Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kim dostal od komunistů nový titul, předsedou strany bude zřejmě navěky

  6:27aktualizováno  14:43
Korejská strana pracujících zřídila pro Kim Čong-una funkci předsedy. Dosud byl jejím prvním tajemníkem, všechny vyšší tituly „navěky“ patří jeho předkům. Sjezd vládnoucí strany, který se konal poprvé po 36 letech, také rozhodl o dalším rozšiřování jaderného arzenálu KLDR.

O nové stranické funkci pro severokorejského vůdce v pondělí informovala japonská televize NHK. Její reportér se dostal přímo do zasedacího sálu, kde o zřízení titulu předsedy Korejské strany pracujících informoval předseda prezidia Nejvyššího lidového shromáždění.

Kim Čong-un dosud zemi řídil z pozice „prvního tajemníka“ vládnoucí strany a předsedy její vojenské komise. Severokorejští komunisté měli původně také svého generálního tajemníka, tento titul však strana navěky přidělila jeho otci Kim Čong-ilovi. Podobně v KLDR dopadl prezidentský post, který i 22 let po smrti zastává Kim Ir-sen.

Informaci o jmenování Kim Čong-una předsedou strany potvrdila agentura AP. Redakce iDNES.cz se ji pokoušela ověřit na velvyslanectví KLDR v Praze, neboť chtěla zjistit, zda se oficiální český překlad jeho funkce nebude lišit od prostého překladu anglického výrazu „chairman“. Ambasáda však zatím zprávu nepotvrdila.

Jaderný arzenál zlepšíme a rozšíříme, plánují straníci

V souvislosti s jaderným programem KLDR se státní tisková agentura KCNA omezila na stručné konstatování: Jejich arzenál se dál rozšíří a vylepší. Podrobnosti o jednání nejsou známy, stejně jako délka sjezdu. Původně média uváděla, že by měl trvat tři dny, delegáti ale pokračují v jednání již čtvrtým dnem.

Fotogalerie

Sjezd rovněž schválil rozhodnutí, že Severní Korea nepoužije jaderné zbraně, pokud její suverenitu nenaruší jiné nukleární mocnosti. O této strategii na sjezdu již v sobotu hovořil severokorejský vůdce Kim Čong-un.

Podle něj je KLDR také ochotna normalizovat vztahy s těmi státy, které respektují její svrchovanost a vystupují přátelsky, ačkoli se vůči ní v minulosti chovaly nepřátelsky.

Podobná prohlášení činil Pchjongjang už v minulosti, zároveň ale opakovaně vyhrožoval Spojeným státům a Jižní Koreji a odmítal rezoluce OSN.

Sjezd také podle státní agentury KCNA potvrdil tradiční úsilí o znovusjednocení Korejského poloostrova rozděleného od války v polovině 50. let minulého století a rovněž zachování doktríny Songun, tedy, že „armáda je na prvním místě“. Nadále tak platí, že obranyschopnost státu je ze všeho nejdůležitější, a proto zůstává Korejská lidová armáda klíčovou složkou režimu.

Určitý posun v úplném čele státu naznačilo pojmenovávání představitelů tří generací severekorejských vůdců. Zakladatele státu Kim Ir-sena, dědečka Kim Čong-una, agentura KCNA označuje za „velkého soudruha“, zatímco jeho následovníka Kim Čong-ila, Kim Čong-unova otce, jen za soudruha bez přívlastků. A sám Kim Čong-un je už „zasloužilým soudruhem“.

Kim Čong-un nijak význam svého otce v projevu nesnižoval: hovořil o tom, že strana musí společně s armádou a lidem pokračovat ve své práci podle nejlepších zásad kimirsenismu a kimčongilismu.

O sjezdu, který trval čtyři, mohla informovat pouze severokorejská státní média, přestože severokorejský režim pozval také asi stovku zahraničních novinářů. Ti ale měli přesně stanovený program, který se sjezdem nesouvisel. Do jednací síně nebyli vpuštěni a nemohli udělat ani žádný rozhovor.

Vyhoštění novináři

V pátek Severokorejci na letišti zadrželi zpravodaje BBC Ruperta Wingfielda-Hayese spolu s jeho dvěma kolegy za údajně „nevhodnou“ reportáž. Vůdci Kim Čong-unovi se prý nelíbilo jak v ní vylíčil život v hlavním městě Pchjongjangu. Po osmihodinovém výslechu úřady novináře přinutily podepsat prohlášení a rozhodly o jejich vyhoštění.

Britský novinář Rupert Wingfield-Hayes vyhoštěný z KLDR

Britský novinář Rupert Wingfield-Hayes vyhoštěný z KLDR

Tým BBC přicestoval do Severní Koreje dřív než ostatní zahraniční reportéři a není součástí novinářské delegace pozvané u příležitosti sjezdu. Jeho úkolem bylo krýt týdenní návštěvu tří držitelů Nobelovy ceny, kteří do KLDR přijeli krátce před sjezdem a již zemi opustili.

Ostatní novináři se v pondělí zúčastnili organizované návštěvy textilní továrny. V předchozích dnech jim Severokorejci v Pchjongjangu ukázali také porodnici se špičkovým vybavením, továrnu na výrobu elektrických kabelů, kde podle vedení rostou platy i produkce, a dětský klub.

Novináři se také svezli novými vlaky metra, které jsou údajně vlastním severokorejským produktem. Podívali se na farmu a byli provedeni po bytě v novém obytném výškovém komplexu i po obchodech v jedné z pchjongjangských ulic.

Zavítali také do rodiště zakladatele komunistické KLDR Kim Ir-sena, kde je nyní muzeum a park. Podle agentury Reuters jsou to ukázková místa, kam jsou při návštěvách KLDR zváni turisté, kteří mají také vždy přísně kontrolovaný program.

Podle agentury AP severokorejští činitelé zřejmě uvažovali o tom, že by poskytli zahraničním novinářům určitý přístup k dění ve sjezdovém paláci. V neděli ráno dostali novináři pokyn, aby se reprezentativně oblékli a pak byli odvezeni do paláce.

Po hodinovém čekání jim však bylo podle AP bez vysvětlení sděleno, že se program změnil a že mají jít na oběd. Někteří novináři se nicméně do jednacího sálu na několik minut dostali, podařilo se to třeba reportérům japonské televize NHK. Právě při této návštěvě zaslechli zmíněný projev o tom, že se Kim Čong-un stává předsedou strany.

Podle odhadů má KLDR přes tisíc raket různých typů, včetně raket dlouhého doletu schopných zasáhnout USA.

Podle odhadů má KLDR přes tisíc raket různých typů, včetně raket dlouhého doletu schopných zasáhnout USA.

Autoři: , ,


ASE, s.r.o.
Technik řídících systémů

ASE, s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj, Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.