Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Senátoři odmítli změnu, která by řidičům zatrhla výmluvu na osobu blízkou

  13:47aktualizováno  14:21
Senát se postavil na stranu řidičů, kteří se vymlouvají na to, že vůz neřídili oni, ale "osoba blízká", když je zachytí policejní radar. Zákon, který měl možnost výmluvy na osobu blízkou odstranit, senátoři vrátili poslancům a navrhli dát tuto pasáž z novely pryč. Za řidiče se senátoři postavili jednomyslně - pro bylo všech 60 přítomných.
Senátoři nesouhlasí se změnou zákona, která by eliminovala šanci řidičů vymlouvat se při spáchání přestupku na to, že neřídili oni, ale osoba blízká.

Senátoři nesouhlasí se změnou zákona, která by eliminovala šanci řidičů vymlouvat se při spáchání přestupku na to, že neřídili oni, ale osoba blízká. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Přísnější pravidlo pro řidiče však stále může projít, poslanci totiž mohou Senát přehlasovat. Při hlasování v polovině června totiž na změnu kývlo 135 poslanců, což by byla pohodlná většina i pro přehlasování senátního veta.

Provozovatel automobilu by podle novely musel zajistit, aby řidič - i když to nebude on sám - dodržoval předpisy. Jinak spáchá správní delikt, za který by hrozila až desetitisícová pokuta, ač bez bodového postihu. Úprava by se vztahovala na přestupky zachycené automatickým radarem a na nedovolené zastavení.

"Majitel vozu je odpovědný za vozidlo. Ale může nést odpovědnost za to, že řídil někdo jiný? A jestliže jelo auto rychleji, vznikla někomu škoda? Pokud někomu vznikla škoda, tak městské pokladně, a způsobili ji spíše městští policisté, kteří nebyli schopni zastavit to vozidlo," argumentoval v rozpravě jeden z odpůrců návrhu, který by eliminoval výmluvy na osobu blízkou, senátor Jiří Pospíšil z ODS.

"Fyzickou osobu je možné trestat jen za její vlastní protiprávní jednání," řekl senátor Karel Korytář z ČSSD. Naopak změnu zákona, která by odstranila možnost výmluv na osobu blízkou, podporoval v Senátu nový ministr dopravy Pavel Dobeš z Věcí veřejných.

Další změnou, kterou senátoři navrhli, je ta, že by vozidla záchranného systému, pokud jedou se zapnutým majákem, měla mít právo přednosti v jízdě na přechodech pro chodce. Žádala o to dopravní policie.

Úřady by také mohly podle změny zákona od příštího roku kontrolovat, jestli žadatel o řidičský průkaz už nějaký jiný řidičák nemá, nebo zda mu řidičské oprávnění neodňaly úřady jiného členského státu Evropské unie. Úprava zákona má zamezit takzvané "řidičákové turistice".







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Programátoři Ivan Buchta a Martin Pezlar. Řecký soud začal po letech znovu...
Čeští programátoři unikli řeckému vězení, chtějí se však soudit dál

V Řecku hrozilo dvěma Čechům dvacet let za špionáž, vybojovali podmínku. Teď chtějí čistý trestní rejstřík. Fotili prý jen to, co ostatní turisté na ostrově.  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.