastupující znak, abstraktní pojem. Právě symboly mají v tomto komiksu pevné místo a autor většinou spoléhá na konotace vlastní samotnému čtenáři. Emoce, které tato zpodobnění vyvolávají, mohou být známé každému. Stačí si prohlédnout temná chapadla svírající rodné město hlavního hrdiny nebo obří továrnu, kde dětem berou knížky, a místo toho jim do drobných ruček vkládají lopaty.

Výrazně mnohoznačnější roli v ději dostávají roztodivná zvířata, jež doprovází každého z obyvatel známého města. Jako by zastupovala samotnou esenci magické metropole, chránila její obyvatele a pomáhala jim v jejich životech. Jedno takové čeká i na Tanova hrdinu. Ten má zpočátku z podivného tvora strach a neví, jak se k němu chovat. Jak čas ubíhá, jsou si blíž a blíž, začínají si navzájem prokazovat přátelství. Stejně jako přistěhovalec a jeho nový domov.

Na stránkách komiksu Nový svět se neobjevuje jediné slovo. O to majestátněji působí kresby. Ty občas zabírají až formát velikosti A3 a je možné na nich rozpoznat jednotlivé tahy Tanovy tužky. Emocionální polotóny autor evokuje jemnou metodou digitálního kolorování. Rozpoznatelná je také předloha dobových fotografií z let 1892–1954, které jsou umístěny v Muzeu přistěhovalectví Ellis Island a sloužily coby předobraz i inspirace.

Ukázka z knihy Nový svět

Ukázka z knihy Nový svět

Shaun Tan neexperimentuje. Přesně ví, co chce na papír otisknout. To je velmi dobře vidět na mistrně zvládnutém, místy až filmovém střihu. Jednotlivé panely totiž skládají sekvenční scénu. Tan střídá perspektivy, umně přechází z detailu do polodetailu a celku, čímž silně apeluje na nicotnost člověka ve velkém neznámém světě.

Skrz kresbu dokáže Tan nejlépe vyprávět běžné věci. Mezi nejpoutavější části patří úvodní scéna, kdy si hrdina balí kufr. Když ráno vstává a obléká se. Když v továrně vyřazuje vadné kusy tajemných výrobků. Právě v takových chvílích totiž vyvstává hlavní myšlenka knihy Nový svět. Lidskost.

O tvůrci

Shaun Tan

Australský umělec začal kreslit jako teenager, většinou ilustrace ke sci-fi a k hororovým povídkám. Postupně se stal slavným díky kresleným příběhům na téma historických, sociálních i politických problémů v kombinaci s Tanovým snovým a hravým stylem kresby. Spolupracoval na předlohách pro slavný film WALL-E a vyšlo několik jeho knih, jako například The Rabbits, Tales from Outer Suburbia nebo The Red Tree. V roce 2011 získal Shaun Tan Oscara v kategorii krátkého animovaného filmu za snímek The Lost Thing.

Shaun Tan

Shaun Tan

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.