Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

´Seznam mrtvých´ rozdělil televizi ABC

  18:39aktualizováno  18:39
Po skandálu s fotografiemi rakví amerických vojáků má Amerika další podobnou aféru. Jméno za jménem četl v pátek v noci Ted Koppel ve své noční show Nightline v televizi ABC. Jeho přednes nedoprovázela žádná hudba, jen fotografie mladých Američanů. Všichni padli v irácké válce.

Koppel přednášel vážným hlasem jména přes půl hodiny. Padlých je od března roku 2003 do pátečního večera přes sedm set.

Pořad ABC, který v přímém přenosu mohli sledovat i lidé na hlavním náměstí světa, newyorském Times Square, se inspiroval magazínem Life, který v roce 1969 zveřejnil jména a fotografie vojáků, kteří za jediný týden padli ve Vietnamu.

"Dnešní vysílání nemělo vyprovokovat ani příznivce, ani odpůrce války," uvedl pro BBC News Koppel a doplnil, že přečtení 721 jména mělo všem připomenout, že mrtví z Iráku nejsou jen číslem pro statistiky, ale jsou to lidé, kteří mají tváře a jména.

Jenže ne všem se odvysílání více než sedmi set jmen zdálo jako dobrý nápad. Kromě televize ABC měly totiž noční pořad vysílat ještě další sesterské televize,  které stejně jako ABC patří do skupiny Sinclair.

K tomu ale nedošlo. Vedení skupiny Sinclair to zdůvodnilo tím, že pořad nebyl vyvážený a chyběl názor druhé strany. Faktem ovšem zůstává, že rozhodnutí mělo politický podtext. Čtyři z významných manažerů skupiny Sinclair totiž patří k otevřeným příznivcům prezidenta Bushe.

Přispěli i na jeho prezidentskou kampaň maximální možnou částkou - dvěma tisíci dolarů. Jeho protikandidáta Johna Kerryho nepodpořil nikdo z nich.

Bush se svým rivalem Kerrym o prezidentské křeslo utká v listopadu. Podpora války, o jejímž smyslu po zářijových útocích nikdo nepochyboval, se ale pomalu vytrácí.

"Nikdo ani vteřinu nezapochyboval o tom, že se jedná o politické rozhodnutí , které nemá s novinařinou co do činění. Je to politický byznys,  který Sinclar udělal proto, aby nerozzuřil Bílý dům," řekl Robert  McChesney, prezident skupiny Free Press (Svobodný tisk).

Rozhodnutí skupiny neodvysílat pořad pobouřilo i rodiny padlých. Podle nich nebylo rozhodnutí vlastenecké a znamená neúctu k těm, kteří ve válce položili život.

"Měli bychom mít v úctě všechny ty, kteří slouží armádě," řekl deníku USA Today Ivan Medina, který sloužil v Iráku se svým stejně starým bratrem. Ten ovšem ve válce padl. "Smekám před Nightline," dodal.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ostrov Olchon, jezero Bajkal
Bajkal umírá. Mizí ryby i korýši, peníze na ochranu se rozkradly

Nejhlubší jezero světa čelí jedné z nejvážnějších ekologických krizí ve své dlouhé historii. V Bajkalu se šíří řasy a vodu znečišťují fosfáty. Ryby, korýši a...  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Katalánský protitah: den před omezením autonomie projednají nezávislost

Katalánští poslanci ve čtvrtek projednají jednostranné vyhlášení nezávislosti na Španělsku. Rozhodlo o tom vedení katalánského parlamentu. Mimořádná schůze se...  celý článek

Japonský premiér Šinzó Abe během předvolební kampaně (16. října 2017)
Předčasné volby v Japonsku ovládl Abe, hlasování poznamenal tajfun

Japonská vládní koalice vedená Liberálnědemokratickou stranou (LDP) premiéra Šinzóa Abeho dosáhla v předčasných parlamentních volbách přesvědčivého vítězství....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.