Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Firma žalovaná za sesuv na D8 chce od státu miliony za soudní spory

  0:33aktualizováno  0:33
Snaha ministerstva dopravy soudně vymoci miliardu korun po firmě, která podle něj může za sesuvy půdy na dálnici D8 z roku 2013, zatím výsledky nepřinesla. Ministerstvu teď naopak hrozí, že mimo nákladů na žalobu bude muset firmě zaplatit až 10 milionů za vedení soudního sporu.

Sesuv zavalil stavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří v červnu 2013. | foto: Roman Čmelík

Musí se chovat jako řádní hospodáři, vysvětloval loni v červnu ministr dopravy Dan Ťok, proč dvě organizace jeho resortu podaly žalobu o miliardu korun na firmu Kámen Zbraslav. Ta podle nich zavinila sesuv svahu, který v roce 2013 na dálnici D8 a železniční trati u Dobkoviček na Ústecku způsobil miliardovou škodu.

Poslední úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi

Poslední úsek dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi

Snaha řádně hospodařit se však zatím zcela míjí účinkem. Soudní jednání ještě nezačalo a organizace Ťokova resortu - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) - už za žalobu utratily přes osm milionů.

Navíc reálně hrozí, že miliardu nezískají, a naopak další miliony budou muset platit. Žalovaná firma nyní sčítá vlastní škody, které jí vznikly kvůli soudnímu sporu, a spočítala, že od ŘSD a SŽDC bude chtít 10 milionů.

Další sesuv dálnice D8 je jen otázkou času a místa, varují geologové

„Za právní služby to odhaduji na 1,5 milionu, za znalecké posudky a jejich úřední překlady dalších zhruba osm milionů korun,“ uvedl pro MF DNES Pavel Sedláček, jenž zastupuje Kámen Zbraslav. Žalovaná firma si nechala zpracovat posudky i v Drážďanech či od Hornické univerzity v rakouském Leobenu.

Všechny hovoří v její prospěch. Znalci odmítají argument ministerstva dopravy, které tvrdí, že kamenolom firmy Kámen Zbraslav příliš zatížil hranu svahu štěrkem. Za sesunutí kopce podle nich může extrémní déšť a to, kudy dálnice vede. Vozovka je totiž zaříznutá příliš hluboko do nezajištěného svahu, o němž se přitom několik let vědělo, že je značně nestabilní.

Sesuv půdy na D8, záběry z června 2013:

Stát spoléhá na jediný posudek

Kámen Zbraslav má pět posudků. ŘSD a SŽDC opřely žalobu o jedinou analýzu. A ta ani není jejich. Ihned po zavalení dálnice D8 u Dobkoviček na Ústecku v červnu 2013 si ji nechal zpracovat Josef Kačírek, jenž býval kdysi spolumajitelem kamenolomu a roky se ho marně snažil získat zpět.

Posudek pro něj za 300 tisíc korun zpracovalo VUT Brno, které za jediného viníka sesuvu označilo právě kamenolom. To však odmítl Ústav struktury a mechaniky hornin Akademie věd a posudek ostře zkritizovala Česká geologická služba, která nedoporučovala, aby na něm byla postavena žaloba.

Fotogalerie

Přesně to se však stalo. Pouhý jeden den před uplynutím tříleté promlčecí lhůty ji podalo ŘSD kvůli škodě na D8 a SŽDC kvůli poničené trati. ŘSD žádá bezmála 800 milionů, SŽDC dalších 240 milionů.

Právníkům 2 400 korun na hodinu

Obě organizace již zaplatily soudní poplatek 8,1 milionu korun, který se vypočítává z vymáhané sumy a bez něhož by nemohly žalobu podat.

Další statisíce platí za právníky. Jen SŽDC za ně utratila již přes 400 tisíc korun. „Od května roku 2016 do dnešního dne proplatila SŽDC právní služby v rozsahu 172,5 hodiny. Hodinová sazba činí v této věci 2 400 korun na hodinu,“ sdělil Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC s tím, že se jedná o nejnižší vysoutěženou cenu.

Pokud by obě instituce žalobu stáhly, než začne soudní líčení, soud by jim vrátil 80 procent poplatku. Když spor vyhrají a vymohou alespoň polovinu požadované částky, Kámen Zbraslav jim bude muset uhradit veškeré náklady - soudní poplatek i peníze za právníky.

Firma je naopak přesvědčena, že má jasné důkazy o své nevině. Pokud soud rozhodne v její prospěch, stát nejenže nezíská žalovanou miliardu, ale ještě přijde o miliony za soudní náklady a Kámen Zbraslav po něm bude žádat zmíněných deset milionů. Ostatně ty by chtěl i v případě, pokud ŘSD a SŽDC žalobu včas stáhne nebo dojde během soudního jednání ke smíru.

Ministerstvo dopravy nechce spor komentovat, neboť stále spoléhá na mimosoudní vyrovnání, jehož jednou variantou je odkoupení a uzavření lomu. To by podle ministerstva zvýšilo bezpečnost území. Kámen Zbraslav se nebrání jednání, ale nejprve žádá, ať je stažena žaloba. K tomu se ŘSD ani SŽDC zatím nemají.

Auta poprvé vjela na poslední úsek D8 v prosinci 2016:







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

Dálnice D49 Fryšták - Lípa I. a II. etapa
Silničáři plánují dálnici kolem Zlína, lidé z Kostelce požadují tunel

Ačkoliv se silničářům stále nedaří spustit výstavbu dálnice D49 z Hulína do Fryštáku, plánují už také její pokračování do Lípy, při kterém má vzniknout i nový...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ministerstvo změnilo podmínky pro mladé lékaře, mohou se hlásit do programu

Ministerstvo zdravotnictví v úterý změnilo podmínky pro letošní absolventy lékařských fakult, kteří nemohli pokračovat v dalším specializačním vzdělávání. Nově...  celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.