Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zákaz odtahování aut zákonodárců v senátu narazil, návrh vrátili sněmovně

  12:30aktualizováno  12:30
Senát odmítl poslaneckou snahu omezit odtahování aut policií. Vládní novela silničního zákona měla původně zlepšit pokutování zahraničních řidičů. Zákon ale spíše upravuje způsob odtahů aut, přičemž chrání poslance a senátory. Senát vrátil návrh zpět do sněmovny k novému projednání.

Senát odmítl silniční novelu, která imunizovala auta poslanců a senátorů. | foto: Jiří KoťátkoMF DNES

Podle novely by policie mohla ze zón placeného parkování odtahovat auto jen v případě, kdy na něj nejprve nasadila botičku a motorista do 24 hodin nepožádal o její odstranění. Ustanovení v praxi neumožňuje odtahovat vozidla poslanců, senátorů či například invalidů, jimž zákon zakazuje botičku nasadit. Senát proto na radu svého předsedy Milana Štěcha z ČSSD vrátil novelu zpět do sněmovny. 

Štěch navrhované omezení, které ve sněmovně prosadil jeho stranický kolega Stanislav Huml, označil za neadekvátní zásah. „Dostali jsme mnoho připomínek od zastupitelů, zejména z Prahy, kteří zodpovídají občanům, že zóny budou fungovat tak, jak si je předplatili,“ řekl Štěch.

Senát odmítl také návrh senátorky Elišky Wagnerové ze Strany zelených, aby v řidičských průkazech nebylo výslovně uvedeno upozornění, že jeho majitel absolvoval autoškolu ve vozidle s automatickou převodovkou. Tuto povinnost novela obsahovala. Dostatek hlasů nezískala ani opakovaná snaha předsedy senátorů ODS Jaroslava Kubery odebrat právo měření rychlosti aut městským policistům.

Kubera: Huml asi studoval VUML

Ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO marně usiloval o rychlé schválení novely kvůli tlaku z Evropské unie. Připustil ale, že poslanci „jako konkrétně pan Huml, pravděpodobně upřednostnili populismus před realitou". Do Humla se opřel i Kubera. „Když jsem ten návrh viděl, tak jsem přemýšlel, jestli pan Huml studoval VUML, a dospěl jsem k názoru, že asi jo. Jinak by takové nápady vůbec neměl,“ prohlásil Kubera.

Cílem původní vládní novely je ztížit zahraničním řidičům možnost vyhnout se trestu za dopravní přestupky spáchané v Česku. Počítá s tím, že cizinec bude muset obdržet informace o svých proviněních proti pravidlům dopravy v ČR ve svém rodném jazyce. Informační formulář bude obsahovat údaje o tom, jakého přestupku se kdy a kde podezřelý dopustil, informuje jej také o možném postihu. Podrobnější informace pak budou v samotném oznámení o zahájení řízení.

Povinnost podávat informace o majiteli vozidla by se měla týkat pouze taxativně vymezených, zejména nejzávažnějších protiprávních deliktů. Jde například o překročení povolené rychlosti, telefonování za jízdy, nezastavení auta na patřičný signál nebo jízdu pod vlivem alkoholu či drog.

Novela má změnit současný stav, kdy nelze majitele vozidla v zahraničí vypátrat podle registrační značky. Cizinci totiž zatím nemusí na české výzvy a žádosti odpovídat. Valná většina přestupků tak zůstává bez potrestání. 

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.