Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Senát navrhl zmírnění trestů pro řidiče, za 0,3 promile body nedostanou

  14:54aktualizováno  14:54
Šoféři, kteří se dopustí za čtvrt roku více přestupků, by měli být potrestáni pouze za ten s nejvyšší sankcí. S touto úpravou počítá návrh, který Sněmovně zaslal Senát. Změna zákona má podle senátorů chránit řidiče před odebráním řidičského průkazu za více drobnějších přestupků.
Návrh senátorů možná zmírní trestání dopravních přestupků. Ilustrační foto

Návrh senátorů možná zmírní trestání dopravních přestupků. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Podobný postup řešení více prohřešků najednou platí už v současnosti, vztahuje se však jen na pokuty, nikoliv na trestné body. Ty jsou řidiči přidělovány za přestupky, po získání dvanácti pak přijde o řidičský průkaz. Za čtyři roky fungování bodového systému se "vybodovalo" 27486 řidičů.

"Klasický příklad je v Praze, když vás předvolá magistrát k projednání přestupků. Vytáhnou na vás třikrát překročení rychlosti o méně než 20 kilometrů a jednou projetí semaforu na červenou," vysvětlil autor návrhu senátor Jiří Žák (ODS). Doplnil, že podle nynějšího zákona dostane takový řidič pokutu za nejvyšší přestupek, ale za každý z nich mu jsou přidělené trestné body.

Pokud by ale platil nově předložený návrh, dostal by řidič pokutu i počet trestných bodů pouze za jeden přestupek. "Je to myšleno jako ochrana před tím, když řidiči rok zpátky naměří tu a tam o tři, pět kilometrů více, aby neodešel bez řidičského průkazu," dodal Žák.

Novela obsahuje mnoho dalších změn týkajících se silničního provozu, například mění systém pokut a bodových ohodnocení přestupků. U nejnebezpečnějších by se měl počet bodů zvýšit, u banálnějších naopak snížit či dokonce zrušit. Třeba řidiči, kteří mají v krvi do 0,3 promile, by nebyli trestáni body. Hrozila by jim jen pokuta do 5 tisíc korun.

Policie by podle návrhu měla mít právo zastavit vozidlo a poslat ho do stanice technické kontroly na překontrolování jeho technického stavu. Pokud by pracovníci STK zjistili závadu, řidič by musel kontrolu uhradit.

Stanice přitom může být vzdálena nejvýše osm kilometrů. "Používaly by se k tomu mobilní jednotky technické kontroly. Týká se to hlavně kamionů, které projíždějí přes Českou republiku," dodal Žák.

Novela také dává možnost vozidlům označeným značkou invalidy či neslyšícího ve výjimečných případech stát i v místech, kde to není povoleno. Mohli by také vjet do zákazu vjezdu či pěší zóny. Kamionům a nákladním vozidlům zakazuje v dopravní špičce jízdu v levém pruhu dálnice.

Návrh by nyní měla posoudit Sněmovna. Předpokládá se, že poslanci přijdou s celou řadou pozměňujících návrhů. Například Věci veřejné už avizovaly, že chtějí uzákonit, aby chodec musel dávat před přecházením silnice znamení řidiči.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Inzerce TOP 09 na titulní straně pražského deníku Metro (17. října 2017)
TOP 09 varuje v závěru kampaně fiktivními zprávami o Klausovi i Babišovi

Přesvědčit voliče ještě na poslední chvíli fiktivními zprávami o soupeřích se rozhodla opoziční TOP 09. A tak si v Praze čtenáři deníku Metro mohli v úterý na...  celý článek

Lidé před Pražským hradem protestovali proti Zemanovi a Babišovi. (17. října...
Česko není Zeman, nechceme za premiéra agenta, protestovali lidé u Hradu

Nesouhlas s politikou prezidenta Miloše Zemana a předsedy ANO Andreje Babiše byl hlavním tématem demonstrace s názvem Pánové, končíme!, která se v úterý večer...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Zájemci o Hrad prozradili, jaké by chtěli pravomoci. Ohodnoťte odpovědi

Má hlava státu v Česku adekvátní množství pravomocí? Měly by jí přibýt? A o čem by prezident rozhodovat neměl? V šestém kole projektu Otázka pro prezidenta se...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
DISPONENT LOGISTIKY

Grafton Recruitment Praha
Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.