Návrh zákona na pátečním semináři ve Sněmovně shodně kritizovali jak nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman a vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová, tak i šéf Unie státních zástupců Zdeněk Matula.
„Státní zastupitelství funguje podle mého názoru dobře. To, co se chystá, směřuje k tomu, že se může dostat do područí politiky. Chcete-li to, řekněte to na rovinu a můžeme o tom diskutovat. Ale nazvěme to férově,“ vyzval ministryni nejvyšší státní zástupce Zeman.
Konkrétně upozornil například na to, že plánovaná úprava jmenování vedoucích státních zástupců umožňuje ministrovi spravedlnosti, aby nerespektoval výsledek výběrového řízení. „Zákony připravujeme stejně jako smlouvy na doby špatné, ne na doby, kdy si rozumíme. Kdyby přišel ministr, který by cítil potřebu ovládnout státní zastupitelství, tak si do vedoucích funkcí najmenuje, koho chce,“ prohlásil.
SuperžalobceSpeciální státní zástupce bude dohlížet na:
Zdroj: zákon o státním zastupitelství |
Ministryně spravedlnosti Helena Válková (ANO) mu oponovala tím, že pokud ministr nebude respektovat ani jednoho ze tří nejlepších účastníků konkurzu, bude podle návrhu muset vyhlásit nové výběrové řízení. Návrh nicméně stanoví, že pokud ani v opakovaném výběrovém řízení nebude vybrán vhodný uchazeč, jmenuje vedoucího státního zástupce ministr spravedlnosti bez konkurzu.
Ministryně zdůraznila, že zákon ještě dozná změn po projednání koaliční pracovní skupinou a po připomínkovém řízení. Chce prý předložit takový návrh, který bude vyhovovat jak vládě, tak i státním zástupcům. „Fungování státních zastupitelství bych si představovala jako ještě lepší, než je v současné době,“ řekla.
Zastupitelství, které chtěli zrušit, zákon zachovává
„Nikdo nám nevysvětlil, proč je potřeba připoutat státní zastupitelství mnohem více k politické moci. Neslyšeli jsme, jaký je důvod pro změnu těchto systémových věcí,“ uvedla vrchní státní zástupkyně Bradáčová. Připomněla, že za původním věcným záměrem nového zákona stál úmysl zrušit vrchní státní zastupitelství a posílit postavení nejvyššího státního zástupce, přičemž nový návrh obě vrchní státní zastupitelství zachovává. Zároveň zkritizovala záměr na vytvoření speciálního dvoustupňového státního zastupitelství pro ekonomickou kriminalitu. „Je to vytváření paralelní struktury. A každá výjimka v systému je problém,“ podotkla.
Tresty pro žalobceZa chyby by žalobce mohl přijít až o půl platu na tři roky, navrhuje ministryně Válková |
„Speciál“ zkritizovala i předchůdkyně Válkové ve funkci ministryně Marie Benešová (ČSSD). „Z předlohy jsem značně rozpačitá. Překvapuje mě, že hnutí ANO, které má hlavní mantru šetřit, tady buduje další útvar a nezamýšlelo se nad variantou, proč v tomto ohledu nevyužít vrchních státních zastupitelství. Bude to obrovsky drahé,“ řekla.
Se státními zástupci se zároveň shodla v tom, že norma neposiluje nezávislost jejich soustavy, ale spíše ji oslabuje. Demonstrovala to na tom, že nejvyšší státní zástupce by mohl být odvolán vládou za „porušení povinností“, což je podle ní velmi vágní pojem.
Prezident Unie státních zástupců Matula šéfce resortu spravedlnosti Válkové vyčetl, že se s ním zatím ani jednou nesetkala. „Na ministerstvo jsem se marně dobýval od července. Většina z nás si musela návrh sehnat od novinářů nebo podloudně stáhnout z webu,“ posteskl si. Připomínky měl jak k chystanému způsobu jmenování vedoucích státních zástupců, tak i k nové úpravě kárných provinění.
Válková po nástupu do úřadu označila nový zákon o státním zastupitelství za jednu ze svých priorit. Tehdy řekla, že jeho přínosem by mimo jiné měla být i lepší možnost vyvodit odpovědnost státních zástupců v případech, kdy nekonají. V létě současné vedení ministerstva oznámilo, že v novém návrhu by se měla kontrola nad žalobci vrátit pod výkonnou moc, aby se „nevymkli demokratické kontrole“.