Zákaz předjíždění by měl platit pro všechna nákladní vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny a jízdní soupravy, jejichž délka přesahuje sedm metrů, v pracovní dny vždy od šesti do devíti a od patnácti do osmnácti hodin, sdělil iDNES.cz senátor Jiří Žák.
To není jediné omezení. „Pokud na dálnici o dvou a více jízdních pruzích dojde v jednom směru k zastavení provozu nebo vznikne kolona, bude řidiči nákladního auta i soupravy o délce přes sedm metrů zakázáno vjíždět do levého jízdního pruhu,“ citoval z předlohy novely zákona č. 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích Žák. Kamiony by mohly do do levého pruhu vjet pouze na pokyn policisty.
Kamiony by navíc v některých úsecích dálnic měly předjíždění zakázané dopravní značkou celodenně.
I překážku na silnici by nákladní vozidla mohla podle senátorů předjíždět jen v případě, že se budou moci bezprostředně poté zařadit zpět do původního jízdního pruhu. „To se dotýká speciálně zimních období, kdy kamiony vjedou do jednoho pruhu a v kopci uvíznou. Ostatní ho musí objet, uvíznou také a silnice je neprůjezdná,“ popsal Žák.
Návrh v Senátu prošel prvním čtení, minulý týden bylo projednávání odročeno až do ledna příštího roku. „V současné době existují další tři novely zákona č. 361 ve Sněmovně, které upravují celou řadu věcí. Jde nám o to, aby vznikl komplexní návrh, který zlepší provoz na našich komunikacích,“ zdůvodnil odložení Žák. Zdůraznil také, že senátní návrh je pouze pracovní verzí a dosud neprošel odbornými výbory.
Ministerstvu dopravy se snaha skupiny senátorů ODS nelíbí. „Nevím o tom, že by se na nás někdo ze Senátu s požadavkem na sjednocení všech existujících návrhů obrátil,“ řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka deníku Právu, který o návrhu informoval jako první.
Ministerstvo bude podle Hanzelky usilovat o to, aby se Sněmovna vrátila k projednávání poslanecké novely zákona č. 361/2000. Ta má přinést řadu změn do pravidel silničního provozu a mírně změkčit bodový systém, píše Právo.