Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Cyklisté si budou moci dát tři piva, podpořili Škromachův návrh senátoři

  12:16aktualizováno  13:44
Senát schválil návrh Zdeňka Škromacha, aby cyklisté mohli mít při jízdě na cyklostezkách až 0,8 promile alkoholu v krvi. To odpovídá až třem pivům či třem skleničkám vína. Zákon míří do Sněmovny.
(Ilustrační fotografie)

(Ilustrační fotografie) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Senátor Zdeněk Škromach z ČSSD přesvědčil 21 svých kolegů, aby podpořili jeho návrh povolující cyklistům alkohol, přestože dopravní experti varují, že opilý cyklista může být kvůli své nestabilitě nebezpečnější než řidič auta.

Návrh podpořila například bývalá ministryně zdravotnictví Milada Emmerová, která při předchozí rozpravě vyzdvihovala například pozitivní vliv piva na utužování společenské pospolitosti. Proti návrhu hlasovalo šest přítomných senátorů, zdrželo se 14 a 41 jich při hlasování nebylo přítomno (jak senátoři hlasovali, najdete zde).

Testovali jsme cyklisty na Moravě

Zrušení nulové tolerance k alkoholu za řídítky odmítá ministerstvo dopravy, rozhodne o něm ale Sněmovna, v níž se podobné úpravy zatím prosadit nepodařilo.

Předloha má uzákonit, že by cyklisté na cyklostezkách, v obcích a na silnicích třetí třídy mohli mít až 0,8 promile alkoholu v krvi, pokud pojedou na jízdním kole sami. Další podmínkou je to, že alkohol nevyloučí jejich schopnost řídit kolo. Pokutu za jízdu na kole pod vyšším vlivem alkoholu novela zachovává, snižuje ji ale ze současných 2 500 až 20 tisíc na nejvýše 500 korun.

Dvacetinásobné riziko nehody

Ve středu Škromach společně se senátorem Ivo Valentou v Senátu převzali dopisy od 4 500 cyklistů, kteří podpořili toleranci alkoholu v krvi. „Podporuju to, protože na cyklostezky patří úměrná míra alkoholu. Ať už je to jedno pivo nebo pohárek vína. Je paradoxní, že v Česku si pivo nedám a v Rakousku můžu,“ řekl Valenta.

S návrhem však mají zásadní problém odborníci na dopravní bezpečnost. „My s tím nesouhlasíme. Alkohol je velmi častou příčinou tragických nehod. Toto množství alkoholu v krvi znamená, že cyklista vypije téměř celou lahev vína nebo čtyři až pět desetistupňových půllitrů piva. To už opravdu není o ochutnávkách, ale o regulérním pití. Takovéto množství znamená u cyklisty až dvacetinásobné riziko vzniku dopravní nehody,“ uvedl pro iDNES.cz Martin Farář z organizace Besip.

Souhlasíte, aby cyklisté mohli jezdit po cyklostezkách s až 0,8 promile alkoholu v krvi?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 1. září 2016. Anketa je uzavřena.

ANO 6899
NE 4220
Autoři: ,




 




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéf pražské TOP09 František Laudát  ve volebním štábu TOP09 hodnotí výsledky voleb. (16.října 2010)
Nejliberálnější byl podle hodnocení Laudát z TOP 09, nejhůře dopadla ČSSD

Nejliberálnějším poslancem končícího volebního období byl František Laudát z opoziční TOP 09, nejméně liberální byli naopak Zdeněk Syblík z ČSSD a jeho...  celý článek

Mladou tříletou šelmu zachytila fotopast v lesích horského sedla Pindula mezi...
Rys Jiří putuje po Beskydech. Snímky odhalily velikost teritoria

Dřívější odhady velikosti teritorií rysa ostrovida v Beskydech byly velmi skromné. Potvrdily to fotopasti, které stejného mladého rysa zachytily na...  celý článek

Mimořádný neplánovaný nácvik skupiny Saudi Hawks za zrušená vystoupení na Dnech...
Jestřábi z Arábie nakonec předvedli nad Ostravou úchvatnou podívanou

Obě plánovaná vystoupení skupiny Saudi Hawks na víkendových Dnech NATO v Ostravě překazilo počasí. Fandové letectví však nakonec o úchvatné představení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.