Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Senátor Špaček podle soudu s StB nespolupracoval

  13:49aktualizováno  17:25
Senátor Milan Špaček (KDU-ČSL) se dnes domohl soudního výroku, že nebyl vědomým spolupracovníkem komunistické Státní bezpečnosti (StB).

Dokument StB | foto: Václav PancerMF DNES

Senátor žaloval ministerstvo vnitra, přestože vlastní již dvě negativní lustrační osvědčení. Kvůli informacím některých médií, že před rokem 1990 pracoval pro vojenskou kontrarozvědku, někdejší součást StB, požadoval jednoznačný výrok soudu, že s tajnou bezpečností nespolupracoval.
 
Odvolací senát Městského soudu v Praze dnes zamítl odvolání ministerstva proti rozhodnutí Obvodního soudu v Praze 7 z roku 2005. Ten řešil Špačkovu žalobu jako první. Podle zvláštních pravidel pro takzvané určovací žaloby si vyžádal stanovisko ministerstva, které měl obdržet do 30 dnů.

Vnitro ale tento termín o jeden den překročilo a obvodní soud proto žalobě senátora Špačka vyhověl. Ministerstvo přitom nezpochybňovalo otázku případné spolupráce. Tvrdilo, že žaloba je nedůvodná, a pokud vůbec měla být podána, tak na ochranu osobnosti.

Odvolací soud dnes ale rozhodl, že původní rozhodnutí je v pořádku. "Byť o jeden den, tak lhůta nebyla dodržena," prohlásila soudkyně Helena Horáková. Ani městský soud dnes neřešil, zda Špaček s StB spolupracoval nebo ne, zabýval se jen formální stránkou sporu.

Špaček dnes řekl, že poslední lustrační osvědčení potvrzující, že s StB nespolupracoval, obdržel v roce 2004.

"Jsem rád, že paní soudkyně Horáková jasně sdělila i přítomným novinářům, že moje údajná spolupráce s StB se nezakládá na pravdě. A jsem moc rád, že voliči v mém obvodě se touto kauzou nenechali ovlivnit," uvedl dále Špaček, který byl v roce 2004 zvolen do Senátu za znojemský obvod.

Soudu se zúčastnil také Zbyšek Dřevojan, který zastupoval vydavatele regionálních novin Znojemský týden. Právě ty zveřejnily informace, že Špaček byl v letech 1983 až 1990 důvěrníkem StB s krycím jménem Medik.

Senátor poukazoval na to, že údaje se objevily až těsně před volbami do senátu a měly za úkol ho poškodit. Tvrdil, že s StB nikdy nespolupracoval. Jeho obhájce Aleš Choděra dokonce prohlásil, že svazek, z něhož noviny citovaly, je falzum.

Lustrační zákon se vztahuje pouze na vybrané kategorie spolupracovníků StB, jako je například agent nebo rezident. Podle dokumentů, které Dřevojan poskytl ČTK, byl ale Špaček veden jako důvěrník, který podle zákona nebyl vědomým spolupracovníkem. Osoby vedené v této kategorii nejsou v seznamech zveřejněných ministerstvy vnitra a obrany.

Dřevojan si už dříve stěžoval na Špačkovo zvolení senátorem u Nejvyššího i Ústavního soudu. Poukazoval na to, že spolupráce s StB je s členstvím v lidové straně neslučitelná. Podle verdiktu Nejvyššího správního soudu však Špačkovu práci pro StB nikdo neprokázal. Podání zamítl také Ústavní soud.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Udusanou cestou k pompéznímu paláci. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Grafomotorička Martina Simonidesová.
Některé děti neumí správně psát, radši sedí u televize, říká grafomotorička

Stovky dětí se učí nejen správně mluvit u logopeda, ale i správně psát a držet tužku v ruce u grafomotorika. „Třetina předškoláků by potřebovala intenzivně...  celý článek

Jednou z hlavních postav Pražského jara 1968 a chystaných reforem socialismu...
Poslali děti pro zásoby a zmizeli ve studiu. Při okupaci pomáhal rozhlas

Před 49 lety začala okupace tehdejšího Československa vojsky Varšavské smlouvy. Do Žďáru nad Sázavou dorazily polské jednotky. Manželé Holoubkovi o dění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.